Burgerinitiatief: Voor een gezond aanbod & een verbod op marketing voor ongezonde kindervoeding

Foodwatch

Klik op de foto voor een
vermelding van de copyrights

Taal:Taal
Views:16369
Ingevoerd:
Geplaatst door:
Bron:foodwatch

Gekoppelde categorieen
Gezondheid, Ziekte, Kanker, Voeding, Wetgeving, (Verborgen) nieuws, Geografisch, Nederland, Economie, Bedrijven, Politiek, Europa, Acties

(Foodwatch) De discussie over wetgeving rond kindermarketing voor ongezonde producten sleept al jaren voort. Ondertussen blijft het aantal kinderen en jongeren met overgewicht en obesitas stijgen. Zowel de voedselindustrie als de overheid doen volstrekt onvoldoende om de gezondheid van de jeugd te beschermen. Voedselfabrikanten ondermijnen de invloed van ouders op de gezondheid van hun kinderen stelselmatig via marketingstrategieën en misleidende gezondheidsclaims.

Zelfregulering heeft ook in andere Europese landen weinig opgeleverd. In Nederland is de junkfoodmarketing, ondanks de regels die de voedselindustrie zelf mocht opstellen, tussen 2005 en 2011 met maar liefst 38 procent gestegen. Uit het foodwatch-rapport 'Kindermarketing: ongereguleerd en onverantwoord' blijkt dat 85 procent van het onderzochte kinderaanbod te zoet, te zout of te vet is. De industrie neemt haar verantwoordelijkheid voor een gezond voedselaanbod echter niet, maar zet vergelijkbare tactieken in als de tabaksindustrie in de jaren '70 om te voorkomen dat de overheid dwingende maatregelen neemt tegen deze kindermarketing.

De consequenties van het huidige ongezonde aanbod in combinatie met de ingezette marketingtechnieken raken ons allemaal, via de stijgende gezondheidskosten door hart- en vaatziekten, diabetes en kanker. Maar de grootste slachtoffers zijn de kwetsbaarste mensen in deze samenleving: onze kinderen. Zij hebben recht op gezonde voeding en bescherming tegen schadelijke marketingstrategieën.

Bron: foodwatch.nl


Geplaatst door Redactie Earth Matters




Laatste artikelen in deze categorie


Lees alle artikelen in deze categorie


Dit artikel delen





Print artikelArtikel als PDF

Tip iemand over dit artikel:


Quote

De grote gave van ons mensen is dat we empathisch kunnen zijn.

Meryl Streep, Amerikaans actrice











Bij de verkeerde Earth Matters belandt? Klik op onderstaand logo om naar Earth Events te gaan.