Missiepost in een nieuw jasje

Spuiten

Klik op de foto voor een
vermelding van de copyrights

Taal:Taal
Views:5547
Ingevoerd:
Geplaatst door:
Bron:Aleph

Gekoppelde categorieen
Vaccinaties, (Verborgen) nieuws, Editors choice

(Ellen Vader) WAT is het verschil tussen een missionaris die kralen en spiegeltjes uitdeelt aan een inheemse bevolking en een overheid die coole fluobandjes met het flitsende opschrift  'ik ben geen watje' uitdeelt aan massaal te vaccineren kinderen ? Er is GEEN verschil...

WAAR worden deze vaccinatiedagen gehouden ? De verwachtingen qua toeloop zijn bijzonder hoog gespannen gezien de priklokatiekeuze van grote evenementen- en sporthallen (Ahoy Rotterdam, Olympia Spijkenisse e.a....).
 
WIE zit er achter deze campagne ? Het Centrum voor Jeugd en Gezin en pr-bureau 'RAAK'. Henzelf aan het woord latend : 'Dit bureau is gevraagd mee te denken rondom het thema 'Ik ben geen watje'. 'Een prikkelende titel als onderdeel van een cross-mediale communicatestrategie om kinderen te informeren over (en zelfs motiveren voor) de vaccinatiedagen.' Pardon, gevraagd ? Dus belangenloos/onbezoldigd gezien het reclameverbod op geneesmiddelen?

Na veel commotie en boze reacties van ouders, laat het RIVM weten dat zij deze actie absoluut niét ondersteunen en dat de website 'ikbengeenwatje' inmiddels is aangepast. « Het is nooit de bedoeling van het CJG geweest om onderscheid te maken tussen kinderen die wel of niet gevaccineerd worden... ».

Laten we intussen niet uit het oog verliezen dat identieke vaccinatiecampagnes in het héle land gewoon doorgaan! Zie bijvoorbeeld deze recente video « GGD prikt kinderen aan de lopende band » (let hier vooral op de 2 verpleegkundigen, strategisch opgesteld aan beide zijden van de te prikken kinderen): http://www.destentor.nl/regio/zwolle/ggd-prikt-kinderen-aan-de-lopende-band-1.3702942
 
Ter aanvulling er nog even aan herinneren dat het volgens de Geneesmiddelenwet verboden is om reclame te maken voor geneesmiddelen. Artikel 86 van deze wet zegt onomwonden: Publieksreclame is verboden wanneer de reclame zodanig weergegeven is dat de boodschap als reclame overkomt bij het publiek en voor het publiek volstrekt duidelijk is dat het om een geneesmiddel gaat. 

Maar: vaccinatiecampagnes blijken bij nader inzien buiten deze wet te vallen... Stilzwijgend werd er blijkbaar al in 2001 door de EU beslist om een uitzondering op het reclameverbod voor vaccinatiecampagnes te maken. In 2009 adviseerde het Europees Comité nog om opheffing van deze richtlijn (voornaamste reden : belangenverstrengeling farmaceutische industrie)... Vorig jaar (16/11/2012) werd door de Europese Commissie unaniem besloten dit advies niet op te volgen en de bestaande richtlijn te handhaven.

Bronnen:

Geplaatst door Ellen Vader

Ellen Vader

Ellen Vader: geboren in Amsterdam, getogen in Haarlem en na 26 jaar Nederland, 32 jaar België, neergestreken in het zuidelijk Frankrijk (daar waar het licht is)- voelde haar hele leven intuïtief aan dat er meer moest zitten achter de dingen die de overheden en media ons voorspiegelen...


Bekijk alle artikelen en de volledige beschrijving van Ellen Vader



Laatste artikelen in deze categorie


Lees alle artikelen in deze categorie


Dit artikel delen





Print artikelArtikel als PDF

Tip iemand over dit artikel:


Quote

Zelf waar zijn in levendige lichtheid vol Echt Eigen Gedachten is ons hoogste wezensgoed en de enige bekrachtiging die wij in ons zogeheten dagelijks leven teveel en bijna altijd moeten missen. Dus aan met dat levensechte lach-licht-luchtige en speelse vuur, dwars door alle bruggenzwaarte heen.

Moniek van Pelt











Bij de verkeerde Earth Matters belandt? Klik op onderstaand logo om naar Earth Events te gaan.