vermelding van de copyrights

Views:5456
Ingevoerd:
Geplaatst door:
Bron:David Bloch

Gekoppelde categorieen
Media en agenda, Boeken, Gezondheid, 11 september 2001

(Earth Matters | David Bloch) Dat de B-vitamines (eigenlijk alle vitamines) van levensbelang zijn, is inmiddels gemeengoed. Artikelen erover staan immers zelfs in bladen als Margriet en Libelle. Het is dus acceptabele gespreksstof, ondanks het feit dat de huisarts – laat staan de specialist – zo zelden advies geeft over voeding en suppletie. Mede hierdoor blijkt de mening nog te heersen dat een mens geen voedingsstoffen tekort komt bij ‘goed, gezond eten’.

Waar komt zo’n schrijnend tekort aan B12 dan vandaan?

Van eigen bodem
Deze bijdrage aan de ‘Ankertjes’-serie van AnkhHermes behandelt specifiek het tekort aan vitamine B12 (die in het boekje steeds onjuist als B12 wordt gedrukt). Het is duidelijk dat de auteur het stramien volgt van het inmiddels bekende boek van de Amerikanen Pacholok en Stuart, Is het misschien vitamine B12-tekort? Toch geeft Reijnen heel duidelijk zijn eigen ‘smaak’ aan belangrijke essenties, en de ‘saus’ bestaat uit zijn brede visie. Deze visie is gestoeld op een waarheid die buiten de reguliere geneeskunde leeft, namelijk dat elke (fysieke) ziekte een mentaal/geestelijk component heeft. En met de ondertitel Oorzaak van vele chronische klachten slaat Reijnen meteen de spijker op z’n kop.

Een bevlogen onderzoeker
Opgeleid als reguliere arts nam Hans Reijnen na elf jaar huisartsenpraktijk definitief afscheid van de allopathie (de actuele reguliere geneeskunde) en sinds 1996 heeft hij zich toegewijd aan een volledig natuurgeneeskundige aanpak. Om de kafttekst te citeren, “hij werkt met alle principes uit de orthomoleculaire geneeskunde en, na afronding van een opleiding in de biofysische geneeskunst, bedacht en ontwikkelde hij zijn eigen BNS-therapie.” (Uitleg over deze laatste afkorting ontbreekt overigens in het boek, maar is hier wel te vinden.)

Hoop
Wat vooral duidelijk is in Reijnens boek – en nóg duidelijker in het boek van Pacholok en Stuart – is dat er beslist hoop is voor de honderdduizenden (zelfs mijloenen) mensen die aan allerlei vage klachten lijden en die zich van het kastje naar de muur gestuurd voelen in het reguliere circuit. Reijnen is vooral duidelijk in het stellen dat de ondergrens voor de B12-bloedwaarde veel te laag is en dat een tekort aan deze vitamineterdege aangevuld kan worden. Ook is hij duidelijk over het brede gamma aan ‘ongeneeslijke’ ziekten dat door B12-suppletie geheeld kunnen worden, van neuropathologische aandoeningen zoals MS en ALS tot geestelijke achteruitgang (vroegtijdig dementie e.d.). Het boek biedt daadkrachtige oplossingen aan die zowel de fysieke aspecten van het gebrek aan B12 aanpakken als de dieperliggende geestelijke aspecten. Reijnen is immers niet voor niets homeopaat geworden en dit inzicht zet hij effectief in.

Boek en/of presentatie?
De kracht van het boek van Pacholok en Stuart zit in de eenvoud ervan (los van de vele herhalingen; lees de recensie). De kracht van Reijnens boek ligt in zijn uiteenzetting van de mentaal/geestelijke kant.
Stelt u zich voor, dat u gaat wandelen met een vitale jonge hond. Weliswaar aan de lijn, het hondje rent links, rechts, stopt, draait cirkels om u heen, schiet vooruit... uiteindelijk is het vermoeiend wandelen.

Zo is het ook met de schrijfstijl van dit boekje. Reijnen is gedreven en heeft net als het hondje belangstelling voor alles. In tegenstelling tot hoe de boeken van Ankh-Hermes vroeger streng geredigeerd werden, wemelt Reijnens tekst van incorrect Nederlands, ondoordringbare taalconstructies en onderwerpen die door elkaar lopen. Ook leest u vele inconsequenties en onnodige herhalingen.

Het door elkaar gebruiken van ‘u’ (de lezer), ‘je’ (de schrijver, de lezer, de artsen én voor algemeenheden), ‘ik’ (de schrijver), ‘we’ (de mens) én ‘men’ zorgt voor onrust en mogelijke verwarring bij het lezen. Bovendien is het boek kennelijk geschreven voor verschillende doelgroepen met verschillende opleidingsniveaus, doorgaans hoog. Typisch Hans Reijnen.

Het boek lezen? Ja, mits gewaarschuwd; Reijnen is vooral geneeskundige en geen schrijver, laat staan taalkundige. Een van zijn ‘lezingen’ meemaken? Beslist – want dan proeft u zijn geestdrift en zijn tomeloze behoefte om de werking van vitamine B12 op ons lichamelijk en geestelijk welzijn te doorgronden omwille van de velen die, met de juiste suppletie, toch te helpen zijn.

Meer informatie over B12-suppletie.

Bron: David Bloch

Vitamine B12-tekort