Het Corporate Compassion Grid. Deel 4: Green Ocean Companies

Green

Klik op de foto voor een
vermelding van de copyrights

Taal:Taal
Views:19489
Ingevoerd:
Geplaatst door:
Bron:Ontdrenthen

Gekoppelde categorieen
Earth Company, Duurzaam in bedrijf, Aarde en milieu, Milieu, Bedrijven

(Kees Klomp | Ontdrenthen) Het 4e en laatste onderdeel van de Corporate Compassion Grid is het external/ecological segment. Het bestaat uit bedrijven die exclusief groene producten en diensten leveren en expliciet dienstbaar zijn aan het welzijn van de planeet en de natuur. Dit is het domein van wat ik de Green Ocean Companies noem; oftewel bedrijven die van ‘groen’ hun bestaansrecht hebben gemaakt, en die met ‘groen’ de grenzen van hun markten blijvend hebben verlegd. 

In dit laatste segment zijn een aantal zeer verschillende deelgebieden en idem dito verschillende soorten groene bedrijven herkenbaar: impact investing, recycling, upcycling, bio, organic, slow, streek, urban farming, vegetarisch, eco en consuminderen.

Impact Investing

Op het snijvlak tussen social/external en ecological/external komen we in eerste instantie een aantal financiële dienstverleners die het impactvol investeren inpeople als planet als leidend – meedogend - bedrijfsbeginsel hebben. Het is best iets om trots op te zijn dat Nederlandse bedrijven hier de toon zetten met Triodos (http://www.triodos.nl/nl/particulieren/), ASN Bank (http://www.asnbank.nl/), Sam

(http://www.sam-group.com/ ), Tendris (http://www.tendris.nl/)en Start Greenhttp://www.startgreen.nl/nl/). Aansprekende internationale voorbeelden zijn Slow Money (http://www.slowmoney.org/) en Solaria (http://www.solariadvisors.com/ )

Een zeer bijzonder impact investment fonds is tenslotte het Paradigm Project (http://www.theparadigmproject.org/holiday.html) wat zich specifiek richt op het reduceren van de carbon footprint door te investeren in bottom of the pyramidoventjes voor ontwikkelingslanden. Het blijkt dat de helft van alle mensen in de wereld boven open vuur kookt; met enorme – negatieve – gevolgen voor het milieu door ontbossing en luchtvervuiling. 

Recycling

Bedrijven die van recycling hun – groene – core business hebben gemaakt, zijn bijvoorbeeld Terracycle (http://www.terracycle.net/en/) dat in samenwerking met grote, internationale bedrijven grote, internationale recycling programma’s draait, onze eigen Van Gansewinkel Groep (http://www.vangansewinkelgroep.com/nl/company/duurzaamheid-cradle-to-cradle.aspx) dat zich met het mantra ‘Afval bestaat niet’ heeft getransformeerd van een conventionele afvalverwerker tot recycle en C2C specialist , ende Recyclebank (http://www.recyclebank.com/) wat mensen beloont voor goed – recycle - gedrag. 

You Renew (http://www.yourenew.com/) wat zichzelf een recommerce companynoemt, geeft een interessant draai aan het gegeven recycling, door gebruikte (elektrische) apparaten tegen betaling in te nemen, op te knappen en vervolgens opnieuw te koop aan te bieden.

Upcycling

Ronduit booming is de markt van upcycling. Het barst werkelijk van bedrijven die nieuwe producten maken, die louter bestaan uit hergebruikte producten en materialen. Op de grens tussen internal/ecological en external/ecological liggen bijvoorbeeld Interface (http://www.interfaceglobal.com/) en Desso (http://www.desso.com/Desso/NL). Ooit begonnen als conventionele tapijtbedrijven met een klassiek take make waste idioom; zijn beiden nu exclusief C2C, en hebben ze de grenzen van de tapijtmarkt met een expliciet groene dimensie voor eeuwig verlegd en veranderd.

