Junkfood: even slecht als sigaretten en dezelfde marketingtactiek als tabaksindustrie

bar

Klik op de foto voor een
vermelding van de copyrights

Taal:Taal
VideoJa
Views:7707
Ingevoerd:
Geplaatst door:
Bron:Mercola

Gekoppelde categorieen
Gezondheid, Voeding, Wetgeving, Ziekte

(Mercola.com | Dr. Mercola | vertaling voor Earth Matters door Kees Claassen) Er zijn meer dan 61,5 miljoen kinderen onder de 14 jaar in de VS1. Voor Amerikaanse bedrijven zijn deze kinderen een zeer belangrijke bevolkingsgroep, waar ze volledig greep op willen krijgen. 

Niet alleen besteden deze kinderen $ 40 miljard (€ 36 miljard) per jaar aan snacks, speelgoed en elektronica met het geld dat ze van hun ouders of familieleden krijgen, ze oefenen ook sterke invloed uit op de uitgaven van hun ouders.
In de documentaire Kinderen als Consument (Consuming Kids) zie je dat kinderen onder de 12 invloed hebben op de uitgaven van volwassenen tot liefst $ 700.000.000.000 (€ 630 miljard) per jaar, wat neer komt op de gezamenlijke economie van de 115 armste landen ter wereld.

De film toont ook de gewiekste zakelijke praktijken van de multi-miljarddollar marketingmachine die maar één enkel doel heeft: om je kinderen om te vormen tot loyale, levenslange consumenten die ook invloed hebben op de uitgaven van je hele gezin. Veel van dit geld wordt besteed aan bewerkt junkfood, dat een hoofdrol speelt bij de toenemende zwaarlijvigheid en chronische ziekten, vooral onder kinderen. 

De aandacht winnen van kinderen met superhelden en andere stripfiguren, met gratis speelgoed om ze te verleiden, zelfs ervoor zorgen dat de gangpaden bij de kassa’s in de supermarkten zijn gevuld met snoep en chocoladerepen waar peuters bij kunnen – het is allemaal uitdrukkelijk op kinderen gerichte marketing. 
Wat erger is; volgens recent onderzoek naar eetverslaving kunnen sterk bewerkte voedingsmiddelen leiden tot de bekende uitingen van verslaving, zoals verlies van controle en tolerantie en het in zichzelf terugtrekken2. De suiker, het zout en de transvetten in deze bewerkte voedingsmiddelen zijn doelbewust toegevoegd. Veel ‘voedingswetenschappers’ werken samen om ervoor te zorgen dat de menselijke smaak wordt gemanipuleerd door allerlei ‘lekkere’ toevoegingen.

Obesitas vormt een grotere bedreiging voor de gezondheid dan roken
In een interview in Time Magazine met de speciale rapporteur van de Verenigde Naties, Olivier De Schutter, zei hij over het recht op goede voeding dat ernstig overgewicht een grotere wereldwijde bedreiging is voor de gezondheid dan het gebruik van tabak, en dat dit feit niet zo serieus wordt genomen als wel zou moeten. 

Hij gaf zijn visie bij de opening van de jaarlijkse top van de Wereld Gezondheidsorganisatie in 2014. 

O. De Schutter wil uiteindelijk dat landen hun krachten bundelen voor strengere regelgeving op ongezond voedsel:

"Net zoals de wereld overeenkwam om de risico's van tabak te regelen, moet een gedurfde overeenkomst voor verantwoorde voeding nu worden afgesproken," zei hij.
"De Speciale Rapporteur heeft eerder gepleit voor sterker overheids optreden tegen junkfood, ook voor belasting op ongezonde producten, regulering van vetten en suikers, verbod van reclame voor junkfood en heroverwegen van landbouwsubsidies die ongezond voedsel goedkoper maken", aldus Time Magazine. "Overheden zijn gericht op het vergroten van de beschikbaarheid van calorieën, maar ze zijn vaak onverschillig geweest over welke soorten calorieën worden aangeboden, tegen welke prijs, aan wie ze ter beschikking worden gesteld en hoe ze worden verkocht."

