Kellogg's Frostiereep is een suikerbom, geen 'dagelijks evenwichtig vieruurtje'

Kellogs

Klik op de foto voor een
vermelding van de copyrights

Taal:Taal
Views:5520
Ingevoerd:
Geplaatst door:
Bron:foodwatch

Gekoppelde categorieen
Gezondheid, Voeding, Ziekte

(foodwatch) Kellogg's voegt nóg een te vet en te zoettussendoortje toe aan de enorme stapel dikmakers voor kinderen die al inde schappen ligt. De producent promoot zijn Frostiereep  als 'dagelijks evenwichtig vieruurtje'. Voedselwaakhond foodwatch concludeert dat producent Kellogg's ouders misleidt en dat de Frostiereep een voorbeeld is van het te zoete, vette en te zoute aanbod voor kinderen.

De Frostiesreep van Kellogg's is een uitstekend voorbeeld van een onverantwoord kinderproduct. Kellogg's zet de cartoon Tony de Tijger in om kinderen te verleiden. Om ouders over de streep te trekken wordt de indruk gewekt dat de repen zowel lekker als verantwoord zijn. Zo suggereert de verpakking dat je kind al het goede van tarwe en melk binnenkrijgt. foodwatch concludeert dat de reep voor een derde uit suiker bestaat. De tarwehalmen op de verpakking blijken in werkelijkheid gesuikerde maïsvlokken met een vleugje gerstaroma te zijn. De melk is gecondenseerd en bevat óók suiker. Producent Kellogg's beschrijft de voedingswaarde van zijn product aan de hand van onbegrijpelijke icoontjes. Die zijn gebaseerd op de energiebehoefte van een volwassen vrouw en niet van een kind.

Spelen met de ingrediëntenlijst

De Frostiesreep bestaat voor 32 procent uit suiker. Die zoetigheid is vakkundig verstopt in Kellogg's ingrediëntenlijst. De zelfbedachte 'Kellogg's maïsvlokken' bestaan niet alleen uit maïs, maar zijn gesuikerd, net als de zoete, gecondenseerde melk. En dan telt foodwatch nóg 4 soorten suiker: glucosesiroop, fructose, invertsuikerstroop en lactose. De 'Kellogg's maïsvlokken' worden als eerste ingrediënt genoemd. Tel je  al die opgesplitste suikers bij elkaar op is het niet onwaarschijnlijk dat 'suiker' het hoofdingrediënt zou zijn.

85 procent van het kinderaanbod is ongezond

Onderzoek van foodwatch toonde al eerder aan dat 85 procent van het kinderaanbod te zoet, te vet of te zout is. Dit aanbod, met de bijbehorende reclame, speelt een grote rol in de huidige obesitasepidemie onder kinderen. Meike Rijksen van foodwatch: “We maken ons ernstig zorgen over de gezondheid van onze jeugd, maar daar trekken voedselfabrikanten zich weinig van aan. Kellogg's illustreert dit probleem door zijn suikerbom als 'dagelijks evenwichtig vieruurtje' te promoten. Bij foodwatch vinden we het onbegrijpelijk dat producenten hier mee weg komen. Het is dan ook hoog tijd om dit probleem, samen met ouders, een halt toe te roepen.”

Verleidende kinderreclame

Uit onderzoek blijkt dat reclame een enorme invloed op kinderen heeft. Kellogg's verleidt jonge kinderen aan de hand van Tony de tijger en webspelletjes. Toch beweert de producent zich te onthouden van reclame voor kinderen onder 7 jaar. En als het gaat om snacks en repen verhoogt het bedrijf die grens zelfs tot 12 jaar, stelt Kellogg's in zijn antwoord op de vragen van foodwatch. Maar Kellogg's weet als geen ander dat Tony de Tijger ook een grote aantrekkingskracht uitoefent op veel jongere  kinderen.

Oproep

foodwatch roept ouders en andere consumenten op Kellogg's via de e-mailactie opwww.foodwatch.nl te vragen over te gaan tot het verkopen van echte gezonde producten voor kinderen en te stoppen met zijn misleidende marketingpraktijken. 

Bron: foodwatch.nl


Geplaatst door Redactie Earth Matters




Laatste artikelen in deze categorie


Lees alle artikelen in deze categorie


Dit artikel delen





Print artikelArtikel als PDF

Tip iemand over dit artikel:


Quote

"De weinigen die het systeem zullen begrijpen, zullen zo geïnteresseerd zijn in haar winsten of zo afhankelijk zijn van haar gunsten, dat er geen oppositie in deze klasse zal zijn, terwijl anderzijds de grote massa aan mensen, geestelijk onbekwaam om de enorme voordelen te begrijpen… de last (het systeem) zonder klachten zal dragen, en wellicht niet door zal hebben dat het systeem vijandig is aan hun grootste belangen."

Rothschild Brothers Londen, communiqué to associates in New York, June 25, 1863











Bij de verkeerde Earth Matters belandt? Klik op onderstaand logo om naar Earth Events te gaan.