AAN TAFEL ALLEMAAL!!! – 9 tips hoe je het ritueel van eten in jouw gezin, fijner en gezonder maakt

meal

Klik op de foto voor een
vermelding van de copyrights

Taal:Taal
Views:2806
Ingevoerd:
Geplaatst door:
Bron:Judith van Beers

Gekoppelde categorieen
Voeding, Gezondheid

(Judith van Beers) Ken je dat: je kinderen willen niet aan tafel, willen niet eten, willen steeds weer van tafel, lusten niets van wat jij liefdevol hebt bereid, willen niet gezellig doen, geven jou een grote mond, spelen met hun eten, gooien hun drinken om, willen juist nu vieze woorden zeggen en ga zo maar door.

Grrrrr hoe frustrerend kan een dagelijks terugkerend ritueel worden wat jij ongetwijfeld belangrijk vindt, gezellig wilt maken en wat jij zorgvuldig hebt voorbereid?!

Tijd om hier iets aan te doen want van een geïrriteerde moeder heeft geen enkel huishouden plezier.

Rondom eten in het gezin bestaan vele mythes. Al vanaf het moment dat we zelf jong waren was voor de meesten onder ons de lucht gevuld met manipulaties om te zorgen dat we ons bord leeg aten. Denk aan ‘de kindertjes in Afrika’… Eigenlijk is eten in vele gevallen gedegradeerd tot een machtsstrijd tussen de grote en kleine lichamen in een gezin.

Waar gaat die strijd dan over? Is het zo dat wij, volwassenen, het beter weten dan het kind wat het nodig heeft? Zou het een mogelijkheid zijn dat jouw kind zelf prima weet wat het nodig heeft? En dat wij als ouders slechts datgene aanbieden waarmee wij geprogrammeerd zijn door onze eigen herinneringen en het voedingscentrum met de gedachte dat die dingen goed en gezond zouden zijn?

Dr Carlos Gonzalez zegt in zijn boek ‘My child won’t eat’ (de quotes vertaal ik even): Begin 1900 werden groente en fruit vrij laat in de peutertijd, voorzichtig geïntroduceerd. Waarschijnlijk pas rond het 2e of 3e levensjaar. Aangezien alle kinderen borstvoeding kregen, kon dat prima omdat ze alle benodigde vitaminen, vetten en mineralen binnenkregen. Sinds de tijd dat kunstvoeding gepromoot werd, kregen baby’s meer en meer vitamine- en mineralentekorten omdat het decennialang duurde voordat fabrikanten al die benodigde vitaminen toevoegden aan de kunstvoeding. Nog steeds zit lang niet alles er in of slechts in een chemische vorm waardoor het zeker lastiger op te nemen is door het lichaam. Dit tekort aan voedingsstoffen, maakte het noodzakelijk om groente en fruit op jongere leeftijd, en dus veel eerder, te introduceren. Er was echter één probleem: hun lage caloriewaarde. Kinderen hebben kleinere magen. Ze hebben geconcentreerde voeding nodig, hoog in calorieën en laag in volume.’ Gonzalez zegt verder nog dat kleintjes vaak best een paar hapjes groente willen proeven. Maar dat is dan ook echt genoeg.

Eten zoals wij het verzinnen is dus wellicht helemaal niet de beste manier, zeker niet als die manier onrust in het gezin brengt. Overigens, een dagje niet eten is een eeuwenoud gebruik en schijnt voor volwassenen heel gezond te zijn.

Sta jij open voor andere waarheden dan je huidige overtuigingen en gedrag met betrekking tot eten? Lees dan vooral door.

Om het jou misschien iets makkelijker te maken en wie weet voor je kinderen een beetje gezonder en blijer, geef ik je 9 aandachtspunten en tips zodat de sfeer in jullie Huis, rondom het ritueel van eten hopelijk fijner wordt.

Here we go…!

1) De meeste kinderen krijgen als baby reeds brood en dus tarwegluten toegediend. Ondanks de schade die hierdoor aan het darmstelsel van deze kinderen toegebracht wordt, is dit helaas nog steeds het advies van het voedingscentrum en dus van de consultatiebureaus. Tarwe is in de vorige eeuw genetisch bewerkt waardoor het nog maar nauwelijks verteerbaar is door onze lichamen. Hierdoor ontwikkelen veel kinderen, volwassenen en ook huisdieren (tarwe is nagenoeg in alle dierenvoeding verwerkt), een overgevoeligheid voor gluten. Met als gevolg een candida woekering en het leaky gut syndroom. Kleine kinderen krijgen tegenwoordig al met 4 maanden een eerste korstje brood. Om op te sabbelen. Zelfs als de moeder nog volledig wil blijven voeden, wordt haar wijsgemaakt dat het brood een behoefte zou zijn van het kind. Ehhhh, wie zou dat verzonnen hebben? De makers van het brood?

