Spiegelbeeld | Yoga, de ultieme vorm van ervaringsgericht leren | Lichaamsbewustzijn als uitgangspunt voor sporters

Yoga Voetbal

Klik op de foto voor een
vermelding van de copyrights

Taal:Taal
Views:1172
Ingevoerd:
Geplaatst door:
Bron:Spiegelbeeld

Gekoppelde categorieen
Spiritualiteit | Wetenschap, Gezondheid, Bewegen, Oosterse geneeswijzen, Genezing

(Spiegelbeeld | Paul Vrenken) Dit artikel is geschreven door Paul Vrenken, mentaal coach en yoga leraar. Hij heeft een yoga serie speciaal voor voetballers ontwikkeld. Paul is een voetballer in hart en nieren, is op latere leeftijd yoga gaan doen en ondervond daar zoveel voordeel aan dat hij de lessen die hij in de yoga leerde is gaan vertalen naar de voetballerij.

Yoga gaat namelijk in essentie over houdingen om te winnen aan kracht, lenigheid en balans. Lichamelijke én mentale houdingen. Door te werken aan die elementen, naast de voetbal trainingen om, leer je beter omgaan met bijvoorbeeld:

  1. focus en concentratie
  2. omschakelen
  3. mentale weerbaarheid (incl. omgaan met teleurstellingen)
  4. explosieve kracht
  5. omgaan met wedstrijdspanning (incl. ademhaling)
  6. persoonlijke en teamdoelstellingen én andere elementen waar iedere trainer het over heeft

Iedere trainer wil dat zijn spelers concentratie op kunnen brengen tot die laatste minuut. Maar hoe doe je dat? Hoe oefen je concentratie? Iedere voetballer werkt aan kracht en snelheid, maar wat is kracht zonder de juiste lichaamsbalans?

Ervaringsgericht leren is helemaal in tegenwoordig. Het is ook essentieel en bewezen effectiever dan leren van rijtjes uit het hoofd. In dit artikel wordt uiteengezet waarom yoga erg geschikt is om ervaringsgericht leren te bewerkstelligen, wat de achtergronden zijn en hoe het als basis en compensatie kan dienen voor trainingsmethoden in de sport. In dit artikel is de vertaalslag naar de voetballer gemaakt, maar dat zou evengoed een andere sport kunnen zijn.

Achtergrond
De helende werking van yoga is al eeuwen bekend. Eenvoudige oefeningen maken de ruggengraat en omliggende spieren soepel. Een soepele rug is de basis voor bewegen in vele sporten. Door aan je rug te werken en lichaamsbewustzijn te ontwikkelen neemt coördinatie en kracht toe. Vele yoga oefeningen kunnen goed zijn voor verschillende sporten en kunnen ook specifiek worden gemaakt voor voetballers.

Lenigheid is naast kracht en stabiliteit één van de doelstellingen van yoga. Door de lenigheid die wordt opgebouwd bij yoga oefeningen worden blessures voorkomen. Yoga heeft daarbij als voordeel dat het innerlijke rust brengt en goed is voor de concentratie. Een mentale balans die noodzakelijk is om met vele prikkels om te gaan. Dit vormt de basis van waaruit gewerkt wordt in deze yoga lessen en is o zo nodig op het veld. Het gezamenlijk uitvoeren van yoga heeft daarnaast ook een functie in de groepsvorming en sfeer in de groep en draagt bij aan teambuilding.

Yoga en voetbal: de relatie
Yoga en voetbal lijken mijlenver uit elkaar te liggen. Voetbal is voor veel publiek, yoga in een klein zaaltje. Voetbal doe je in een team, yoga voor jezelf. Voetbal gaat om scoren en winnen, bij yoga gaat het om hoe je een oefening zo bewust mogelijk uitvoert. Voetbal is explosief, draait om kracht, yoga om innerlijke stilte.