Ondanks dat overgewicht schadelijker kan zijn dan roken, doen mensen er toch weinig aan, als je ziet hoe ‘normaal’ het is geworden om extra kilo’s mee te dragen. Onderzoeksgegevens over meer dan 60.000 Canadezen laten zien dat overgewicht daar leidt tot meer doktersbezoeken dan rokersproblemen.3

Amerikaanse en Canadese obesitas statistieken tonen aan dat ongeveer een kwart tot een derde van de volwassenen in de categorie ‘obesitas’ zit. Maar liefst tweederde van de Amerikanen heeft overgewicht. Dit legt echt een zware last op de gezondheidszorg. Dan is het belangrijk om te beseffen dat een groot aantal ziekten direct zijn toe te rekenen aan obesitas.

Dit betreft onder andere: 

  • diabetes
  • polycysteus ovarium syndroom (cysten in de eierstokken)
  • urine-incontinentie
  • leververvetting
  • kanker
  • gastro-oesofageale refluxziekte (maaginhoud terug in slokdarm)
  • chronisch nierfalen
  • hernia
  • beroerte
  • Pickwick syndroom (ademhalings-stoornis)
  • erectiestoornissen
  • artrose
  • galblaas ziekte
  • lymfoedeem (vochtophoping)
  • vergroot hart
  • jicht
  • longembolie
  • cellulitis (ontsteking onderhuids weefsel)
  • zwak hart, hartfalen
  • depressie

De opkomst van heimelijke marketing sluipreclame
Kinderen worden letterlijk bedrogen als hun gezondheidskansen kapot gemaakt worden door junkfood-fabrikanten die het alleen om de winst gaat. En er gaat niets "per ongeluk" bij de stijgende obesitascijfers voor kinderen als je de misleidende marketing bekijkt. Marketing voor kinderen is een volledig ontwikkelde wetenschap geworden. Zo laat bijvoorbeeld de hierboven genoemde film zien hoe de ‘zeurfactor’ of ‘jengelfactor’ (kinderen die onverbiddelijk alleen geadverteerd – ongezond – voedsel eisen) is bestudeerd om marketeers te kunnen adviseren over "welke soort driftbuien” het beste werken. 

Ja, advertenties zijn eigenlijk ontworpen om je kind zo veel mogelijk te laten blijven zeuren om een product, dat wil zeggen om je volkomen gek te maken en/of in het openbaar in verlegenheid te brengen totdat je toegeeft.

Met de technische vooruitgang zijn de afgelopen dertig jaar ook de mogelijkheden voor marketing zeer sterk gegroeid. Het blijft niet langer beperkt tot tv-advertenties. Kinderen staan nu bloot aan slimme marketing met gebruik van geliefde merken bij diverse andere voedselproducten, leasing van merknamen, verborgen reclame, virale marketing (mensen geven elkaar via social media reclameboodschappen door), dvd's, games en internet. Er zijn tegenwoordig zoveel manieren om kinderen te bereiken, dat je kind vrijwel elk moment van de dag een of ander merk voor zijn neus heeft.
Zoals samengevat door Top Documentaire Films4:

“De film 'Kinderen als Consument' laat de commercialisering van de kinderwereld zien en stelt indringende vragen rond de ethiek van de marketing voor kinderen en de gevolgen ervan voor de gezondheid en het welzijn van kinderen.

Op basis van de inzichten van professionals in de gezondheidszorg, kinderadvocaten en insiders in de industrie, richt de film zich op de explosieve groei van kindermarketing in het kielzog van de ruimere wettelijke regels, waaruit blijkt hoe jeugdmarketeers de nieuwste inzichten in de psychologie, antropologie en neurowetenschappen hebben gebruikt om Amerikaanse kinderen om te vormen tot een van de krachtigste en meest winstgevende consumentengroepen in de wereld."

