Hoe kan ik ooit weten wie ik ben als anderen mij dat voortdurend vertellen, een reflectie over mijn ervaringen in het VMBO

Wie ben ik?

Klik op de foto voor een
vermelding van de copyrights

Taal:Taal
Views:5570
Ingevoerd:
Geplaatst door:
Bron:Hartverwarmendwijs.nl

Gekoppelde categorieen
Onderwijs en opvoeding, Opvoeden

(Indi Hondema) Nog maar afgelopen week: tijdens een van de sterk gemarginaliseerde vakoverstijgende burgerschapslessen op onze school (60% van deze lessen is terug gegaan naar de kernvakken Engels, Nederlands en Wiskunde) vroeg ik aan de leerlingen 2e klas VMBO-T: ‘wie heeft wel eens te horen gekregen dat hij/zij belangrijk is, er toe doet in de wereld?’

Tot mijn grote schrik en verdriet ging er geen enkele vinger de lucht in… De rest van de lestijd gingen we op ont-dekking-stocht waarom de ander belangrijk is en mochten ze dat over elkaar vertellen. Het werd een enorm geploeter, sommige kwamen gewoon niet verder dan te vertellen wat de hobby’s van de ander waren.. Er aan koppelen hoe ze daarmee verschil uitmaken in de wereld was vaak een stap te ver.

 Een andere situatie, iets eerder in het jaar: ik vroeg een brugklas tijdens eenzelfde soort les iets te bedenken wat ze anders nooit in het klaslokaal mochten. Het had zoveel kunnen zijn, op de tafel zitten, meedenken hoe ze de les wilden hebben, pet op, eten etc. Niemand in de groep kon iets bedenken!!!

Ik schrok….bedacht toen zelf maar wat. Ze moesten mij bij mijn voornaam noemen. Ik vroeg wat we zouden afspreken als ze me toch bij de achternaam zouden noemen: de groep kwam niet verder dan 10 x opdrukken….

Het zijn maar 2 voorbeelden van mijn dagelijkse ervaring met onze leerlingen hoe ze nauwelijks meer in staat zijn hun eigen creativiteit, hun eigen flow in hun leven te ervaren. We vertellen ze vanaf jongs af aan wat ze goed doen, wat juist niet. Waarom dat zo is, wordt daarbij meestal niet uitgelegd en we vragen al helemaal niet wat ze er zelf van vinden. Alles in het reguliere onderwijs maakt gemiddelde leerlingen van onze kinderen. In een volgend artikel zal ik schrijven over wat er onder de waterlijn gebeurd om het systeem maar werkend te laten houden.

Hoe anders heb ik dat ervaren in mijn regelmatige bezoeken aan scholen waar de leerlingen (sommigen noemen ze terecht liever ‘studenten’!) werkelijk zelfbeschikking over hun leerproces hebben! Ik tref daar bewuste, openhartige leerlingen die duidelijk respect voor zichzelf en hun omgeving hebben. Alerte leerlingen die hun eigen doelen schrijven. Door wie je HARTelijk ontvangen wordt, waar je voelt dat het er voor hun allemaal toe doet of de ander er is, waar de leerlingen echt weten waarom zij belangrijk zijn in de wereld, een verschil uitmaken!

Op mijn site www.hartverwarmendwijs.nl vind je een bibliotheek aan artikelen, ervaringen, filmpjes etc. die laten zien wat de jongeren in deze tijd van ons vragen, hoe ze hun levenspad zelf willen en kunnen vormgeven. Ooit was ons onderwijssysteem prima geschikt, maar de tijden zijn veranderd. Gelukkig komt hierover steeds meer aan het licht. Deze zelfde week dat ik geschokt was toen ik mijn vraag stelde, kwam gelijktijdig de kinderombudsman naar buiten om vragen te stellen bij onze leerplichtwet. http://www.nu.nl/algemeen/3475806/leerplichtwet-niet-van-tijd.html Wij, alle betrokkenen bij HARTverwarmendWijs, pleiten voor het leerrecht als uitgangspunt, niet de leerplicht. HIER tref je een prachtig overzicht wat LEERPLICHT versus LEERRECHT voor gevolgen heeft. Waar zet jij je voorkeursvinkje?!

Als je je aanmeldt als co-creator (homepage, rechtsboven) van HARTverwarmendWijs verbind je je vrijblijvend met een sterk groeiende groep mensen die de jongeren van deze tijd recht willen doen in hun onderwijs. Doe je mee? Wij weten dat onze jongeren er wel toe doen!

 HARTegroet Indi

 


Geplaatst door Indi Hondema

Indi Hondema

Hi! Ik ben Indi Hondema, generatie 40-ers, en moeder van een heerlijk kind, net tiener! Na vele omzwervingen in andere landen, leidinggevende banen in de hotellerie en facility-services voelde ik bij terugkeer naar Friesland dat ik het onderwijs in wilde...


Bekijk alle artikelen en de volledige beschrijving van Indi Hondema





Dit artikel delen





Print artikelArtikel als PDF

Tip iemand over dit artikel:


Quote











Bij de verkeerde Earth Matters belandt? Klik op onderstaand logo om naar Earth Events te gaan.