Zo kun je zonnebrand voorkomen en behandelen

Tan stripes

Klik op de foto voor een
vermelding van de copyrights

Taal:Taal
VideoJa
Views:19042
Ingevoerd:
Geplaatst door:
Bron:Mercola

Gekoppelde categorieen
Gezondheid, Genezing, Voeding, Water, Natuurgeneeswijzen, Kanker

(Dr. Mercola | Vertaling voor Earth Matters door Joke Lochmans) Je hebt het advies al zo vaak gehoord: blijf uit de zon en gebruik veel zonnebrandcrème om kankerverwekkende ultraviolette (UV) stralen te weren. Maar hoewel het klopt dat overmatige blootstelling aan de zon, met verbranding als resultaat, je risico op huidkanker verhoogt, is het een misvatting dat je helemaal uit de zon zou moeten blijven.

Het punt is het vinden van het juiste evenwicht, waarbij een groot deel van je huid zonneschijn krijgt, maar waarbij je niet zo lang buiten blijft dat je verbrandt. Blootstelling aan de zon kan alleen therapeutische waarde hebben wanneer het je het op de juiste momenten doet en slechts gedurende een beperkte tijd.

Teveel zon levert geen extra voordeel op en leidt alleen maar tot schade zoals zonnebrand, wat een ontstekingsreactie is van de huid op blootstelling aan teveel UVB. Blootstelling aan UVB is echter precies wat je nodig hebt, in de juiste hoeveelheid, want als UVB-stralen je huid raken, zet je huid een van cholesterol afgeleide stof om in vitamine D3.

Het kan niet genoeg gezegd worden dat een voldoende hoeveelheid vitamine D veel gezondheidsvoordelen heeft, en ik heb dit besproken in een groot aantal artikelen in de afgelopen tien jaar. Ironisch genoeg is een van de voordelen nu juist een significante afname van de kans op kanker - zowel huidkanker als vele andere typen.


Recent hebben onderzoekers bevestigd dat een voldoende grote voorraad vitamine D de overlevingskansen van darmkankerpatiënten verhoogd. Een ander recent onderzoek ontdekte dat een laag gehalte aan vitamine D de kans op verregaande fibrose van de lever vergroot bij patiënten die aan hepatitis C lijden.

Onderzoek toont steeds opnieuw aan dat vitamine D werkelijk de kortste weg naar een optimale gezondheid en de preventie van ziekten is. Daarom is het belangrijk het juiste evenwicht te vinden. Je hebt zonlicht nodig, maar niet zoveel dat je huid verbrandt.

UVA versus UVB-straling
Hoe kun je nu van de voordelen profiteren zonder je kans op huidbeschadiging te vergroten? Het is belangrijk om in gedachten te houden dat de zon zowel positieve als negatieve effecten kan hebben, afhankelijk van welk type ultraviolette straling je ontvangt. De ultraviolette straling van de zon bestaat hoofdzakelijk uit twee verschillende golflengten:

 
  • Ultraviolette straling A (UVA) – deze wordt beschouwd als de ongezonde golflengte omdat het dieper in de huid doordringt en meer schade toebrengt door vrije radicalen. Zonnebrandcrème die een zonnefilter bevat, filtert de goede UVB stralen uit, niet de kankerverwekkende UVA-stralen, tenzij de crème eveneens een UVA-blokker bevat. Hierdoor kan het gebruik van zonnebrandcrème je beschermen tegen verbranden, aangezien een teveel aan UVB-straling de belangrijkste oorzaak daarvan is, maar je krijgt nog steeds een grote hoeveelheid straling die de huid kan beschadigen. Daar komt nog bij dat UVA-straling er altijd is, ook op bewolkte dagen. Een matige hoeveelheid UVA-straling heeft waarschijnlijk positieve effecten die we nog niet goed kennen, evenals het geval is met vele andere lichtspectra die de zon uitzendt.
  • Ultraviolette straling B (UVB) - dit is de 'gezonde' golflengte die ertoe leidt dat je huid vitamine D produceert. Zowel UVA als UVB zorgen ervoor dat je bruin wordt, maar door UVB-straling verloopt dat proces veel sneller. In tegenstelling tot UVA-straling, die een veel groter deel van de tijd wordt uitgezonden, is de hoeveelheid UVB-straling klein in de ochtend en de avond en groot in de middag rond het tijdstip dat de zon haar hoogste punt bereikt (ongeveer tussen 10 en 14 uur). Dit is, ironisch genoeg, het tijdstip waarop je volgens de meeste wetenschappers uit de zon moet blijven.