Zoals aangegeven in die film zien we een toename van heel sterke meeslepende marketing, die ontworpen is om kinderen ervan te overtuigen dat het leven gaat over kopen en "krijgen". Het gaat erom de kinderen tot loyale levenslange consumenten te vormen. En wat bewerkte voedingsmiddelen betreft, zijn kinderen zo gehersenspoeld dat ze geloven dat junkfood hen gezond en gelukkig zal maken. De waarheid staat echter lijnrecht tegenover zulke propaganda. Volgens een rapport uit 2013 van het Amerikaanse Geneeskundig Instituut (Institute of Medicine),5 kijken kinderen in de leeftijd van 2 tot en met 11 jaar nu gemiddeld naar meer dan 10 tv-voedseladvertenties per dag. En die gaan voor 98% over producten met een hoog gehalte aan suiker, zout en beschadigde vetten en meestal (79%) een laag vezelgehalte.6

Volgens dit Geneeskundig Instituut hangt de marketing van hoog-calorische, laag voedingsrijke voedingsmiddelen en dranken samen met overgewicht en obesitas.Een rapport uit 2006 leverde het bewijs dat televisiereclame grote invloed heeft op de eet- en drankvoorkeuren, wensen en de korte termijnconsumptie van kinderen.

Een onstuitbaar 'beest' is je kinderen aan het verslinden
Eind jaren 1970; het was in de nasleep van de groeiende bezorgdheid over suiker en suikerhoudende granen, en het onvermogen van kinderen om de intentie van reclame te begrijpen, toen de Amerikaanse Landelijke Handelscommissie (Federal Trade Commission) probeerde om alle advertenties gericht op kinderen onder de acht jaar te verbieden. Immers, een jong kind kan niet begrijpen dat een advertentie geen onpartijdige informatie geeft, die niet de waarheid en niets dan de waarheid vertelt. Om die reden is op kinderen gerichte reclame erg achterbaks en volkomen immoreel.

Wat reclame voor junkfood betreft, is de vraag waar de aansprakelijkheid ligt voor het liegen tegen kinderen over voedsel en voeding. Als je zegt dat iets goed voor je is, terwijl het in werkelijkheid je spijsvertering kapot maakt en overgewicht veroorzaakt – en alle daarmee samenhangende gezondheidsproblemen oplevert – is dat een enorm schadelijke leugen. Het is een leugen waarvoor levensmiddelenproducenten verantwoordelijk gehouden moeten worden. Waarom is het een misdaad om iemand direct te doden, maar niet als je mensen langzaam doodt? Het is niet verrassend dat het de Grootbedrijven Lobby lukte om het Amerikaanse Congres ervan te overtuigen om de pogingen van Landelijke Handelscommissie tegen te houden om reclame voor kinderen te stoppen.

Deze gevaarlijke praktijk van het promoten van verslavend junkfood bij kinderen is verachtelijk en zeer hebzuchtig, nog perverser dan de tactiek die de Grote Tabaksindustrie vroeger gebruikte. In Amerika heeft het Congres het de Landelijke Handelscommissie uiteindelijk onmogelijk gemaakt om kinderreclame te reguleren.

Vóór de wettelijke versoepeling van tv marketing voor kinderen stegen in Amerika de uitgaven voor kinderen een kleine 4% per jaar. Daarna schoten de uitgaven voor kinderen omhoog naar 35% per jaar: van $ 4.2 miljard (€ 3,78 miljard) per jaar in 1984 naar $ 40 miljard (€ 36 miljard) per jaar nu. Een stijging van 852% binnen dertig jaar!

Junkfood marketingwerkt, het verandert voedselvoorkeuren op lange termijn
Reclame voor junkfood is zonder twijfel effectief, ook op de lange termijn. Onderzoek7 toont aan dat wanneer ouders hun kinderen in de voorschoolse leeftijd junkfood geven – met hoogsuikergehalte, zout en ongezonde vetten – het een blijvende invloed heeft op hun smaakvoorkeuren. Alle geteste kinderen hadden een voorkeur voor junkfood en allen (zelfs drie-jarigen!) waren ook in staat om bepaalde merken van frisdranken, fastfood en junkfood te herkennen.

