8 Tips om Fysiek Actief te Blijven als je Kinderen hebt

Sports Frau

Klik op de foto voor een
vermelding van de copyrights

Taal:Taal
Views:11695
Ingevoerd:
Geplaatst door:
Bron:Mercola

Gekoppelde categorieen
Gezondheid, Kinderen, Inspiratie, Earth Matters | diversen, Opvoeden, Vrouwen, Mannen

(Dr. Mercola | vertaling voor Earth Matters door Sietske van der Zee) Tijdens een 2-jarig onderzoek onder jonge volwassenen kwam de vraag naar voren: waar heb je minder lichaamsbeweging bij nodig… bij een huwelijk of bij het hebben van kinderen? Het juiste antwoord is het hebben van kinderen.

Uit het onderzoek bleek dat als je een kind hebt, de fysieke activiteiten bij ouders aanzienlijk achteruit gaan.

Het spreekt vanzelf dat je prioriteiten veranderen als je kinderen hebt, waardoor je ochtend conditietraining verandert in je kinderen eten geven en ze naar school brengen… of je haalt een broodnodig extra uurtje slaap in nadat ’s nachts bent opgebleven om je pasgeboren baby te verzorgen.

De wetenschappelijke literatuur staat vol met soortgelijke voorbeelden waaruit blijkt wat voor klap het inspanningsniveau van ouders krijgt zodra er kinderen in beeld zijn:

  • Bij het eerste kind en de kinderen die daarna komen, verandert twintig procent van de jonge vrouwen van actieve in inactieve moeders.
  • Ouders met kinderen die afhankelijk van ze zijn, zijn minder actief dan mensen die geen kinderen hebben, en de moeders zijn over het algemeen minder actief dan de vaders.

  • Bij zowel mannen als vrouwen, is het aantal activiteiten significant gedaald na het krijgen van een kind.

Je kan actief blijven met kinderen: 8 belangrijke Tips
Als je een vader of moeder bent, weet je hoe moeilijk het is om beweging weer prioriteit te geven... en nu wil je weten wat je daaraan kan doen – en ja, je kan actief en fit blijven, zelfs als je kinderen hebt.

1. Blijf de hele dag actief
Walking female with stroller and dogs - http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Walking_female_with_stroller_and_dogs.JPGBlijf tijdens de dagen waarin je geen tijd hebt om te gaan sporten, in ieder geval wel bewegen. Ga staan in plaats van zitten als je de was opvouwt, zet je kinderen in een wandelwagentje en maak een wandeling door de wijk, zet je auto als je boodschappen gaat doen zo ver mogelijk weg van de winkel, en beweeg zoveel mogelijk.

Dit soort activiteiten zijn eigenlijk zeer belangrijk om optimaal gezond te blijven en zouden zelfs net zo belangrijk zijn, zo niet belangrijker, als sporten. Een eenvoudig doel is wanneer je zit elke tien minuten op te staan.

2. Beperk de tijd van je conditietraining
Het is een fabeltje dat je elke dag één uur of zelfs maar een half uur lichaamsbeweging moet hebben om fit te blijven. Als je heel intensief en op de juiste manier traint, kan je in minder dan twintig minuten fit worden. High intensity training (HIT) is zo’n voorbeeld. Je kunt ook een langere, intensieve conditietraining opdelen in kortere periodes, bijvoorbeeld door tweemaal per dag vijftien minuten te trainen.

3. Zorg voor lichaamsbeweging
Als je je een moment voor jezelf hebt, ga dan niet televisie kijken, achter je computer zitten of winkelen. Gebruik die tijd om oefeningen te doen. Wees je ervan bewust dat wanneer je in je vrije tijd iets doet dat je direct voldoening geeft (zoals even een latte drinken) je je langetermijndoel om fysiek fit te worden, inruilt voor een snelle kortetermijnoplossing.

4. Bevorder aanmoediging van buitenaf
Hoe meer gelegenheid je hebt om een paar minuten aan jezelf te besteden, hoe makkelijker het wordt om je oefeningen te doen. Het is makkelijk als er familie in de buurt woont die een paar uur op je kind kan passen. Maar als dat niet het geval is, kan je misschien ruilen met andere ouders in de buurt om een of twee keer per week op elkaars kind passen.

5. Zorg ervoor dat fitness belangrijk wordt in het gezin
Cycling Family - https://www.flickr.com/photos/thunderheadalliance/Als je baby’s of peuters hebt kan je bijvoorbeeld met je baby in de kinderwagen gaan wandelen, of thuis oefeningen doen als je kind een middagslaapje doet. Als je kinderen hebt die naar de peuterschool of de lagere school gaan, kan je met je gezin fitness gaan doen door bijvoorbeeld te gaan fietsen, wandelen, zwemmen, schaatsen of andere gezonde activiteiten te ontplooien. Hier zijn nog tien manieren om als gezin actief te zijn.

6. Doel aangeven
Zorg voor eenvoudige, realistische doelen om je motivatie op peil te houden. Bedenk bijvoorbeeld dat je een of twee pond per week wil afvallen of dat je binnen een maand een kleinere maat broek wil hebben. Als je die mijlpaal bereikt hebt, bedenk dan een ander doel en geef jezelf een cadeautje als je dat doel gehaald hebt.