Ecovative (http://www.ecovativedesign.com/) maakt onder de noemer ecocradleverpakkingen en onder de noemer greensulate isolatiemateriaal uit agri afval en paddenstoelen. Preserve Products (http://www.preserveproducts.com/) biedt een scala aan alledaagse gebruiksartikelen op gebied van personal care, tableware & kitchen uit exclusief hergebruikt plastic. World Centric (http://www.worldcentric.org/) gaat nog een stap verder door bekers, borden, schalen voor in bijvoorbeeld schoolkantines te maken die niet alleen gemaakt zijn uit gerecycled agri afval, maar wat ook 100% composteert. Ook de C2C luiers van GDiapers (http://www.gdiapers.com/) composteren.

In mode, op gebied van kleding(accessoires) zijn interessante upcyclinginitiatieven te bespeuren. Zo maakt schoenenmerk Simple (http://www.simpleshoes.com/) louter schoenen van hergebruikte materialen, zijn Paperflops (http://www.ulule.com/paperflops/) en Feelgoodz (http://www.feelgoodz.com/) recycled flipflops, maken Atayne (http://www.atayne.com/) en Playback Clothing (http://www.playbackclothing.com/) respectievelijk sportkleding en vrijetijdskleding uit hergebruikte materialen, en maakt Eco Optics (http://www.eco-optics.com/) milieuvriendelijke brillenmonturen door met louter hergebruikte materialen te werken. 

De enorme variatie in toepassing van upcycling is het best te zien in de markt van tassen. Zo zijn de tassen van Elvis & Krene http://www.fire-hose.nl/ gemaakt van hergebruikte brandweerslangen, zijn de tassen van Hell’s Kitchen (http://www.hellskitchen.it/index.php?mode=filosofia) gemaakt van hergebruikte autobanden, die van Alchemy Goods (http://www.alchemygoods.com/) uit hergebruikte fietsbanden, worden de tassen van Freitag (http://www.freitag.ch/) gemaakt uit hergebruikte vrachtwagen doeken, zijn de tassen van Philosophie (http://www.philosophie.nl/about) gemaakt van oude, Zwitserse legerdekens en zijn de tenslotte de tassen van Ecoist (http://www.ecoist.com/) gemaakt van o.a.candy wrappers. Iets wat ook Canybags (http://www.candybags.nl/shop/) doet, zoals de naam waarschijnlijk al doet vermoeden. Vermeldingswaardig is in ditupcycle kader ook We Beat The Mountain (http://www.webeatthemountain.com/); een webwinkel met hippe iPad covers, laptop covers en smartphone covers die gemaakt zijn door middel van upcycling. Interessant is tenslotte ook Yiuco (http://www.yiuco.com/), een soort Marktplaats voor ‘upcycle huisvlijt’.

Biologisch, organisch, streek, slow, vegetarisch

Levensmiddelen is een uiterst vruchtbare markt wat green ccean companiesbetreft. Er zijn veel (nieuwe) aanbieders van voedselproducten met expliciet mededogen voor de planeet en de natuur, in de vorm van biologische en organische producten, streekproducten, slowfood producten en vegetarische producten.

Biologisch, organisch, streek en slow zijn allesbehalve nieuw in levensmiddelenland. Organisaties als Bionext (http://www.bionext.nl/content/bionext), Slowfood (http://www.slowfood.nl/), keurmerken als Demeter (http://www.demeter-bd.nl/) en EKO (http://www.eko-keurmerk.nl/), producenten als Royal Wessanen (http://www.wessanen.com/en/), distributeurs als EOSTA (http://www.eosta.com/), groothandels als De Nieuwe Band (www.denieuweband.nl) en Natudis (http://www.natudis.nl/), merken als Ekoland (http://www.ekoland.eu/), winkels als De Natuurwinkel (www.natuurwinkel.nl/) en biologische abonnementen als Odin (http://www.odin.nl/?gclid=COnaw7iz8KwCFYaIDgodNBBXZQ) doen al jaren hun meedogende werk. Door de gestage opkomst van duurzaamheid, wordt de laatste jaren wel steeds nadrukkelijker een nieuw – breder & groter – publiek voor biologische, organische, slow en streek producten gevonden en gebonden, en dat levert nieuwe – inspirerende & aspirerende - bedrijfsconcepten op.

