Geheimen van oud Chinees kruidengeneesmiddel ontrafeld

Dichroa febrifuga #1

Klik op de foto voor een
vermelding van de copyrights

Taal:Taal
Views:4529
Ingevoerd:
Geplaatst door:
Bron:Health Bytes

Gekoppelde categorieen
Bewustzijn, (Grens)wetenschap, DNA

(Health Bytes) Amerikaanse wetenschappers hebben aangetoond hoe een Chinees kruidengeneemiddel dat al meer dan 2000 jaar wordt gebruikt helpt tegen koorts en malaria. Het middel wordt verkregen uit de wortel van een bloeiende plant die bekend staat als de Chinese kinine. De plant wordt in China chang shan genoemd.

Het gebruik van chang shan gaat volgens oude geschriften en overleveringen terug tot de Han-dynastie (206 voor Christus tot 220 na Christus).

Febrifuginon
In 2009 gaven onderzoekers inzicht in het actieve bestanddeel van de plant: febrifuginon. Farmaceutische bedrijven maken er een molecuul van dat halofuginon wordt genoemd. De onderzoekers ontdekten dat halofuginon de aanmaak van ontspoorde Th17-cellen voorkomt. Deze cellen vallen gezonde cellen aan waardoor ontsteking en vervolgens koorts wordt veroorzaakt. Een studie die zondag in tijdschrift Nature is verschenen heeft aangetoond dat halofuginon werkt door de productie van eiwitten die ‘slechte’ Th17-cellen aanmaken te voorkomen. De ‘goede’ cellen worden daarentegen met rust gelaten.

Malaria
De stof ontzegt moleculen die transfer RNA (tRNA) worden genoemd de weg. Deze vorm van RNA speelt een belangrijke rol bij de translatie van mRNA naar eiwitten. De genetische code wordt bepaald door het tRNA. Deze code is voor bijna alle levende wezens hetzelfde.

In het geval malaria voorkomt halofuginon dat malariaparasieten in het bloed kunnen leven, aldus de studie. Halofuginon is op mensen getest als middel tegen kanker en musculaire dystrofie. Medicijnmakers willen de stof ook gaan gebruiken in de strijd tegen inflammatoire darmziekten en reumatoïde artritis.

Bron: Health Bytes

Geplaatst door Redactie Earth Matters

Laatste artikelen in deze categorie

Lees alle artikelen in deze categorie

Dit artikel delen

Print artikelArtikel als PDF

Tip iemand over dit artikel:

Quote

All man's miseries derive from not being able to sit quietly in a room alone.

-- Blaise Pascal

Bij de verkeerde Earth Matters belandt? Klik op onderstaand logo om naar Earth Events te gaan.