De onderzoekers concludeerden wat je waarschijnlijk al vermoedt: kinderen die junkfood, frisdrank en fastfood kregen voorgeschoteld via reclame, en ook omdat hun ouders hen dit gaven, leerden dit voedsel te herkennen en te verkiezen boven gezondere keuzes. Dit heeft zonder twijfel gevolgen voor hun gezondheid, omdat voeding van hoogwaardige kwaliteit van cruciaal belang is om je kind te helpen al zijn mogelijkheden te bereiken. Een Britse studie8 liet zien dat kinderen die overwegend bewerkt voedsel kregen tussen hun derde en achtste jaar navenant een lagere IQ-score kregen. Hoe meer bewerkt voedsel des te lager het IQ werd. 

Zoals te verwachten, geldt het omgekeerde ook: kinderen die gezonder eten, hebben hogere IQ-niveaus. Zo steeg bijvoorbeeld bij het eten van meer groenten en fruit ook het IQ. Bovendien zijn bewerkte voedingsmiddelen op zich ook verslavend en brengen kinderen op jonge leeftijd al tot voedselverslaving, zoals onlangs in Time Magazine 9 stond:

"Het onderzoek naar voedselverslaving is een controversieel terrein. Maar volgens Ashley Gearhardt, een onderzoeker die zich aan de Universiteit van Michigan richt op eetverslaving en die de richtlijnen voor de Yale Voedselverslavingsschaal, hielp opstellen, kunnen sterk bewerkte voedingsmiddelen leiden tot de bekende uitingen van verslaving, zoals verlies van controle en tolerantie en zich in zichzelf terugtrekken. 

Steeds meer onderzoek onderschrijft dit – vooral bij kinderen, omdat een verslaving die bij een kind op jonge leeftijd teweeggebracht wordt ernstig risico kan opleveren voor permanent ongezond eten in de volwassenheid. Gearhardt: 'Hoe meer kinderen worden blootgesteld aan junkfood op jonge leeftijd, des te meer worden ze blootgesteld aan problemen. Hun hersenen zijn dan nog tamelijk gemakkelijk te beïnvloeden.' "

Volgens Gearhardt is het antwoord niet om gezonde voeding beter beschikbaar te krijgen. Het antwoord is om junkfood geheel te verwijderen. Zolang junkfood te koop is, zullen kinderen dat altijd verkiezen boven gezonder eten. Dit vraagt onder meer ook om het weghalen van automaten in scholen. Probleem is dat de politieke onwil hier nog lang niet voorbij is. De meeste verantwoordelijkheid ligt dus bij jullie, de ouders. Op zijn minst kun je gewoon je gezin geen bewerkte voedingsmiddelen en junkfood meer voorschotelen, waarbij nog een lange weg is te gaan om je kind op een gezonder pad te krijgen.

Misleidende dieetadvisering blijft obesitas bevorderen
Het is belangrijk om te begrijpen dat je vet stapelt omdat je de verkeerde sóórt calorieën eet. Aan het eind van de dag zal je consumptie van koolhydraten, in de vorm van granen en suikers (vooral fructose), bepalen of je in staat bent om je gewicht in de hand te houden en optimaal gezondheid te blijven. Dit komt omdat deze soorten koolhydraten (fructose en graanproducten) twee belangrijke vet-regulerende hormonen hebben, namelijk insuline en leptine. Maar als je eiwitten en vetten eet, hebben die hormonen veel minder invloed.

Veel fabrikanten van bewerkte voedingsmiddelen en drank hebben het onjuiste idee ingeprent dat hun voedingsmiddelen een volkomen normaal onderdeel van een gezonde voeding zijn. Coca-Cola hield onlangs zelfs een misleidende "anti-obesitas" campagne, om hun producten te promoten in combinatie met voldoende lichaamsbeweging. Je krijgt uiteindelijk vet van bepaalde ingrediënten in deze producten – met al die fructoserijke glucosestroop en andere toegevoegde suikers en kunstmatige zoetstoffen, wat ertoe kan leiden dat je meer kilo’s stapelt dan suiker eet!