Een aantal voorbeelden; ten eerste op gebied van winkels en verkoop. Ekoplaza (http://www.ekoplaza.nl/) een biologische supermarktformule met grote winkels, geïnspireerd de Amerikaanse succesketen Whole Foods Markets (http://www.wholefoodsmarket.com/), de online organic retailer EarthBound Farm (http://www.ebfarm.com/about), de ronduit hippe winkelformule Gooodyfoods (Gooodyfoods http://www.gooodyfooods.nl/), of De Groene Passage (http://www.degroenepassage.nl/) wat zelfs een heus heel meedogend winkelcentrum is. Ook interessant zijn Hofwebwinkel (https://www.hofwebwinkel.nl/easyorder.b2c/index?b2c=VVE), een biologische webwinkel, Van Eigen Erf (http://www.vaneigenerf.nl/) een netwerk van biologische boerderijwinkels en webwinkels, Bewust Biologisch (http://www.bewustbiologisch.nl/) een soort startpagina annex zoekmachine voor biologische bedrijven, Eat2Be (http://www.eat2be.nl/) de eerste biologische fastfoodketen van ons land, en Greenmeals (http://www.greenmeals.nl/main/biologisch_bezorgen_amsterdam.aspx),

en Ekonoom (http://www.ekonoom.nl/); biologische bezorgingsdiensten.

Er zijn ook vele voorbeelden van nieuwe - expliciet duurzame, groene, meedogende bedrijven met nieuwerwetse – expliciet moderne - biologische, organische producten die een nieuw - groter, breder – publiek bereiken. Zoals OGGU (http://www.oggu.com/) dat 100% organic softdrinks maakt, of Innocent (http://www.innocentdrinks.nl/) en Feel Good Drinks (http://www.feelgooddrinks.co.uk/) die de markt van beverages hebben ingrijpend verrijkt met hun 100% natuurlijke fruit smoothies en vruchtensappen. Of Fishes (http://www.fishes.nl/) die het fenomeen duurzame vis op de kaart heeft gezet, De Kleinste Soepfabriek (http://www.kleinstesoepfabriek.nl/) die met haar handgemaakte, biologische soepen, de groene oceaan in de soepmarkt bevaart vanaf het platteland van Noord Oost Groningen. Of de biologische thee van respectievelijk Numi (http://www.numitea.com/), Mr Joneshttp://www.mrjones.org/dutch/index.html), QI (http://www.qi-teas.com/), de biologische koffie van Red Beans http://redbeans.nl/extra/Biologische-koffie.html), de chocolade van Lovechock (http://www.lovechock.nl/) en Original Beans http://www.originalbeans.com/), de organische zuivel van Stonyfield (http://www.stonyfield.com/) en Organic Valley, (http://www.organicvalley.coop/), de biologische baby voeding van Madaga (http://www.madaga.nl/) en BioBim (http://www.biobim.com/#/nl/home/) en/of de biologische babyportal Baby Be Good (http://babybegood.nl/), bekend van de eerste expliciet duurzame babydoos.

Streekproducten

Streekproducten zijn niet per definitie biologisch of organisch. Dat wil niet zeggen dat ze daarmee per definitie ook niet duurzaam zijn. Ik vind de opkomst van streekproducten een deugdzame ontwikkeling, die actief bijdraagt aan een groter mededogen voor de planeet en de natuur. Dit omdat veel van de conventionele, niet-biologische, niet-streekproducten vaak over de halve of hele wereld worden gevlogen om in onze supermarkten te geraken, en geteeld worden op reusachtige fabrieksboerderijen. Streekproducten worden gekenmerkt door lokaliteit, kleinschaligheid, biodiversiteit, en zijn geteeld met liefdevolle vriendelijkheid En dat is qua mededogen viermaal goed nieuws.  