Wat is 'veilige en passende' blootstelling aan de zon precies?
De vuistregel is dat voor een voldoende hoeveelheid vitamine D je grote delen van je huid aan de zon moet blootstellen - waaronder je benen, rug, armen en borstkas. Om zoveel mogelijk van de zon te profiteren moet je ervoor zorgen dat tenminste 40 procent van je huid onbedekt is.

Je moet wel precies weten wanneer je je huid weer moet bedekken. Het is het beste als je huid een heel lichte tint roze krijgt. Dit kan al na 10-20 minuten het geval zijn, afhankelijk van je huidskleur en andere factoren, zoals de plaats waar je je bevindt en de mate van bewolking.

Dat is het moment waarop je het verzadigingspunt van je huid hebt bereikt en je lichaam zal daarna niet nog meer vitamine D produceren. Voor een donkere huid kan het drie- tot zesmaal zolang duren om het verzadigingspunt van de vitamine D-productie te bereiken. 

Je kunt op deze manier tot wel 20.000 eenheden vitamine D per dag produceren. Het beste van alles is dat je lichaam een ingebouwd feedbackmechanisme heeft dat ervoor zorgt dat je niet teveel vitamine D uit je voeding opneemt als je het via zonlicht krijgt.

Als je een vitamine D3-supplement neemt, moet je niet alleen regelmatig je vitamine D-gehalte laten controleren om te zorgen dat je voldoende binnenkrijgt voor een optimaal gehalte (tussen de 50 en 70 nanogram/ml), je moet er ook aan denken om de hoeveelheid vitamine K2 die je binnenkrijgt, te verhogen. Als je gebruik maakt van de zon om je vitamine D-gehalte op peil te houden, kan het krijgen en behouden van een bruin kleurtje een 'visuele maat' zijn van je vitamine D-gehalte.

Technologische hulpmiddelen
Volgens experts op dit gebied kun je al voldoende UVB-straling krijgen als de zon slechts 30 graden boven de horizon staat, of wanneer de temperatuur hoog genoeg is om grote delen huid te ontbloten. Dr. Ola Engelsen van het Noorse instituut voor luchtonderzoek heeft erop gewezen dat de zon meer dan 15 graden boven de horizon moet uitkomen terwijl er geen bewolking is om voor gunstige UVB-stralen te zorgen. Hij heeft ook een handige calculator ontwikkeld die verschillende factoren meeneemt in de overweging en je een schatting geeft van hoeveel minuten blootstelling aan de zon je nodig hebt om het equivalent van 1000 IE vitamine D aan te maken.

Zonnebrand: verschijnselen en symptomen
Je moet er goed aan denken dat langer in de zon blijven dan het moment waarop je 'roze wordt', niet zinvol is. Voor sommige mensen met een lichte huid die in het verleden weinig zonneschijn hebben gehad, kan dit al na een paar minuten zijn. Daarna neemt alleen het risico op zonnebrand toe en dat is iets dat je beter kunt voorkomen. De kans om te verbranden is groter als je een lichte huid hebt. De tekenen van zonnebrand zijn onder andere:

  • roodheid of ontsteking van de huid
  • een huid die warm aanvoelt
  • aanraken van de huid of contact met kleding is pijnlijk
  • vervellen van de huid
  • een zeer droge huid of extreem veel rimpels

Deze symptomen treden meestal niet direct op, maar worden een paar uur na teveel blootstelling aan de zon duidelijk. De pijn is het hevigst in de eerste 24 uur. Net als gewone brandwonden wordt zonnebrand in drie groepen ingedeeld: eerste-, tweede- en derdegraads. Eerste- en tweedegraads zonnebrand duurt niet erg lang en de wonden kunnen thuis verzorgd worden. Bij derdegraads zonnebrandwonden kunnen er blaren ontstaan die makkelijk ontstoken raken en ook kunnen koude rillingen optreden; het wordt aangeraden om direct medische hulp in te roepen om complicaties te voorkomen.

