Hij is er: de app om Monsanto-rommel te vermijden!

GMO

Klik op de foto voor een
vermelding van de copyrights

Taal:Taal
Views:13260
Ingevoerd:
Geplaatst door:
Bron:Want to know nl

Gekoppelde categorieen
Gezondheid, Voeding, Genetische manipulatie, (Verborgen) nieuws, Aarde en milieu, Land- en tuinbouw, Milieu

(Guido Jonkers) Misschien vraag jij je weleens af, of je met je zuurverdiende centjes én je gemotiveerdheid om de wereld te helpen veranderen, goed bezig bent. Vooral in het consumptiepatroon dat je aan de dag legt, zou het best weleens zo kunnen zijn, dat je tijdens bijvoorbeeld het boodschappen doen, heel onbewust de grote clubs steunt, direct of indirect, waar je eigenlijk volledig niet bij thuis voelt. Dat je dus feitelijk niet de partijen steunt die je wél zou willen steunen.

Voor alle mensen die gebruik maken van apps, is er nu een prachtige uitvinding. De ‘buycott’-app.. Deze buycott is preciés het tegenovergestelde van een boycott. Buycotts helpen je namelijk om je dagelijkse consumptiegedrag (nee dat is geen vies woord!) te organiseren. En dat doet de ‘BUYCOTT’ dusdanig, dat je zodanig kunt handelen, dat dit je dagelijkse principes weerspiegelt.

De consument, jij en ik dus, hebben feitelijk de macht in handen, zónder dat we ons dat terdege bewust zijn. Die macht zit, en zo zit onze fysieke economie nou eenmaal in elkaar, vooral in onze portemonnee..! Elke EURO is feitelijk een stemmuntje.. Wááár stem je op, wordt met een Euro in de hand gedraaid naar: ‘Waar kies je voor, wie kies je om jouw Euro te mogen ontvangen.’

De strijd om het al of niet verplicht labelen van GMO-producten was scheef. Door producten links te laten liggen die 'virtueel' GMO-gelabeld zijn, valt het hele verhaal ten gunste van de welwillende en pro-actieve consument.De strijd om het al of niet verplicht labelen van GMO-producten in de VS was scheef. Natuurlijk dienen GMO-producten te worden gelabeld, zodat de consument kan zien wat hij koopt. Maar ‘gelijk hebben’ betekent -zéker in de VS- nog niet ‘gelijk krijgen’…! Nu kunnen consumenten producten links laten liggen, doordat ze ‘virtueel’ GMO-gelabeld zijn, Te lezen met de BUYCOTT-app. Nu valt het hele verhaal ten gunste van de welwillende en pro-actieve consument. uit.. Of Monsanto en consorten dit nu willen of niet.

De kracht van BUYCOTT zit er niet alleen in, dat je producten en diensten koopt die een goede zaak bekrachtigen, maar de BUYCOTT-app blijkt ook in staat om mensen zodanig te verenigen, dat ze één bepaald bedrijf voor een tijdje (of natuurlijk ‘forever’) links laten liggen. Door hun producten en diensten niet meer te kopen, krijgt dit bedrijf massaal oppositie van kopers die zich tegen het bedrijf keren, door ándere producten/diensten aan te schaffen.

Met ‘Buycott’ kan een champagne bijzonder snel worden gecreëerd rondom een bepaald thema, met het doel om één bepaald bedrijf, één bepaalde industrie te treffen. Totdat dit bedrijf dátgene doet, wat mensen wenselijk vinden voor het algemene nut. Inderdaad, een bedrijf wordt dan geboycot.

Een product waarvan je thuis of in de winkel hebt besloten op de lijst te zetten van 'product-non-grata'..Een product waarvan je thuis of in de winkel hebt besloten op de lijst te zetten van ‘product-non-grata’..

Hoe werkt Buycott? Het is feitelijk zó simpel, dat je je afvraagt waarom er niemand eerder op is gekomen..! Elk product heeft natuurlijk een fabrikant. En die fabrikant heeft een bepaalde werkwijze, die al of niet bekend is bij het grote publiek. In het algemeen kun je zeggen, dat naarmate een bedrijf méér transparanter is, het ook duurzamer te werk zal gaan. En het omgekeerde is ook waar, zoals bijvoorbeeld, we noemen maar een naam, bij het bedrijf Monsanto. Dit bedrijf speelt al haar troeven op tafel, vooral in het duister, zonder enige openheid naar de consument en het wereldpubliek.

Het bedrijf dat dus eigenaar is van een bepaald merk, kan via de UAC-streepjescode simpel worden achterhaald, door met een smartphone de code te scannen en dan de achtergrond-informatie op te vragen van dit specifieke product. Het product wordt dan ook nog eens afgecheckt met de campagnes, die je in je smartphone hebt gestopt, en die je in het verleden hebt gesteund. Bijvoorbeeld in het geval van de plofkipactie van Milieudefensie, zal de UAC-code van een kipproduct in de koelvitrine van een supermarkt, duidelijk maken of het betreffende stukje kip, ‘plofkip-technisch’ door de beugel kan..!

Het scannen van een product op de barcode is het begin van de tracing van het product naar haar industriële eigenaar..Het scannen van een product op de barcode is het begin van de tracing van het product naar haar industriële eigenaar..

