De zin van jouw werk

Blij aan het werk

Klik op de foto voor een
vermelding van de copyrights

Taal:Taal
Views:6205
Ingevoerd:
Geplaatst door:
Bron:Corporate Compassion

Gekoppelde categorieen
Slimmer werken, Bewustzijn, Economie

Hoe onbaatzuchtigheid je door de crisis kan helpen.

(Henco van der Weijden)

In het verlengde van vragen als ‘wat is de zin van mijn leven?’, vragen we ons af: ‘Wat is de zin van mijn werk?’ Of: ‘Wat is de zijn van mijn bedrijf?’.

De Boeddha zei lang geleden: “Al het lijden in de wereld komt voort uit het denken aan jezelf. Al het geluk in de wereld komt voort uit het denken aan anderen.” Mijn spiritueel leraar lama Jigmé Namgyal spreekt voortdurend over het temmen van onze ‘crazy monkey mind’. Wat betekenen deze twee uitspraken in deze context?

Volgens de Boeddha willen we in het diepst van ons bestaan niets liever dan van betekenis zijn voor anderen. Wat houdt ons daar dan vanaf? Nu, dat is de ‘crazy monkey mind’ die lama Jigmé Namgyal noemt. Oftewel, de neiging van onze geest om te grijpen zorgt ervoor dat we niet datgene doen wat goed voor ons is. Sterker nog, dat we de neiging hebben om juist het tegenovergestelde te doen. Daar waar we oorzaken voor geluk of succes willen leggen scheppen we oorzaken voor lijden of falen.

Wat voeg je toe?

Een vraag als “Wat voegt mijn bedrijf toe aan deze wereld?” appelleert dus aan bovengenoemde uitspraak van de Boeddha die de diepste lagen van onze mens-zijn aanraakt. In het verlengde daarvan kunnen we onszelf afvragen: “Wat voeg ik toe aan deze wereld?” Of, als je de confrontatie aandurft: We komen allemaal op ons sterfbed te liggen, kijken dan terug en vragen ons af: “Heeft mijn aanwezigheid verschil gemaakt?”. (Sorry als dit voor jou misschien wat ver gaat maar we zijn nu eenmaal heel realistisch.) Hoe mooi zou het zijn als je hierop een volmondig “Ja” kunt geven. Nu, het antwoord wat je straks daar geeft komt voort uit de handelingen die je vanaf nu doet en die komen voort uit de keuzes die je nu maakt, toch?

Als we dus in staat zijn om de ‘zin van mijn bedrijf’ te verbinden met de ‘zin van mijn leven’ van de medewerkers verheft dat het bedrijf tot een platform voor persoonlijke zingeving. Door de ‘alignment’ hierin leidt de collectieve optelsom van die zingevingen tot de verwezenlijking van de organisatiemissie.

Commitment en strategische waarde

Wat levert dat op? Een hoog onderling commitment. Bezieling, energie en toewijding. Een hoge mate van onderlinge ‘alignment’ waardoor taken onderling eenvoudiger afstemmen en dus een besparing op management en interne communicatie. Medewerkers ontwikkelen hun eigen autonomie en gaan van daar uit relaties aan die van strategische waarde voor de organisatie zullen zijn. Het bedrijf is inspirerend en aantrekkelijk voor klanten. Om er maar een paar te noemen.

Wat nu als het bedrijf in een crisis komt? Is ‘groei door winstmaximalisatie’ de strategie dan verkrampt de ‘interne energie’. Medewerkers zijn, bij zwaar weer, bang hun baan te verliezen of gaan zelf op de uitkijk staat voor een nieuwe baan. Dit is in lijn met de boodschap van het leiderschap want het eigenbelang stond immers voorop. Bij een ‘bedrijf met zingeving’ daarentegen zullen medewerkers juist in tijd van crisis de schouders er extra onder wilen zetten en een stapje extra doen, gewoon omdat het nodig is. Ze zullen juist minder de neiging hebben om weg te gaan en zijn bereid zelf te investeren in de continuïteit. Niet het eigenbelang maar het belang van het collectief staat hier voorop. Ook dit is geheel in lijn met de boodschap van het leiderschap.

Overlevingskansen van je organisatie

Het van betekenis zijn voor een duurzame wereld legt dus een stevig fundament onder de organisatie en dit verhoogt de lange termijn overlevingskansen. De organisatie die het mens-zijn van medewerkers centraal stelt ontwikkeld zich tot een bedrijf met een warm kloppend hart.

Bron: Corporate Compassion


Geplaatst door Corporate Compassion

Corporate Compassion

Geluk is het nieuwe geld!

Corporate Compassion brengt nieuws en opinie over ondernemen met hart voor mens, maatschappij en milieu. We stellen geluk boven geld en welzijn boven welvaart. Winst maken hoeft nooit ten koste te gaan van mens, dier of natuur...


Bekijk alle artikelen en de volledige beschrijving van Corporate Compassion



Laatste artikelen in deze categorie


Lees alle artikelen in deze categorie


Dit artikel delen





Print artikelArtikel als PDF

Tip iemand over dit artikel:


Quote

Er is niets meer kunstzinnig dan van mensen te houden.

Vincent van Gogh, Nederlands kunstschilder











Bij de verkeerde Earth Matters belandt? Klik op onderstaand logo om naar Earth Events te gaan.