Wat Harry Potter ons kan leren over de hedendaagse realiteit | Deel 1: Duisternis

hp

Klik op de foto voor een
vermelding van de copyrights

Taal:Taal
VideoJa
Views:8796
Ingevoerd:
Geplaatst door:
Bron:Earth Matters

Gekoppelde categorieen
(Verborgen) nieuws, Films, Geheime genootschappen, TV subliminale boodschappen, Eigen producties

(Earth Matters | door Eveline Peters) Vaak sta ik ervan versteld hoezeer hedendaagse populaire cultuur (zowel muziek als boeken, films, en tv-series) is doordrongen van zowel oeroude als hedendaagse thema’s. Op zich is dit natuurlijk niet verwonderlijk dat schrijvers en producenten zich laten inspireren door eeuwenoude archetypen en de problemen van vandaag de dag. Deze maken immers deel uit van het collectief bewustzijn. Wel is het opmerkelijk dat fictieve verhalen soms meer waarheid lijken te bevatten dan het acht uur journaal.

Bovendien is het pijnlijk om te zien dat de krachtige boodschap die deze verhalen bezitten vaak slechts gedeeltelijk wordt herkend, ofwel niet ter harte wordt genomen door lezers en kijkers (hierin is het verschil ten opzichte van het acht uur journaal al minder groot..). De boeken en films van Harry Potter hebben een grote indruk gemaakt op een hele generatie. Oprah Winfrey spreekt zelfs van een Potter universum dat om de boeken heen is gecreëerd waarin een hele generatie is opgegaan. Toch wordt een mogelijke koppeling naar de hedendaagse realiteit niet vaak gemaakt. Veel van de Potter ‘frenzy’ speelt zich veilig af binnen de perken van de fictieve en commerciële wereld. Maar wat als we de vele wijze lessen die de boeken bevatten eens ter harte zouden nemen? Wat als we de verantwoordelijkheid die de arme Harry Potter al vanaf zijn elfde jaar op zijn schouders krijgt eens op onze schouders zouden nemen in het hier en nu? Opeens biedt Harry Potter dan geen veilige vluchthaven meer maar roept hij op tot actie. De hoop die hij representeert zal altijd fictief blijven als we de verantwoordelijkheid niet nemen in de hedendaagse realiteit. De geselecteerde fragementen spreken denk ik voor zich maar ik zal het een en ander verduidelijken voor degenen die de boeken niet kennen.

1. Duisternis

Verdeeldheid

In de Potterwereld heerst er veel verdeeldheid. Ten eerste is er een sterk onderscheid tussen de magische wereld en de zogenaamde dreuzelwereld. De dreuzels zijn zich grotendeels niet bewust van het bestaan van de magische wereld en er worden maatregelen genomen door het ministerie van Toverkunst om dit ook geheim te houden. De indruk wordt gewekt dat dreuzels de wetenschap van het bestaan van een magische wereld nooit zouden aankunnen en dat ze beter af zijn in onwetendheid. Toch zijn er ook dreuzels toegelaten op Zweinstein (de shool voor toverkunst) indien ze over een bepaalde aanleg en kwaliteiten beschikken. In de donkere tijden van het ministerie van toverkunst wordt de rechtmatige plaats van de dreuzels als volgt verbeeld door een standbeeld met als onderschrift ‘tovenarij is macht’:

Binnen de tovenaarswereld is er ook verdeeldheid tussen tovenaarsfamilies, tussen families van pure (tovenaars)afkomst en families die zich gekruist hebben met dreuzels. In dit fragment leert Harry voor het eerst over de rivaliteit die er bestaat:

En in dit fragment wordt Hermelien (de beste vriendin van Harry) uitgescholden als ‘modderbloedje’:

Op zweinstein zijn er vier afdelingen die elk geinspireerd worden door een andere leermeester: Griffoendor (leeuwenmoed), Zwadderich (slang), Ravenklauw (adelaar), en Huffelpuf (das). Het idee van de vier scholen is dat ze zich verenigen en daardoor samen sterk staan maar er is ook rivaliteit tussen de afdelingen. Onder het schild is te lezen ‘kietel nooit een slapende draak’. Dan zijn er nog allerlei magische wezens (centaurs, reuzen, goblins, draken, uilen, geesten) die al dan niet gerespecteerd of onderdrukt worden, afhankelijk van wie de macht heeft. Het thema van slavernij wordt belichaamd door de huiselfen die hun hele leven verplicht zijn te dienen voor hun meester en die generaties lang gebonden zijn aan een bepaalde tovenaarsfamilie. Hermelien voert een verwoede en hopeloze strijd voor het afschaffen van deze slavernij die ook op Zweinstein ervoor zorgt dat er een overvloed aan eten op tafel staat. Harry weet via een list een huiself te bevrijden van een machtige duistere familie:

Macht

De ultieme macht wordt belichaamd door ‘Hij Die Niet Genoemd Mag Worden’ oftewel Voldemort. Hij is de typische psychopaat die geen liefde kent, extreem sadistisch is, en die uit is op totale macht over de tovenaarswereld; alsook over leven en dood. Zijn directe volgelingen zijn de dooddoeners die zich, uit machtswellust of angst, doormiddel van een eed aan hem verbonden hebben:

Voldemort heeft macht weten te verwerven via de drie onvergeeflijke vloeken: avada kedavra (moord), cruciatus (marteling), en imperius (dwang/mind control).

Voldemort en zijn dooddoeners weten het ministerie van toverkunst te infiltreren, enerzijds onder dwang (de imperius vloek):

Anderzijds met behulp van propaganda en welwillende bureaucraten die onderwijshervormingen doorvoeren onder het motto van vooruitgang en veiligheid. Ik kan het niet helpen om vergelijkingen te trekken met de Europese bureacratie als ik Omber, de secretaris generaal van het ministerie van toverkunst, bezig zie:

De waarschuwing lijkt te zijn dat een opeenstapeling van subtiele hervormingen in regelgeving uiteindelijk kunnen leiden tot een nieuwe vorm van een totalitaire orde ofwel fascisme:

Tot slot draait het verhaal rond de relieken van de dood in deel zeven van Harry Potter ook om machtswellust:


Geplaatst door Eveline Peters

Eveline Peters

Wat ben ik ontzettend blij dat ik hier bij earth-matters terecht ben gekomen en met open armen ben ontvangen! Enerzijds sta ik nog relatief aan het begin van een proces van bewustwording maar anderzijds ben ik er eigenlijk al mijn hele leven mee bezig...


Bekijk alle artikelen en de volledige beschrijving van Eveline Peters



Laatste artikelen in deze categorie


Lees alle artikelen in deze categorie


Dit artikel delen





Print artikelArtikel als PDF

Tip iemand over dit artikel:


Quote

Angst is een zeer doeltreffend werktuig om de ziel van een individu te verwoesten - en de ziel van een volk.

Anwar Sadat, Egyptisch staatsman











Bij de verkeerde Earth Matters belandt? Klik op onderstaand logo om naar Earth Events te gaan.