De nieuwe, gratis app die in de VS nu beschikbaar is, en die dus ‘BUYCOTT’ is genoemd, kan worden gebruikt op alle IPhones en Android-besturingssystemen. Deze app kan je dus in een kleine moeite tonen of je indirect Monsanto’s genetisch gemanipuleerde rommel aan het overwegen was te kopen, of dat je andere bedrijven zou gaan steunen die het niet zo nauw nemen met jouw gezondheid. Maar ook kun je simpelweg lage-kwaliteitsproducten in je BUYCOTT-lijst handmatig opnemen..!

En natuurlijk kost het werken met deze app je in het begin veel tijd. En natuurlijk is het niet de bedoeling dat je deze app alléén in de supermarkt gebruikt en dat je van je dagelijkse, half-uur durende winkelrondje, een toertocht van een paar uur maakt, omdat je alle producten gaat staan scannen.. Langzaam maar zeker, na enige zorgvuldige rondes, zul je in staat zijn, om producten te gaan onderscheiden, dáár waar je dat eerst niet kon, omdat heel eenvoudig de kennis ontbrak..! Learning by doing dus..!

Ode aan de bedenkers.. Want laten we eerlijk zijn.. Als je met een drukke planning door de supermarkt holt om je boodschapjes te doen voor het a.s. avondeten bijvoorbeeld, dan zou het natuurlijk zomaar kunnen dat je wel je boodschappenlijst kunt herinneren, maar niet je lijstje van de 10 meest onethische bedrijven. De nieuwe BUYCOTT-app kan elk moment op de markt komen en is bedacht door Darcy Burner, een voormalig Microsoft-programmeur. Ivan Pardo, een 26-jarige whizzkid en een freelance programmeur werkte, samen met Burner het idée verder uit. Zij roepen dat deze app feitelijk zou moeten gaan dienen als een goede vriend, of een papegaai die op je schouder mee winkelt en je van goede raad voorziet, bij de aanschaf of juist de niet-aanschaf van producten en diensten.

Een voorbeeld uit de VS van het gebruik van de BUYCOTT-app als actiewapen. Daar gebeurde het, enige maanden geleden, dat veel bedrijven het wetsontwerp om de labeling van producten die GMO-bevatten, niet wilden steunen.. Het is met deze app dan eenvoudig deze bedrijven te boycotten en andere bedrijven te steunen, die wél achter dit wetsontwerp staan..!

Dankzij deze vinding en de daardoor binnen bereik komende transparantie, zal het een stuk moeilijker worden voor bedrijven om zich in de luwte van de vele merken-mangrovewouden te verstoppen. Of dat nou in de supermarkt is, of op het internet, het zal voortaan heel eenvoudig worden, bedrijven te ontmaskeren die achter de ‘foute’ merken zitten..! Een steek in het hart van de elite bedrijven, die inmiddels geloven dat de wereld van hen is, verdeeld en klaar om te ‘oogsten’..  Hun strategie van leugens, misleiding en vaak chemische trucs om hun producten en diensten te verkopen, is ontmaskerd.

Mensen die daadwerkelijk de wereld willen veranderen, zullen zich specialiseren en zullen eindelijk aan het economische front van de consumptiemaatschappij de wereld kunnen veranderen, door de miljardenbedrijven hun zuurverdiende geld te onthouden..! Monsanto is een bedrijf dat zaden levert, maar we schreven al eerder, dat de ketenproducenten, die van de producten van Monsanto hun voedsel maken, zich ernstig zorgen dienen te gaan maken. Zie dit prachtige voorbeeld van het bedrijf Whole Foods, dat uiteindelijk door de knieën is gegaan en voedsel dat GMO-producten bevat, zal gaan labelen..!

Op een simpele wijze zullen bedrijven die ons voedsel vergiftigen, hun gif in het milieu sodemieteren, worden geBUYCOTT… En zo zullen bedrijven die geen miljarden kunnen stoppen in miljarden-reclame-advertentiecampagnes, worden beloond voor hun investeringen in kwalitatief-goede producten en diensten. Bedrijven die hun moraal kompas volgen wanneer het gaat om hun brood te verdienen. Wat een prachtige ontwikkeling nietwaar..?

Voortaan kun je dus zien, bij bijvoorbeeld het aanschaffen van een nieuwe yogapak, dat je niet dát ene pak zou moeten kopen, omdat dit gemaakt is van lycra van het bedrijf Dupont, dat een schandalige reputatie heeft op het gebied van GMO en gifstoffen-dumping.. Of dat je een bepaalde zak wortelen niet koopt, omdat het zeer waarschijnlijk is dat het GMO-zaden waren, waaruit deze wortelen zijn gegroeid. Simpelweg doordat jij met de BUYCOTT-app de barcode hebt gescand en tot deze conclusie bent gekomen. Deze app heeft je onthult wie het moederbedrijf is die deze yogakleding of wortelen heeft geproduceerd..

Bron:

www.wanttoknow.nl


Geplaatst door Jessica Solcer




Laatste artikelen in deze categorie


Lees alle artikelen in deze categorie


Dit artikel delen





Print artikelArtikel als PDF

Tip iemand over dit artikel:


Quote

Ik denk niet dat je ooit ophoudt met geven. Ik tenminste niet. Ik denk dat het altijd door blijft gaan. En het gaat er niet om dat je een cheque kunt uitschrijven. Het gaat erom dat je iemands leven kunt raken.

Oprah Winfrey, Amerikaans televisiepresentatrice











Bij de verkeerde Earth Matters belandt? Klik op onderstaand logo om naar Earth Events te gaan.