Het slechte nieuws in dit voorbeeld is dat de korst van brood, nog zwaarder te verteren is dan de rest van het brood. Het is immers nog meer doorbakken. Wanneer jouw kind de korstjes niet op wil eten, dwing hem of haar dan alsjeblieft niet. Jouw kind eet nog intuïtief en weet daarom als geen ander wat wel of niet goed voor hem is.

Tip 1: dwing je kind (alle leeftijden) nooit om iets te eten. Je kunt wel (zonder verwachting) aan blijven bieden. 

Ook je oudere kind gaat vanzelf andere dingen eten als hij ongemakkelijk wordt in een situatie. Zeker als er eerder strijd rondom zijn/haar eten was, geef hem of haar de ruimte die hij/zij nodig heeft om zelf nieuwe keuzes te maken. Je hoeft je echt niet ongerust te maken.

2) Het menselijk lichaam weet heel goed wat het nodig heeft. Echter, dankzij het eerder genoemde leaky gut syndroom, ontstaat een verslaving aan suiker en koolhydraten. We eten niet meer intuïtief of om ons lichaam te voeden maar we eten om te eten: omdat het voor onze neus staat en we er verslaafd aan zijn. Toegevoegde Suiker, is in al haar vormen, behalve honing, bijzonder schadelijk. Het creëert ontstekingshaarden in de darmen, het verstoort de vertering en de darmflora. Als je 1 ding wilt veranderen aan je dieet, kies er dan voor om alles te laten staan wat toegevoegde suikers bevat. Het gevolg daarvan is dat je tegelijk kiest om nog nauwelijks voorverpakt ‘eten’ meer te eten want nagenoeg alles wat voorverpakt is, bevat suiker. Ik zeg: ga ervoor! Zodra je hiervoor kiest, wil je nooit meer anders.

Tip 2: gebruik alleen nog honing als zoetmaker in je eten en laat bewerkte suikers staan.

3) Zet je dreumes die geen borstvoeding meer krijgt, een Monkey Platter voor. Op dit bord, leg je allerlei verschillende soorten eten waaruit jouw kind zelf mag kiezen. Je kind eet hierdoor wat hij nodig heeft, zowel qua hoeveelheid als qua voedingsstoffen.

fullsizerender

Trek geen conclusies uit wat je kind eet of laat liggen: dat wat je kind kiest is slechts een momentopname. Wat je kind vandaag laat liggen, kan hij morgen nodig hebben. Klik voor meer voorbeelden van een Monkey Platter op deze link.

Tip 3: laat je peuter en kleuter kiezen wat ze willen eten dankzij een Monkey Platter

4) Hoe zit jij met je gezin aan tafel? De meeste gezinnen zitten in een niet-systemische volgorde aan tafel. Vaak is er slechts praktisch gekozen wie waar zit in verband met de vorm van de tafel of de opstelling t.o.v. de keuken. Ook het helpen van de kleintjes of de lastige eters, bepalen de plek van de ouders aan tafel.

Wanneer je structureel op volgorde van leeftijd gaat zitten, rechtsom, dan zul je merken dat er meer rust aan tafel ontstaat. Dan neemt iedereen namelijk systemisch zijn plek in. Dat betekent dat de oudere de jongere helpt met eten en die taak is,over het algemeen, een fijne en systemisch gezien, logische taak. Jij als ouder kunt, bij veel kleine kinderen, het oudere kind vragen om de jongere na hem te helpen, mocht hij dat niet uit zichzelf doen.

NB Een ronde tafel of vierkante tafel is hiervoor het meest geschikt.

Tip 4: zet je gezin eens in volgorde van leeftijd rechtsom de tafel en ervaar wat dat doet in de dynamiek.

5) Honger en dorst geven dezelfde signalen aan de hersenen af waardoor ze dezelfde fysieke verschijnselen geven. Zo kan het dus zijn dat je interpreteert dat je honger hebt maar dat je feitelijk dorst hebt. Door voldoende water te drinken voorkom je dus indirect overgewicht.

Tip 5: geef je kinderen water als ze honger hebben (en neem er zelf ook één). 

6) Drinken tijdens het eten verstoort te vertering. Sinds ongeveer dertig jaar is het nagenoeg gewoon om onszelf en onze kinderen drinken bij het eten aan te bieden. Dankzij het drinken, ook van water, wordt de ph van het speeksel verstoord waardoor de eerste fase van vertering, namelijk tijdens het kauwen in de mond, niet meer optimaal kan plaatsvinden. Hierdoor is een goede vertering, waarbij zoveel mogelijk voedingsstoffen aan het lichaam gegeven worden, niet meer mogelijk. Tot een kwartier voor het eten is drinken okay. Zeker wanneer dat een flink glas water is.