7. Neem de moeite
Het kost best moeite om fysiek fit te blijven, dus bedenk dat je goed je best moet doen om bepaalde doelen te behalen. Maar als je eenmaal zover bent, wordt je energiebalans aanmerkelijk beter waardoor het makkelijker en aangenamer wordt om het huishouden te runnen en de kinderen te verzorgen. Hoe meer lichaamsbeweging, hoe beter je je zowel fysiek als mentaal voelt. En dat is zeker de moeite waard.

8. Wees een voorbeeld
Je kinderen zien elke beweging die je maakt, en wat voor voorbeeld kan je beter geven dan je kinderen het belang van fysiek fit blijven te leren. Elke keer dat je aan conditietraining doet, gaat hardlopen of wandelen met de hond, leer je je kinderen dat fit zijn belangrijk is en hopelijk blijft deze les ze de rest van hun leven bij.

Bedenk hoe goed lichaamsbeweging voor je is
Het is makkelijk om weinig aan lichaamsbeweging te doen… totdat je bedenkt hoeveel profijt je van die oefeningen hebt. Kinderen hebben is een van de belangrijkste motivaties om te sporten, want dan heb je meer reden dan ooit om een lang en gezond leven te leiden.

Eén van de misschien wel belangrijkste voordelen van sporten is dat het gehalte aan insuline en vetafbrekende eiwitten op peil wordt gebracht, en het levert ook nog gewichtsverlies en normalisatie van de bloedsuikerspiegels op. Deze basisfactoren hebben, op hun beurt, positieve voordelen voor je gezondheid, zoals:

Verbeteren van je denkvermogen en verhogen van je IQ

Verlagen van het risico op hart- en vaatziekten en kanker

Opbouw van sterkere botten

Verlagen van je bloeddruk

Verminderen van slapeloosheid

Gewichtsverlies

Verminderen van pijn

Een gelijkmatiger humeur en het tegengaan van een depressie

Verhogen van je energieniveau

Minder verkoudheden oplopen

Verminderen van het risico op diabetes en het omkeren van prediabetes

Vertragen van het ouderdomsproces


Wist je dat volwassenen ook behoefte hebben om leuke dingen te doen?

Smile! It's contagious - https://www.flickr.com/photos/danielygo/Het is zeer belangrijk dat kinderen kunnen spelen om hun fantasie te ontplooien, spanning te verminderen en om gewoonweg een kind te kunnen zijn. Maar wanneer heb jij voor het laatst tijd vrijgemaakt om leuke dingen te doen? Regelmatig ontspannen, door bijvoorbeeld te sporten, hobby’s uit te oefenen, te lachen of even lekker niets te doen, is voor ouders heel goed en is zelfs noodzakelijk voor een optimale gezondheid. Tijd maken om iets leuks te doen, levert het volgende op:

Verminderen van spanning en stress: Als je je zorgen even loslaat, voel je je al snel een stuk beter en als je dan ook nog lacht, ontspannen je spieren, wordt je bloedstroom geoptimaliseerd en wordt zelfs je immuun systeem gestimuleerd.

Betere gezondheid: rugpijn, vermoeidheid, slaapproblemen en maag- en darmstoornissen zullen verdwijnen als je tijd inruimt om je te ontspannen.

Grotere eigenwaarde en output: Als je tijd vrijmaakt om leuke dingen te doen, zit je lekker in je vel en heb je een positieve instelling in het leven. Je amuseren verhoogt ook je creativiteit en versterkt je vaardigheid om problemen op te lossen die er, op hun beurt, voor zorgt dat je misschien beter in je werk wordt.

Sociale ondersteuning: Uitstapjes met vrienden en familie zorgen ervoor dat je betere relaties met hen krijgt en dit versterkt de sociale steun in je leven.

Gelukkig is er een makkelijke en effectieve remedie als je je te weinig vermaakt: ga naar buiten en amuseer je! Als je bent vergeten hoe dat moet, kan je gaan:

Dansen

Grapjes of gekke verhalen vertellen

Spelletjes doen die je leuk vindt (schaken, dammen, Sudoku, kruiswoord puzzels, kaartspelletjes, Monopoly)

Tijd besteden om met de kinderen te spelen

Sporten

Deelnemen aan sociale activiteiten in je vriendenkring of op je werk

Met je huisdier spelen

Met een nieuwe hobby beginnen (breien, modelbouw schepen, tuinieren)

Doen waar je zin in hebt en je fantasie de vrije loop laten

Source: Mercola


Geplaatst door Redactie Earth Matters




Laatste artikelen in deze categorie


Lees alle artikelen in deze categorie


Dit artikel delen





Print artikelArtikel als PDF

Tip iemand over dit artikel:


Quote

Liefde is de essentie van alles wat leeft. Alles is verbonden door liefde, absoluut alles.

Julia Cameron, Amerikaans schrijfster











Bij de verkeerde Earth Matters belandt? Klik op onderstaand logo om naar Earth Events te gaan.