Het Nederlandse winkellandschap is de afgelopen jaren verrijkt met expliciete streekproductenwinkelformules van green ocean companies zoals Marqt (http://www.marqt.com/), Ruud Maaz (http://www.ruudmaaz.nl/wat-ruud-maaz) en Landmarkt (http://www.landmarkt.nl/), maar ook de steeds groter en professioneler wordende groep Boerderijwinkels (http://www.bewustbiologisch.nl/index.php?p=1&c=1) en Landwinkels (http://www.landwinkel.nl/) passen bij de opkomst en populariteit van streekproducten. Distributie is een belangrijk onderdeel het streekproductensegment. Lokaal en kleinschalig geteelde producten moeten eerst verzameld en verdeeld worden, en vervolgens verkrijgbaar worden. Bedrijven als Willem & Drees (http://www.willemendrees.nl/), Blue Ridge Produce (http://www.blueridgeproduce.net/), Family Farmed (http://www.familyfarmed.org)

En Sustaination (http://www.sustaination.co.uk/) hebben er, allen op hun eigen manier, hun werk van gemaakt. 

Ik ga hier niet eens proberen om een representatieve inventarisatie te maken van streekproductproducten; daar is de groep veel te omvangrijk en divers voor. Als trotse import-Drent wil ik jullie hierbij wel aan een paar van mijn lokale helden voorstellen. Zoals Drentse AA Zuivel (http://www.drentseaazuivel.nl/) die hun melk verkopen in van die ouderwetse glazen flessen met ‘indrukdop’. Of zuivelboerderij Kloosterhoeve (http://www.kloosterhoeve-drenthe.nl/) die wereldberoemd zijn in Drouwen en omgeving om hun gekruide ‘punties kees’. En ook Drents Goed (http://www.drentsgoed.nl/) mag niet ontbreken, wat een bonte verzameling van o.a. sappen, jams, siropen en honing verkoopt. Hetzelfde geldt voor de kaaskoekjes en kniepertjes van Mulder (http://www.mulder-kaaskoekjes.nl/), Bakker Joost (http://www.bakkerjoost.nl/?parent=webshop&page=brood) en Bakkerij Fledderus (http://www.bakkerijfledderus.nl/RunScript.asp?page=60&SLS_type=Brood&p=ASP%5CPg60.asp), de groenten – en vooral de asperges – van mijn dorpsgenoten De Morene (die zo puur zijn dat ze geeneens een website hebben), het verse fruit van Fruitbedrijf Goense (http://www.fruitbedrijfgoense.nl/) en last but certainly not least de bieren van Drentsche Schans (http://www.drentscheschans.nl/bieren.htm) en Maallust (http://www.maallust.nl/). Smullen!

Urban Farming

Een speciaal – nieuwerwets - segment binnen biologisch, organisch, slow en streekproducten is die van de urban farming. Voortkomend uit de zelfvoorzienende Transition Town beweging, wordt er steeds meer geteeld in de stad. Met alle meedogende gevolgen van dien. Niet alleen is de lijn tussen land en eettafel extreem kort waardoor er nauwelijks vervuilend vervoer hoeft plaats te vinden; ook zijn de producten hypervers, en gaat er een heilzame werking uit van het groene groeien en bloeien van mooie, natuurlijke landbouwproducten midden tussen het stadse beton. Urban farming levert interessante bedrijfsinitiatieven op  