Als je beter naar yoga gaat kijken dan zie je dat er veel overeenkomsten met acties in het voetbalspel zijn

Toch zijn er steeds meer voetballers die yoga benutten in hun trainingsschema. Bijvoorbeeld Salomon Kalou, Mitchell Dijks, Ryan Giggs en het Nederlands elftal tijdens het WK in Brazilie.

Waarom? Wat is het geheim van yoga dat doet vermoeden dat spelers er baat bij kunnen hebben? En hoe pas je dit geslaagd toe?

In dit artikel wordt de overeenkomst tussen yoga en voetbal gelegd en een toelichting gegeven waarom yoga, mits goed toegepast, voor zowel fysieke als mentale ondersteuning en focus kan zorgen bij de sporter. Tussen sommige Yoga-houdingen en voetbal zit meer overeenkomst dan we zelf denken, wat wordt geïllustreerd met foto's. Yoga en voetbal hebben namelijk meer met elkaar te maken dan je in eerste instantie zou denken. Als je beter naar yoga gaat kijken dan zie je dat er veel overeenkomsten met acties in het voetbalspel zijn. Acties die vragen om concentratie, gecontroleerd gebruik van spieren en coördinatievermogen.

Meer controle over je lichaam
Als je yoga op een manier aanbiedt die onderbouwend en ondersteunend is voor een explosieve sport als voetbal, kan het blessures voorkomen en bijdragen aan kracht, flexibiliteit, concentratie en balans. Er worden oefeningen en methodes gebruikt die ter ondersteuning aan de spieren, de veel gebruikte bewegingen en de mentale houding van de voetballer werken. Door deze ervaring te bieden in een andere omgeving en bewust stil te staan bij mentale concepten als focus, concentratie en spanning kan een speler die ervaring laten groeien en benutten in het veld.

Bewegingen worden meer bewust gemaakt en daardoor neemt de controle over het lichaam toe. Onderwerpen die in de workshops aan de orde kunnen komen zijn alerte ontspanning, explosiviteit, lichaamsbewustzijn, concentratie en focus. In deze vorm van yoga wordt de relatie gelegd naar kopballen, omhalen, reddingen, slidings, passeerbewegingen, passen en trappen. De speler leert bewustzijn over zijn lichaam ontwikkelen in deze houdingen. Bewustzijn van zijn lichaam leidt onder andere tot stabiliteit, betere passing, beter contact met medespelers en een toegenomen effectiviteit.

Omdat tijdens de les de link wordt gelegd naar de voetbalpraktijk, is deze vorm van yoga afwisselend en interessant voor de spelers. Lichaamskracht is niet het enige dat verbetert, intuïtie en concentratie oefeningen vormen de brug naar het mentale deel. 
Toepassing en fysieke achtergrond 
Deze oefeningen dienen niet in plaats van een voetbaltraining, maar naast de gebruikelijke trainingen te worden toegepast. Door de oefeningen worden stoffen als serotonine en hyaluronzuur aangemaakt die bevorderlijk zijn voor het herstel en ontspannend werken. Door de vorm van stretching die wordt gehanteerd komt hyaluronzuur vrij, een stof die zorgt dat de fascie oprekt en het bindweefsel meer vocht opneemt en soepeler wordt.

In yoga worden je spieren anders gebruikt dan in een reguliere training. Het is dan ook niet de bedoeling dat een yoga work out in plaats van een voetbaltraining wordt gegeven, maar aanvullend op. In yoga worden meer de omliggende, kleine spiergroepen aangesproken. Deze ondersteunen de grote spiergroepen die je in voetbal gebruikt. Als de ondersteunende spiergroepen sterker worden, wordt je als geheel sterker. Het langzaam en bewust uitvoeren van een voetbal gerelateerde beweging geeft je de ervaring welke spieren je gebruikt en waar je kunt winnen in soepelheid, uithoudingsvermogen en/of kracht.

Als de ondersteunende spiergroepen sterker worden, word je als geheel sterker

Doelstellingen van yoga
In yoga werk je op een vertraagde, bewuste manier aan stabiliteit, kracht en lenigheid.