Dr. Robert Lustig, een expert op het gebied van vertering van suiker, legt uit dat fructose "iso-calorisch is, maar niet iso-metabolisch". Dit betekent dat je uit de combinaties fructose en glucose, fructose en eiwit of fructose en vet dezelfde hoeveelheid calorieën kunt halen, maar dat het stofwisselingseffect telkens volkomen anders is, ondanks de gelijke hoeveelheden calorieën. Dit is een cruciaal punt dat goed begrepen moet worden. Fructose is nog veel ongezonder dan andere koolhydraten omdat het overgrote deel ervan rechtstreeks in vet wordt omgezet, zowel in vetweefsel als in de lever. En daarom werkt het tellen van calorieën niet...! Zolang je fructose en granen blijft eten, programmeer je je lichaam om vet te maken en op te slaan.

Het onderzoekswerk van dr. Richard Johnson toont aan dat (te) grote porties voedsel en (te) weinig lichaamsbeweging er niet verantwoordelijk voor zijn dat je gewicht toeneemt. Het zijn juist de suikers die fructose bevatten die obesitas veroorzaken – niet de calorieën. Hij is hoofd van de afdeling Nierziekten en Hoge bloeddruk aan de Universiteit van Colorado en schrijver van Het Suikerherstel (The Sugar Fix) en De Vetschakelaar (The Fat Switch). Wanneer je ‘vetschakelaar’ wordt aangezet, krijg je een sterke biologische aanpassing die ervoor zorgt dat de cellen vet gaan opslaan in afwachting van schaarste (of winterslaap). Dr. Johnson zegt op basis van tientallen jaren van onderzoek:

"Degenen onder ons die lijden aan obesitas eten meer als gevolg van een defecte 'schakelaar' en ze bewegen minder vanwege een lage energietoestand. Als je kunt leren om die 'schakelaar' te controleren, die in de energiecentrales (de mitochondriën) van al je cellen ligt, dan heb je de sleutel om obesitas aan te pakken".

Eén enkel blikje frisdrank is al meer dan de dagelijks aanbevolen hoeveelheid suiker voor optimale gezondheid...
De algemene richtlijn is om je fructoseverbruik te beperken tot 25 gram per dag, of zelfs minder – 15 gram per dag – als je insuline-resistent bent, overgewicht hebt of een hartkwaal, diabetes of een andere ziekte als gevolg van insulineresistentie. Bedenk dat slechts één blikje Cola ongeveer 35 gram suiker bevat (10 theelepels), wat alleen al meer is dan de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid fructose. 

In tegenstelling tot wat frisdrankmakers je willen laten geloven, kun je een optimale gezondheid bereiken zonder ook maar enige toegevoegde suiker of kunstmatige zoetstof. Als je jouw energiebalans wilt begrijpen, moet je je lichaam leren om als brandstof vetten te gebruiken in plaats van suikers of koolhydraten. Dit vereist dat je stopt met vrijwel alle toegevoegde suikers. De gezondheidsvoordelen van vetverbranding zijn wetenschappelijk duidelijk bewezen, maar je zult deze informatie helaas niet krijgen van de meeste gewoontegetrouwe gezondheidsautoriteiten. En de reden hiervoor is dat de meeste traditionele voedingsdeskundigen in de zak zitten van fabrikanten van bewerkte voedingsmiddelen.

De voedingsmiddelenindustrie weigert om er verantwoordelijkheid voor te nemen dat ze jou en je kinderen op een dwaalspoor brengen, net zoals de langdurige weigering van de Tabaksindustrie om toe te geven dat hun producten longkanker kunnen veroorzaken. Maar uiteindelijk zal de waarheid zegevieren. Dat moet ook gebeuren met de industrie voor bewerkte voedingsmiddelen. Hun producten veroorzaken een ongelooflijke hoeveelheid chronische ziekten, terwijl ze bedrieglijk adverteren dat hun waren zo gezond en goed voor je zijn 10 11. Wat we nodig hebben is misschien, net als bij tabak, een belangrijke grote rechtszaak om de verhoudingen recht te zetten en een einde te maken aan de opzettelijke misleiding.