Fresh City Farms (http://www.freshcityfarms.com/) is een online markt van gewassen die geteeld zijn in stadsboerderijen in Toronto en omstreken. Maar ook in Nederland hebben we ondertussen stadsboerderijen en kwekerijen, zoals De Groente Uit Amsterdam (http://www.degroentenuitamsterdam.nl/) of het Rotterdamse Uit Je Eigen Stad (http://www.uitjeeigenstad.nl/). Bright Farmshttp://www.brightfarms.com/ richt urban farms in voor supermarkten direct bij die desbetreffende supermarkt. Urban Farmers (http://urbanfarmers.ch/) helpt potentiële stadsboeren met alle benodigde facetten voor het opzetten van professionele stadsboerderijen. Farm Shop (http://farmlondon.weebly.com/) is een winkel met benodigdheden om een stadstuin of dakterras tot stadsboerderij om te bouwen. Dakboerin (http://www.dakboerin.nl/) en Farmroof (http://farmroof.com/) ontwerpen en onderhouden groente en fruit producerende daktuinen. Your back yard farmer (http://www.yourbackyardfarmer.com/) en Meine Ernste (http://www.meine-ernte.de/startseite.html) doet hetzelfde, maar dan met achtertuinen. Windowfarm (http://www.windowfarms.org/abouttheproject) stelt mensen in staat om binnenshuis - verticale - voedseltuintjes voor het raam te beginnen. Ook A lot in a box http://www.allotinabox.com/grow-your-own/page/view/6/about) en Back to the Roots (http://www.backtotheroots.com/) maken het – in dit geval via tuintjes in dozen - stadsbewoners mogelijk om indoor te telen. 

Vegetarisch

Omdat de productie van vlees – wetenschappelijk bewezen - slecht is voor het klimaat, en omdat het doden van dieren voor consumptie per definitie meedogenloos is, wil ik hier als devote vegetariër tenslotte ook nog even speciaal stilstaan bij bedrijven als Vivera (http://www.vivera.com/v-corner/?snsrc=aws_beffdfc9a8b30598ee1bd02483cac51012242097236&snkw=vleesvervangers), GoodBite (http://www.goodbite.nl/), de Vegetarische Slager (http://www.devegetarischeslager.nl/) en de vegetarische fastfood van Otarianhttp://www.otarian.com/), die een vleesloos menu en/of de vegetarische levensstijl laagdrempeliger en aantrekkelijker maken, en daarmee meedogende consumptie mogelijk en makkelijk maken. 

Eco

Het ecological/external segment van de Corporate Compassion is ook het domein van de ecologische bedrijven en hun gelijknamige producten. Er is anno 2012 een enorme hoeveelheid verschillende bedrijven die ecologisch produceren. Ik zal hier een aantal aansprekende voorbeelden de revue laten passeren.

In de markt van mode, kleding(accessoires) is ondertussen een enorme groep bedrijven en merken expliciet en exclusief ecologisch. Het gaat te ver om ze hier allemaal te noemen. Daarvoor zijn er ook veel te veel – verschillende soorten - voorbeelden. Afgezien van upcycling wat eerder de revue passeerde en het basale ecologische, organisch katoen, wordt er tegenwoordig kleding gemaakt van meer exotische materialen zoals bijvoorbeeld hennep (http://nomadshempwear.com/), bamboe (http://www.earthmademe.com.au/bamboo-clothes.html), soja (http://www.cutelittleclothes.com/baby-soy.html), brandnetels (http://www.brennels.nl/) en wordt er actief gebruik gemaakt van materiaal als hout (http://we-wood.us/).

Ik wil hier nog wel even de aandacht vestigen op een aantal bijzondere eco kleding initiatieven. Zo is het Nederlandse InFact Wear (http://www.infact-wear.com/index.php/?___store=ndsv&___from_store=esv) voor de volle 100% organic in tegenstelling tot veel merken die claimen organic te zijn, maar slechts voldoen aan het wettelijke minimum, is Vaute Couture (http://www.vautecouture.com/) het enige veganistische modemerk ter wereld, en maakt OAT Shoes (http://www.oatshoes.com/) de eerste schoenen die niet alleen volledig composteren, maar die ook zaden bevatten waarmee kopers – als hun schoenen eenmaal zijn afgedragen - hun schoenen begraven, waarna er een boom uit groeit. Schitterend innoverend!