Hoe kun je zonnebrand voorkomen?
De voordelen van zonneschijn wegen ruimschoots tegen de nadelen op, maar je moet er verstandig mee omgaan. Door een paar verstandige maatregelen te nemen om verbranding te voorkomen, profiteer je maximaal van de voordelen en beperk je de mogelijke schadelijke effecten. Om  te kunnen blijven profiteren van de positieve effecten van de zon zonder te verbranden, raad ik je aan de volgende tips in acht te nemen:

  • Bescherm je gezicht en ogen door een hoed of pet met een brede rand te dragen. De huid op deze plek is veel dunner dan op andere delen van je lichaam en loopt een groter risico op cosmetische beschadiging en vroegtijdige rimpels. Als het te warm is om je huid te beschermen met lichte kleding, gebruik dan een zonnebrandcrème met een breedspectrum zonnefilter - deze producten bevatten vaak zink.

  • Begin met een kort verblijf in de zon en bouw de tijd geleidelijk op. Als je een lichte huid hebt en snel verbrandt, beperk je blootstelling aan de zon dan aanvankelijk tot een paar minuten, vooral als het hoogzomer is. Hoe bruiner je huid wordt, hoe langer je in de zon kunt blijven zonder te verbranden. Als het juist vroeg of laat in het seizoen is en/of je iemand bent met een donkere huid, kun je waarschijnlijk veilig beginnen met een periode van 30 minuten in de zon.

  • Bouw inwendige bescherming tegen de zon op met gunstige antioxidanten. Men heeft ontdekt dat astaxanthine -een krachtige antioxidant- goede bescherming biedt tegen schade door de zon wanneer je dit als een dagelijks supplement inneemt. Je moet wel weten dat het een paar weken duurt voordat je een goede spiegel hebt opgebouwd in je lichaam, dus je kunt het niet alleen maar innemen op die dag dat je naar het strand gaat. Astaxanthine kan ook op de huid worden aangebracht. Je kunt je eigen lotion maken door astaxanthine toe te voegen aan organische kokosolie; pas wel op dat je geen vlekken op je kleren krijgt want astaxanthine heeft een donkerrode kleur. Andere nuttige antioxidanten zijn proanthocyanidines, resveratrol en lycopeen. 

  • Verzorg je huid op een natuurlijke manier met vochtinbrengende middelen. Breng voordat je gaat zonnebaden organische kokosolie aan op de huid die in de zon komt (zoals eerder opgemerkt, zou je astaxanthine aan de olie kunnen toevoegen voor extra bescherming). Dit is niet alleen een vochtinbrengend middel dat een droge huid voorkomt, maar het heeft ook nog gunstige effecten op je stofwisseling.

Regelmatig groente eten helpt je huid te beschermen tegen zonneschade
De hoeveelheid antioxidanten die je binnenkrijgt via je voedsel speelt een cruciale rol bij de mate waarin je lichaam in staat is zonnebrand te vermijden. Hoe meer antioxidanten er in je huid zitten, hoe kleiner de kans dat je verbrandt. Ze functioneren als een soort inwendig zonnefilter en stellen je in staat langer in de zon te blijven en tegelijkertijd je risico's te minimaliseren. Carotenen zijn bijvoorbeeld essentieel voor het proces van fotosynthese en beschermen een plant of ander organisme tegen schade door licht en zuurstof.