Tip 6: bied drinken aan voor of na het eten maar niet tijdens.

7) Toetjes worden helaas regelmatig ingezet als chantagemiddel om te zorgen dat er een deel van het bord leeg wordt gegeten. Zo worden ze vaak een beloning. Echter, het eten van iets zoets voor de nacht heeft absoluut een functie. Dankzij het suiker in onze toetjes, wordt volgens de Chinese voedingsleer, het innerlijk vuur enigszins gedoofd zodat er geslapen kan worden. En je wilt natuurlijk dat je kind zo snel mogelijk lekker en diep slaapt. Want hoe beter jouw kind slaapt, des te beter jij slaapt. Dit is dus het moment op de dag om bijvoorbeeld gedroogd of verwerkt fruit en koolhydraten te nuttigen. Een gebakken appeltaart in amandel-, kokos- of boekweitmeel zal hierom ongetwijfeld verrukkelijk smaken en tegelijk Klaas Vaak aanroepen.

Tip 7: geef iets zoets aan je kind een half uur voordat het gaat slapen (en doe dat zelf ook).

8) Wanneer de kinderen kleuter zijn, kun je ze al betrekken bij het wassen en bereiden van eten in de keuken. En uiteraard bij het verzorgen van groente in de tuin. Heb je geen groente in de tuin, betrek ze dan bij de planten water geven zodat ze in ieder geval leren dat planten (en dus groente) leven. Groente leeft overigens nog steeds wanneer ze niet meer met hun wortels in de grond zitten. Lees hier een interessant artikeltje over dit onderwerp.

Een tip van Annemarie die ik graag toevoeg: dek de tafel gezellig met placemats, kleedjes en kaarsjes. Maak daar een ritueel van en laat je kinderen meedenken over de sfeer. Je zult verrast zijn hoe creatief ze daarin zijn.

Tip 8: betrek de kinderen bij het ritueel van koken en de tafel dekken zodat ze meekrijgen dat hun inbreng belangrijk is in iets wat voor jou belangrijk is.

9) Kies wat voor soort moment jij wilt dat het eten is: bv ontspannen, blij en inspirerend. Blijf in deze keuze weg van oordelen zoals bv leuk, mooi, lekker. Wanneer je jouw 3 woorden hebt geformuleerd, maak dan een heel heldere keuze dat dit is wat jij tijdens de maaltijd met jouw gezin wilt creëren. Schrijf daarna die woorden dan eens in de keuken op je krijtbord, op post-its of verwerk ze in je eigengemaakte kunstwerk etc. Zorg dat ze in jouw gezichtsveld hangen of liggen wanneer jij aan tafel zit. Deze 3 woorden zullen jou helpen om je focus te houden op de ervaring die jij voor jezelf en je gezin wilt creëren. Wanneer je merkt dat je toch weer in een irritatie terecht komt, herpak jezelf en keer terug naar de 3 gekozen woorden, je commitment van die avond.

Tip 9: ga voor dat wat werkelijk belangrijk is en blijf bij je keuze.

Dat zijn ze, mijn tips. Heb jij zelf nou ook nog een tip, reageer dan vooral hier onder het blog. Voel je vrij om dit blog te delen in social media. Ik wens je heel veel fijne en gezellige momenten met het gezin aan tafel!

Groet,

Judith

PS Wanneer je iets in mijn winkel bestelt, kun je dit receptenboekje voor de lekkerste lunchtrommels van Gezonder Opvoeden, gratis aan je bestelling toevoegen.

PPS Wanneer je voor de eerste keer iets in mijn winkel bestelt, gebruik dan de code kennismakingjvb voor 5% korting.


Geplaatst door Judith van Beers

Judith van Beers

Judith van Beers (1968) leert vrouwen goed voor zichzelf te zorgen op Fysiek, Emotioneel en Mentaal gebied. Zij is Natuurgeneeskundig LifeCoach, Opsteller, NLP-er, TA-er, Enneagram specialist, Doula, NEI- en celzoutentherapeut en werkte tot 2000 als A-verpleegkundige...


Bekijk alle artikelen en de volledige beschrijving van Judith van Beers



Laatste artikelen in deze categorie


Lees alle artikelen in deze categorie


Dit artikel delen





Print artikelArtikel als PDF

Tip iemand over dit artikel:


Quote

Ik dacht dat ik, als ik het maar vaak genoeg zei, de wereld ervan kon overtuigen dat ik werkelijk de grootste was.

Muhammad Ali, Amerikaans bokser











Bij de verkeerde Earth Matters belandt? Klik op onderstaand logo om naar Earth Events te gaan.