Lichamelijke verzorging

Weleda (http://www.weleda.nl/ons-verhaal/onze-waarden/milieuvriendelijk.html) - al jaren actief en ondertussen meerdere keren verkozen tot het meest duurzame bedrijf van Nederland - en Bodyshop (http://www.thebodyshop.nl/services/template1.aspx?topcode=index) begonnen er als eersten mee, maar ondertussen heeft ecologisch, biologisch, natuurlijk ruime navolging en stevige, vaste grond onder de voeten gekregen in de markt van lichamelijke verzorging. Het barst van de mooie bedrijven, zoals natuurcosmeticafabrikant Lavera (http://www.lavera.nl/), de ecocosmetics van Mádara (http://www.madaracosmetics.nl/nl/), groencosmetica pionier Aveda (http://www.aveda.nl/?q=website_admin/node/225/&menu=916) en het Braziliaanse Natura (http://www.naturabrasil.fr/Company/CompanySub.aspx?PageId=216). Belangrijke ontwikkeling is in dit kader ook de opkomst van gespecialiseerde (web)winkels zoals Say Green Cosmetics (http://www.saygreencosmetics.nl/), het hippe Cosmetics and Care (http://www.cosmeticsandcare.com/) of Pure Beauty Boutique (http://www.purebeautyboutique.nl/home) waarmee consumenten de weg naar groene cosmetica makkelijker kunnen vinden.

Het Huis

In en rondom het huis gebeurt veel met mededogen voor natuur en planeet. Er wordt duurzaam gebouwd, verbouwd en ingericht. Mensen kunnen een duurzaam huis laten ontwikkelen door de ingenieurs van Search (http://www.searchbv.nl/ ) en/of klussen met de louter milieuvriendelijke (ver)bouwmaterialen van de duurzame bouwmarkt Eco-logisch (http://www.eco-logisch.nl/). Bijvoorbeeld natuurverf (http://www.pure-original.nl/verf_soorten/kalkverf.php?gclid=CKSv99m2pK4CFcGDDgodg1lBRw). En als het huis eenmaal af is, kan de tuin duurzaam worden ingericht met de ecologische tuinproducten van Ecostyle

(http://www.ecostyle.nl/ecostyle) of Ecocharlie (http://www.ecocharlie.co.uk/)

In huis kunnen mensen de boel inrichten met de duurzame meubels van bijvoorbeeld Urban Woods (http://www.urbanwoods.net/), Vivavi (http://vivavi.com/) of onze eigen Piet Hein Eek (http://www.pietheineek.nl/nl/collectie), en kan er geslapen worden op de bedden van Lavital (http://lavital.nl/) en onder de ecologische dekbedden van Yumeko (http://www.yumekoshop.nl/ 

De energievoorziening in huis kan ook expliciet duurzaam plaatsvinden met exclusief groene stroom aanbieders als Greenchoice (http://www.greenchoice.nl/),de windenergie coöperaties Zeekracht

(http://zeekracht.nl/) en Windcentrale (http://www.windcentrale.nl/), zonne-energie initiatieven als Wij Willen Zon (http://www.-wijwillenzon.nl/) en solar lease bedrijf Sungevity (http://www.sungevity.com/home-1c) en de getijdenstroming energie van Verdant Power (http://verdantpower.com/).

Interessante benchmark voor de toekomst van duurzame behuizing is wat mij betreft het Ecocredo project in mijn buurdorp Borger. Het Ecocredo (http://www.ecocredowoning.nl/ ) behelst een aantal energieleverende huurhuizen; huizen die geen energiekosten meer hebben maar energieopbrengsten.

Om hun huizen schoon te houden, kunnen mensen terecht bij bedrijven die strikt ecologische schoonmaakproducten produceren. Het Belgische Ecover (http://www.ecover.com/nl/nl ) is er ooit mee begonnen en was lang schreeuwende in de woestijn, maar heeft ondertussen gezelschap gekregen van bedrijven als Seventh Generation (http://www.seventhgeneration.com/ ) en Biokleen (http://biokleenhome.com/).