1. Stabiliteit zorgt er voor dat je evenwichtiger wordt en sterker op je benen staat. Het geeft een basis voor vele bewegingen. Het voorkomt blessures aan rug en gewrichten.
2. De kracht die je geleidelijk opbouwt kun je, als je het op de juiste manier doet, gebruiken in sprints, duels, passing en conditiewerk. Kracht en snelheid zijn niets zonder dat je er eerst de juiste balans voor hebt gevonden.
3. De lenigheid die je ontwikkelt, voorkomt blessures aan spieren en pezen.

De mentale component
Voetballers hebben veel te maken met druk van buitenaf. Publiciteit, toeschouwers, pers, kritieken, trainers, begeleiders, tegenstanders. Dat kan enorm afleiden. Door gericht op jezelf, je lichaam en zijn grenzen te leren kennen door bewust de houdingen uit te voeren, leer je beter gericht op jezelf te zijn en te blijven. Dat kan iedereen tegen je zeggen, maar dat voel en ervaar je in de workshops.

Er is niets zo waardevol als het zelf ervaren en bewust worden van de mogelijkheden die je in je hebt. Dat kan een speler meenemen het veld in, zodat hij het later kan toepassen.

In de houdingen word je je heel bewust van je grenzen, wat je wel en niet kan. En wat dat met je doet, mentaal gezien. Je gaat op zoek naar waar het beter kan, waar het stroef gaat en gaat daar aan werken. Het lichaam is zo sterk als zijn zwakste schakel. Vaak komt dat met yoga naar boven.

Door het echte contact met jezelf, bewustwording van je lichaam en geest ontstaat de verbetering. Dat is niet door iets van buitenaf opgelegd of bepaald, dat komt van binnenuit. Vanuit de speler zelf. Yoga geeft hem op een subtiele wijze een zekerheid over zichzelf en de keuzes die hij maakt. Door juist en gericht aan de zwakkere plekken te werken wordt de speler sterker en zekerder van binnenuit. Maar ook door te zien dat hij verbetert, dat hij ook soepel is geeft hem dat vertrouwen.

Yoga kan de voetballer zo versterken dat het hem leert naar binnen te gaan, zich te concentreren en hem fysiek sterker maken. Het biedt ook een mentaal tegenwicht en op deze manier methodes die kunnen helpen omgaan met de druk van buitenaf. Het laat de praktische kant ervaren en zien van vele dingen die hij meekrijgt van de trainer. Ervaringsgericht leren in ultieme vorm, omdat de yoga setting hem leert wat hij allemaal kan en kan ontwikkelen, hij wordt er bewust van.

De juiste toepassing van yoga voor voetballers
Wat is nu de juiste manier om yoga toe te passen voor voetballers? Dat is voor iedereen anders. Sporters, en dan voetballers in het bijzonder, moeten dit zelf doseren. Teveel yoga, de verkeerde houdingen of teveel herhaling werkt juist averechts. Daarom is het aan te bevelen dit in het begin wekelijks te doen, onder begeleiding van een expert.

Yoga is een fenomeen dat is begonnen met het kopiëren van gedrag en houdingen van dieren. Denk aan de katachtigen of de hond. De bedoeling van yoga kan zijn om diezelfde ontspannen grondhouding te bereiken die een poema of bergleeuw heeft. Zeer ontspannen, want dat kost de minste energie, maar in staat om direct te schakelen en te versnellen, om aan te vallen en zijn prooi te grijpen.

Een ontwikkelingsweg
Deze kracht en alertheid moeten voor voetballers beoogd worden, want dat kunnen ze gebruiken in wedstrijden en trainingen. Maar hoe je daar komt vraagt een fijne afstemming en ontwikkelingsweg. Ik zie dat de ontspanning die ontstaat door yoga vaak wordt nagestreefd, waardoor yoga een softe indruk geeft. Het wordt dan als zweverig gezien en terecht. Dat is niet de juiste insteek voor voetballers. Het gaat om bewust en met focus door de juiste bewegingen, kracht, lenigheid en stabiliteit in die spiergroepen te ontwikkelen die het meest van toepassing zijn.