Maar er is ook wat bemoedigend nieuws. In een artikel op de nieuws site The Atlantic 12  stond dat de consumptie van frisdranken nu in een “vrije val" is geraakt; in Amerika met een daling van 40% vanaf 2003. Maar helaas schakelen veel mensen gewoon over op calorievrije of calorie-arme dranken, die Coca-Cola nu probeert te stimuleren.

Help terug te vechten tegen hebzuchtige marketing tactiek voor kinderen
Steeds meer onderzoek toont duidelijk aan dat zelfs als je het aantal calorieën dat je eet beperkt, maar die calorieën van bewerkte fructose en granen krijgt, je dan een verhoogd risico loopt op het ontwikkelen van pre-diabetes. En ook op insulineresistentie, leververvetting, hoge bloeddruk en hoge triglyceriden [vetten]. Kortom, het vermijden van alle soorten fructose, samen met andere suikers, is noodzakelijk om ‘het omzetten van de vetschakelaar’ te voorkomen, waardoor je lichaam overtollig vet zou gaan ophopen.

Eet daarom geen bewerkte voedingsmiddelen meer, die meestal bewerkte suikers en transvetten bevatten. Bewerkte voedingsmiddelen leiden sterk tot overgewicht, obesitas en daarmee samenhangende gezondheidsproblemen. De gezondheidsrisico’s die met zo’n eetpatroon samenhangen, zijn groter dan de gevaren van roken. Het is hoog tijd voor erkenning van de rol die bewerkte voedingsmiddelen wereldwijd spelen in het creëren van de huidige obesitas-epidemie.

Als je de invloed van marketing op de eetwensen van je kinderen en ook op hun gezondheid wilt tegengaan, beperk dan de tijd die je kind doorbrengt met tv-kijken en surfen op internet. Kinderen onder de drie jaar zouden helemaal geen tv moeten kijken, want dat is een cruciale periode met een snelle ontwikkeling van de hersenen. Kinderhersenen worden dan gevormd in reactie op alles waaraan ze worden blootgesteld. Helaas is marketing overal aanwezig en je kunt je kind niet de hele tijd overal van weghouden. Maar voor geestelijke en lichamelijke gezondheid zijn junkfoodadvertenties het aller schadelijkst. Hier kun je iets aan meehelpen veranderen. Praat met je kinderen over wat ze zien en waarom fastfood en bewerkte voedingsmiddelen gewoon niet goed voor ze zijn, wat advertenties ook zeggen.

Bedenk dat advertenties bedoeld zijn om producten te verkopen; niet om de waarheid en niets dan de waarheid te vertellen...! De campagne13 van het Amerikaanse Preventie Instituut "We gaan het niet kopen" vraagt in een petitie aan president Obama om wetenschappelijk onderbouwde voedingsrichtlijnen uit te vaardigen voor bedrijven die voedingsmiddelen voor kinderen verkopen.

Beter nog is het om een stap verder te gaan en niets meer te kopen van de bedrijven die reclame maken voor junkfood voor je kinderen. 

In ons land heeft foodwatch onderzoek gedaan naar reclame voor onverantwoorde kindervoeding en hierover begin 2013 het rapport "Kindermarketing:_Onverantwoord_en Ongereguleerd" gepubliceerd.

Bron: Mercola.com


Geplaatst door Redactie Earth Matters




Laatste artikelen in deze categorie


Lees alle artikelen in deze categorie


Dit artikel delen





Print artikelArtikel als PDF

Tip iemand over dit artikel:


Quote

Beloven is geloven in verdoven

Moniek van Pelt











Bij de verkeerde Earth Matters belandt? Klik op onderstaand logo om naar Earth Events te gaan.