Vervoer

Vervoersmiddelen als auto’s, motors en scooters hebben - met hun afhankelijkheid van fossiele brandstof en hun vervuilende uitlaatgassen - een meedogenloos effect op onze planeet en het milieu. De conventionele autoproducenten zet stappen in de goede, duurzame richting, met elektrische, hybride, kleinere en zuinigere auto’s, maar er zijn ook producenten van vervoersmiddelen die van duurzaamheid hun bestaansrecht hebben gemaakt, zoals de elektrische sportwagens van Tesla (http://www.teslamotors.com/ ) en/of de elektrische scooters van QWIC (http://www.qwic.nl/nl-NL/elektrische-scooters.html?gclid=CPG0w7WI8qwCFcNI3godnyjt-w

Werk

Er kan tegenwoordig ook expliciet groen gewerkt worden. Bijvoorbeeld in een expliciet groen bedrijfsgebouw als De Groene Bocht (http://www.degroenebocht.nl/) of The Hub (http://amsterdam.the-hub.net/public/). Bedrijven kunnen hun kantoren duurzaam laten inrichten door bijvoorbeeld Ecowork (http://www.ecowork.com/) met de C2C kantoorartikelen van Herman Miller (http://www.hermanmiller.com/). En bedrijven kunnen bijeenkomen in een groene congrescentrum zoals Antropia (http://www.antropia.nl/) of externe werkplek als Seats2Meet (http://www.seats2meet.com/).

Consuminderen

Als appendix wil ik hierbij tenslotte een aantal initiatieven presenteren die ‘consuminderen’ tot doel hebben. Het reduceren van consumptie – en daarmee automatisch dus ook productie – is een belangrijk middel om te verduurzamen. Eén van de belangrijkste pijlers van onze huidige, destructieve economie is ons volledig doorgeslagen consumentisme. We zijn verslaafd aan het bezitten en verwerven geraakt.. ‘Ik koop dus ik ben’ is ons motto en mantra geworden. We hebben al van alles, maar het is nooit genoeg. We willen meer, meer, meer. De gevolgen voor de planeet zijn enorm, want al die producten moeten niet alleen geproduceerd worden – hetgeen veelal ten koste van natuurlijke hulpbronnen gaat – maar veel van die producten belanden uiteindelijk ook op de vuilnisbelt. Bedrijven die het mogelijk maken dat wij onze consumptie kunnen temperen door dingen te delen, lenen, huren en ruilen, leveren dus een belangrijke dienst. Er worden vele verschillende producten gedeeld. Zo maken Zipcar (http://www.zipcar.com/) en Relay Rides (https://relayrides.com/) het op heel verschillende wijze mogelijk om auto’s te lenen en delen.Swap (http://www.swap.com/) is de ruilequivalent van Marktplaats, Swap-O-Matic (http://www.swap-o-matic.com/) een vending machine voor ruildoeleinden, Ecomodo (http://www.ecomodo.com/) de leenequivalent van Marktplaats en

Rentalic (http://www.rentalic.com/first-visit) is de huurequivalent van Marktplaats. Het NederlandseTurntoo (http://turntoo.com/turntoo/in-het-kort/) zorgt er voor dat producten niet verbruikt maar gebruikt worden. De gebruiker huurt de producten op prestatiebasis. De grondstoffen blijven zo eigenaar van de producent - en gaan aan het eind van de levensduur ook terug naar de producent – zodat deze er weer nieuwe producten mee kan produceren; een circulaire economie in het klein. Prachtig!

Tot zover. Dit waren – in vier delen - de verschillende kwadranten en facetten van maatschappelijk meedogend ondernemen met bijbehorende prototypische voorbeelden. Ik hoop dat het jullie heeft geïnspireerd en aantoont dat er alle rede tot optimisme is. Alle ingrediënten zijn al aanwezig om onze huidige, destructieve economie te transformeren tot een toekomstige, constructieve economie. We hoeven slechts het goede voorbeeld te volgen van de bedrijven en ondernemers die reeds welzijnsgericht werken. Aan de slag! 

Bron: www.ontdrenthen.nl


Geplaatst door Redactie Earth Matters




Laatste artikelen in deze categorie


Lees alle artikelen in deze categorie


Dit artikel delen





Print artikelArtikel als PDF

Tip iemand over dit artikel:


Quote

A time comes when silence is betrayal.

- Martin Luther King











Bij de verkeerde Earth Matters belandt? Klik op onderstaand logo om naar Earth Events te gaan.