Door planten of dieren te eten die deze pigmenten bevatten, bereik je een gelijkwaardig niveau van bescherming. Vitamine A en C zijn ook belangrijk - ze zorgen in je cellen voor de regulatie van lichtabsorptie en bescherming tegen te grote blootstelling. Naast astaxanthine, dat als supplement genomen wordt, zijn voedingsmiddelen als verse groenten en fruit, waaronder frambozen en zwarte en blauwe bessen, een bron van werkzame antioxidanten. Hoewel de precieze manier waarop antioxidanten helpen je huid te beschermen tegen verbranden nog moet worden opgehelderd, heeft het er waarschijnlijk mee te maken dat antioxidanten het vermogen hebben ontstekingen tegen te gaan, aangezien zonnebrand in de grond een ontstekingsproces is.

Hoe kun je zonnebrand op een natuurlijke wijze behandelen?
Het is duidelijk dat het voorkomen van zonnebrand door de juiste maatregelen te nemen de beste strategie is. Maar heb je jezelf toch teveel aan de zon blootgesteld, dan kunnen de volgende middelen het genezingsproces van je huid versnellen en de schade beperken. Een van de meest effectieve remedies die ik ken is het aanbrengen van rauwe aloë vera gel op de verbrande plekken. Het zit vol met krachtige glyconutriënten die de genezing versnellen. Aloë is ook makkelijk zelf te kweken als je in het zuiden van de VS woont, en het is een prima medicinale plant om in je tuin te hebben (of houd er een in een pot op je balkon).1

Je moet goed opletten welke soort aloë vera je hebt, aangezien veel soorten erg platte bladeren hebben waar vrijwel geen gel in zit. De planten met de dikste bladeren zijn het beste. Ze zijn vrij gemakkelijk te houden en je kunt een plant in minder dan een jaar vermeerderen tot zes of meer planten. Ik heb nu een stuk of 50 aloë vera planten op mijn land staan, die ik zowel inwendig als uitwendig gebruik. Nadat je het blad van de plant hebt afgesneden, moet je eerst de stekelige randen verwijderen. Daarna verwijder je met een dunschiller de schil van de plant aan een zijde. Nu kun je de gel direct op de zonnebrandplek aanbrengen. Bekijk de volgende video voor een demonstratie. Breng de gel vijfmaal per dag aan totdat de zonnebrand geneest.

Het aanbrengen van koude kompressen op de aangedane plekken kan helpen de brandende pijn te verzachten. Om verdere irritatie te voorkomen moet je de verbrande huid niet met scherpe zeep wassen. Over water gesproken, je moet er ook voor zorgen dat je niet uitdroogt door veel te drinken. Je moet bij jonge kinderen goed letten op tekenen van uitdroging.2

Smeer geen vaseline op de zonnebrandplek, aangezien dat het verbrandingsproces kan verergeren. Het is trouwens een petrochemisch product dat vol zit met giftige stoffen die je beter niet in je lichaam kunt krijgen. Ik raad aan om nooit vaseline te gebruiken. Het is in de meeste gevallen ook niet aan te raden om vrij verkrijgbare ontstekingsremmers of pijnstillers te gebruiken, omdat deze gewoonweg je problemen kunnen verergeren. Naast aloë vera zijn er nog veel meer op voeding gebaseerde remedies die de pijn kunnen verminderen en de genezing kunnen bespoedigen. Je kunt bijvoorbeeld de volgende producten gebruiken:

Aardappelen - in aardappelen zitten zetmeelachtige stoffen die zonnebrand kunnen verzachten. Snijd een rauwe aardappel in plakjes en wrijf ermee over de pijnlijke zonnebrandplek. Je kunt ook een rauwe aardappel raspen en dit als een omslag aanbrengen.

Honing - het is bekend dat de oude Egyptenaren honing gebruikten als een zalf voor de verbrande huid. Gebruik wel honing van goede kwaliteit, zoals rauwe organische honing of manukahoning, die krachtige medicinale eigenschappen heeft. De honing van 'eerste kwaliteit' die je in de meeste supermarkten vindt, lijkt meer op suikerstroop, die infecties eerder bevordert en nooit gebruikt moet worden om wonden te behandelen.

Azijn - van het azijnzuur hierin zegt men dat het pijn, jeuk en ontstekingen vermindert. Voeg een kop appelazijn toe aan je badwater en week je verbrande huid hierin. Het kan ook werken als een natuurlijke pijnstiller. Dep de zonnebrandplek gewoon met een beetje witte azijn en de pijn neemt direct af, dit effect houdt 20 minuten aan.