Betere voorbereiding op een wedstrijd
Niet alle yoga oefeningen zijn dus goed voor voetballers en ook zijn niet alle oefeningen geschikt voor alle typen spelers. Specifieke oefeningen kunnen voor buitenspelers, verdedigers of keepers extra interessant zijn. Het is gevaarlijk om een yoga trainer die weinig verstand van voetbal heeft voor de groep te zetten. Belangrijk is ook om goed te doseren in het aanbod van de oefeningen en niet te overdrijven. Voetballers zijn geen yogi en teveel langzame bewegingen en lange strekkingen werken averechts voor hun explosiviteit. Op deze manier draagt yoga bij aan een juiste grondhouding en balans, zowel mentaal als fysiek, waar menig voetballer profijt van kan hebben. Deze yoga leert je even uit de routine te geraken en geeft je verschillende mogelijkheden om je beter voor te bereiden op een wedstrijd. 

Optimale prestaties vanuit balans

Praktijk
De A-selectie van FC Den Bosch heeft in het najaar van 2016 gekozen voor wekelijkse yoga lessen van Paul. De eerste reacties waren zeer positief. Natuurlijk werd er in het begin sceptisch tegenaan gekeken, want de associatie tussen yoga en voetbal is in eerste instantie ver te zoeken. Een presentatie en gesprekken met de trainers hebben ertoe geleid dat deze workshops wel zijn gestart. Hieronder een aantal reacties:

Anthony Lurling (ex Feyenoord, 1 FC Köln, Heerenveen):
“De afgelopen weken heeft Paul workshops yoga gegeven aan de selectie van FC Den Bosch. Ik heb deze lessen vanaf dag 1 gevolgd en heb de lessen als zeer goed en in een ontspannen sfeer beleefd, op voetbal gericht…leren je lichaam op een andere manier te ontspannen..
Ik heb hetzelfde al eens eerder in mijn carrière meegemaakt bij de 1 FC Köln in Duitsland, maar dat was niet echt sportgericht. De lessen van Paul zijn meer op sport gericht en heb ik dus als erg prettig ervaren!!!” 

Wiljan Vloet, coach FC Den Bosch (2016):
“Afgelopen weken heeft Paul Vrenken de selectie van FC Den Bosch kennis laten maken met Yoga. Vanaf de eerste minuut kreeg Paul de groep aan zich gebonden en ontstond er een prettige serieus werkklimaat. De spelers voelden vanaf de eerste dag de meerwaarde van deze Yogalessen.
Lichamelijk voelden ze dat hun lichaam meer kon dan dat ze wisten, maar vooral het mentaal /emotioneel gedeelte sloeg aan bij de spelers. Nadenken, vertellen en vertalen van emoties gaf de spelers een prettig ontspannen gevoel. In de voetbalwereld waar een enorm spanningsveld hangt is het erg goed dat spelers leren om daarmee om te gaan.”

Paul Vrenken (1971)
Accreditatie als lichaamsgericht therapeut. Werkt als prestatiecoach met profvoetballers. Yogadocent. Top amateur gevoetbald. 
"Ik heb een speciale yoga voor voetballers lesmethode ontwikkeld. De stabiliteit en innerlijke rust die je bij yoga opbouwt kan juist voor voetballers, mits goed toegepast, tot explosiviteit en kracht leiden."

Bron: Spiegelbeeld


Geplaatst door Redactie Earth Matters




Laatste artikelen in deze categorie


Lees alle artikelen in deze categorie


Dit artikel delen





Print artikelArtikel als PDF

Tip iemand over dit artikel:


Quote

Zoals gewoonlijk staat er een grote vrouw achter iedere idioot.

John Lennon, Brits popster











Bij de verkeerde Earth Matters belandt? Klik op onderstaand logo om naar Earth Events te gaan.