Groene thee - de catechine en het looizuur in de thee verzachten de pijn van zonnebrand. Laat een paar theezakjes trekken in koud water. Je kunt de theezakjes zelf gebruiken als een koud kompres op de verbrande lichaamsdelen of voorzichtig je gezicht wassen met het koude thee-extract. Onderzoek wijst er ook op dat het drinken van slechts twee koppen groene thee per dag extra bescherming tegen zonnebrand biedt.

Komkommers - aangezien komkommers een sterk verkoelend effect hebben garandeert het  aanbrengen ervan op de zonnebrandplekken directe verlichting van de pijn. Je kunt het ook als pasta gebruiken door komkommer te pureren en op je huid aan te brengen.

Sla - om optimaal te profiteren van de pijnstillende effecten van sla, moet je de bladeren in water koken. Nadat je de vloeistof hebt gezeefd, moet je deze laten afkoelen. Houd het koud in de koelkast. Breng het sla-elixer met organische wattenbolletjes aan op de aangedane gebieden.

Calendula - deze stof heeft natuurlijke ontstekingsremmende eigenschappen en een genezende werking die vooral effectief zijn bij zonnebrand. Hoewel er bij de drogist tegenwoordig veel calendulacrèmes verkocht worden, kun je je eigen calendulaomslagen maken met verse calendulabloemen, waardoor je zonnebrandplekken sneller genezen.

Korianderolie - gebruik deze essentiële olie door deze lichtjes op de zonnebrandplek te wrijven, wat een verzachtende werking heeft.


Zonnebrandcrèmes doen mogelijk meer kwaad dan goed

Zoals ik al eerder zei beschermen zonnebrandcrèmes effectief tegen UVB, dat de belangrijkste oorzaak van zonnebrand is; de crèmes worden ingedeeld naar de mate waarin zij tegen de zon beschermen, oftewel de SPF (sun protection factor):

  • SPF 15 - blokkeert 93 procent van de UVB straling
  • SPF 30 - weert 97 procent van de UVB-straling
  • SPF 50 - blokkeert tot 98 procent UVB.

Dit betekent dat wanneer je sunblock gebruikt, zelfs die met de lage beschermingsfactor 15, je elke kans teniet doet om je vitamine D-gehalte te verhogen. En zoals al eerder opgemerkt, blokkeren de meeste zonnebrandcrèmes niet de meer schadelijke UVA-stralen, tenzij de crème ook een UVA-filter bevat. Je wordt dus nog steeds blootgesteld aan schadelijke UVA-stralen, zelfs als je niet verbrandt. Afgezien van het feit dat ze de productie van vitamine D verhinderen, zijn er nog meer nadelen verbonden aan zonnebrandcrèmes.

Veel crèmes bevatten giftige stoffen en/of stoffen die de hormoonhuishouding beïnvloeden, die via je huid direct in je bloedbaan terechtkomen. Producten die vitamine A en de daarvan afgeleide stoffen retinol en retinylpalmitaat bevatten, verhogen mogelijk de snelheid waarmee kwaadaardige cellen zich ontwikkelen. Recent is er gewaarschuwd dat ouders geen zonnebrandspray meer moeten gebruiken bij hun kinderen totdat er meer onderzoek is gedaan naar de gevaren van titaniumdioxide en zinkoxide – twee belangrijke ingrediënten van zonnebrandmiddelen. Volgens het rapport kunnen kinderen deze stoffen inademen wanneer het zonnebrandmiddel opgespoten wordt.

Vitamine D kan je gezondheid verbeteren
Naar mijn mening is verstandige blootstelling aan de zon zo belangrijk voor een optimale gezondheid dat je jezelf en je kinderen geen dienst bewijst als je niet leert hoe je dat op een effectieve en veilige manier doet. Een groot aantal onderzoeken, dat nog steeds groeit, (ongeveer 34.000 studies) tonen duidelijk aan dat vitamine D essentieel is voor het voorkomen van ziekten. Onderzoekers hebben erop gewezen dat het verhogen van de hoeveelheid vitamine D3 in het lichaam onder de bevolking chronische ziekten kan helpen voorkomen die wereldwijd elk jaar aan een miljoen mensen het leven kosten. Het aantal gevallen van verschillende typen kanker kan eveneens met de helft afnemen.  

Daarom ben ik zo enthousiast over het D*Action Project van GrassrootsHealth3. Het laat zien hoe je vandaag nog actie kunt ondernemen, gebaseerd op bekende wetenschappelijke feiten waar experts consensus over hebben bereikt zonder dat je hoeft te wachten op traag werkende maatschappelijke instituten. Het heeft aangetoond hoe de combinatie van de wetenschap van het meten van vitamine D-waarden met iemands persoonlijke voorkeur voor een bepaalde manier om het probleem aan te pakken en de waarde van voorlichting over welke maatregelen je kunt nemen, iemand werkelijk de zeggenschap over zijn gezondheid kan geven.

Om deze gezondheidsbeweging meer bekendheid te geven in verschillende gemeenschappen heeft het project jouw betrokkenheid nodig. Om mee te doen kun je de D*Action Measurement Kit aanschaffen en de instructies voor registratie volgen die zijn bijgesloten. (100 procent van de opbrengst van de kits worden gebruikt om het onderzoeksproject te financieren. Ik, als distributeur van de kits, breng geen cent in rekening.)

Als deelnemer ga je ermee akkoord om tweemaal per jaar je vitamine D-spiegel te testen gedurende een onderzoek dat vijf jaar zal lopen en informatie over je gezondheidstoestand te delen om aan het publiek het effect van deze belangrijke voedingsstof te tonen. Het kost 65 dollar per half jaar om het onderzoek te sponsoren en hiervoor krijg je een testkit die je thuis kunt gebruiken en elektronische rapportage over je voortgang. Je krijgt elk half jaar een follow-up email om je eraan te herinneren 'dat het tijd is voor je volgende test en gezondheidsrapportage'.


Commentaar van Ton Sieben

1 : in het artikel van Dr. Mercola wordt gesproken over het verbouwen van Aloë Vera planten in Amerika. Maar ook in Nederland is dit goed te doen. Op de website van De Planten Parade en Palmvrienden wordt op heldere en mooie manier gesproken over je dit thuis kunt doen

2 : In het artikel wordt gesproken over uitdroging door te veel drinken. Om dit te verhelderen heb ik dit artikel van Gezondheidsnet bijgevoegd

3 : Het artikel wordt afgesloten met een mooi en waardevol internationaal initiatief waar wellicht ook onze lezers aan mee zouden willen doen. Het is een onderzoek naar de effecten en waarden van vitamine D. Omdat het een niet commecieel onderzoek is wordt gevraagd om deelnemers die zelf de kosten willen betalen voor de benodigde kit. Dr. Mercole biedt de kit aan op zijn website maar deze worden niet in Nederland bezorgd. Daarom voeg ik de link naar het onderzoek van Grassroots Health bij waar u zich in kunt schrijven.

Ton Sieben

Hallo, mijn naam is Ton Sieben. Mijn overtuiging is dat ieder mens het recht heeft op geluk, gezondheid, liefde en al het moois dat onze aarde te bieden heeft. Ook weet ik door persoonlijke ervaring dat je alles wat je wilt bereiken ook kúnt bereiken...


Bekijk alle artikelen en de volledige beschrijving van Ton Sieben


Laatste artikelen in deze categorie


Lees alle artikelen in deze categorie


Dit artikel delen





Print artikelArtikel als PDF

Tip iemand over dit artikel:


Quote

Je kunt niet liefhebben zonder jezelf open te stellen, en wanneer je dat doet bestaat de kans dat je eronder zult lijden. Dat is het risico van liefhebben.

Isabelle Adjani, Frans actrice











Bij de verkeerde Earth Matters belandt? Klik op onderstaand logo om naar Earth Events te gaan.