Magnesium, wat is dat?

Magnenium

Klik op de foto voor een
vermelding van de copyrights

Taal:Taal
Views:30672
Ingevoerd:
Geplaatst door:
Bron:Judith van Beers

Gekoppelde categorieen
Gezondheid, Supplementen, Voeding

(Judith van Beers) Dit blog is gebaseerd op jarenlang informatie verzamelen, persoonlijk onderzoek en de testresultaten in combinatie met fysieke klachten van de ongeveer 2.000 cliënten die de afgelopen 11 jaar mijn praktijk in Bodegraven bezochten. Dit blog is mijn persoonlijke visie. Niet iedereen hoeft het er mee eens te zijn.

Het web staat er vol mee en elke alternatief therapeut zal dit bevestigen: Magnesium is hét mineraal waar we in Nederland nagenoeg allemaal een tekort aan hebben. Echter, dit wordt nog niet door de reguliere gezondheidszorg erkend. Dus wanneer je mijn verhaal aan je huisarts laat lezen, zal deze mijn visie hoogstwaarschijnlijk tegenspreken. Ik nodig je daarom uit om dit blog te lezen en je eigen waarheid hierin te voelen en dat met je eventuele behandelaar te bespreken. 

Wanneer we worden geboren dan nemen we van onze moeder een voorraad aan mineralen mee. Dat is waar vroeger het gezegde: “elke zwangerschap kost een tand” aan refereerde. Met die voorraad doen we ongeveer tot we een jaar of 5-6 oud zijn. En ter bewustwording: dat is tevens het moment waarop tegenwoordig bijvoorbeeld adhd het meest zichtbaar is en gelabeld wordt. Laat dat in mijn ogen nou geen toeval zijn.

Al zolang als ik mij kan herinneren is de aandacht van het voedingscentrum voornamelijk uitgegaan naar de tekorten van en aanvulling op vitamines terwijl een gezond lichaam in principe zelf in staat is om vele vitamines aan te maken (vit B, D, K) en op te nemen uit groente en fruit (vitamine C) of uit dierlijke producten (vit A en B) . In latere blogs zal ik ingaan op vitamines en ook andere mineralen.
Een zeer urgent tekort in ons lichaam ligt in mijn visie bij Mineralen. Sterker nog, zonder dat ik een medische titel heb (NB mijn BIG registratie voor mijn A-verpleegkunde verliep op 1-1-2014)  of er ooit onderzoek (zoals de wetenschap dat woord gebruikt) naar gedaan heb: Alles in mij vertelt dat met name een mineralentekort ten grondslag ligt aan nagenoeg alle ziektes en de snelheid waarop ziektes zich manifesteren. Je lichaam kan mineralen namelijk niet zelf aanmaken en is daardoor volledig afhankelijk van dat wat jij in je mond stopt. En de mogelijkheden van de mineralen worden beïnvloed door de aanwezige vitamines. En wees je bewust: een Mineralentekort verstoort alle chemische en emotionele processen in ons lichaam.

Magnesium is een heel belangrijk Mineraal wat noodzakelijk is in al onze cellen, het wordt ingezet voor honderden enzymprocessen en is essentieel voor de energieproductie. Magnesium verbruiken we in grote getale. Zeker tegenwoordig met alle straling, stress en alle impulsen om ons heen.

Magnesium is een natuurlijke ontspanner. Het ontspant de spieren, zenuwen en bloedvaten en geeft energie. Bij stressklachten speelt Magnesium een belangrijke rol. Hoe meer stress, hoe meer Magnesium er door jouw lichaam opgebruikt wordt. En wat echt jammer is: je kunt er geen voorraad van opbouwen waardoor dagelijkse aanvulling noodzakelijk is.

De reguliere gezondheidszorg erkent gelukkig inmiddels wel: een Magnesiumtekort kan ten grondslag liggen aan depressies en geassocieerde geestelijke gezondheidsproblemen. Dat is een belangrijke erkenning wat hopelijk bij zal dragen aan dat veel mensen zich op korte termijn beter zullen gaan voelen wanneer ze starten met de inname van Magnesium.

De belangrijkste functies van magnesium in het lichaam:

  • het is betrokken bij honderden enzymatische processen;
  • het is betrokken bij de productie en het transport van energie;
  • het is noodzakelijk voor de eiwitsynthese;
  • het helpt bij het overbrengen van zenuwimpulsen (en heeft dus ook invloed op de hersenfunctie);
  • het ontspant spieren, hart en bloedvaten en;
  • het helpt bij de opbouw van botten en tanden.

Magnesium is waarschijnlijk het meest deficiënte mineraal in de voeding en tekorten zijn dan ook zeer algemeen. Het tekort aan magnesium is waarschijnlijk verantwoordelijk voor meer welvaartsziekten dan enig andere bouwstof.

In Nederland gaat men uit van een dagelijks aanbevolen hoeveelheid van 300–350 mg magnesium per dag voor volwassenen. Het westerse dieet bevat slechts zo’n 200 mg per dag. Dit komt oa omdat mineralen niet of nog slechts in geringe mate aanwezig zijn in de bodem als gevolg van intensieve landbouw en kunstmatige bemesting. Ook eten we te veel geraffineerd voedsel. In witte bloem is 85% van het magnesium verwijderd. Het gebruik van frisdrank, medicijnen, suiker en chemicaliën in ons milieu zorgen voor een verhoogde magnesiumbehoefte en een versnelde uitscheiding van het mineraal.

Onderzoek wijst uit dat de inname van magnesium hier in het Westen te laag is. Volgens dit onderzoek is de incidentie van hartritmestoornissen en hartinfarcten bij mannen hierdoor toegenomen. Ook een groot Amerikaans onderzoek noemt het magnesiumniveau in de westerse voeding marginaal. Een ander onderzoek wijst uit dat door de lage inname van magnesium niet alleen het aantal hartinfarcten en gevallen van hoge bloeddruk toeneemt, maar dat het ook de oorzaak kan zijn van diabetes. Bij ouderen wordt het tekort aan magnesium in verband gebracht met de ziekte van Alzheimer.

Zoals ik al eerder schreef: stress is een magnesiumrover. Hoe meer je onder stress lijdt, des te meer magnesium je lichaam verbruikt. En hoe lager het magnesiumniveau in de cellen, des te gevoeliger je wordt voor stress. Zo ontstaat er een vicieuze cirkel. En daarnaast: hoe meer adrenaline, des te groter het verlies van magnesium. Al gauw verkeert het lichaam in een staat van hypergevoeligheid en zo ontstaan niet alleen spiertrillingen en krampen, maar ook geïrriteerdheid, stemmingswisselingen, angst- en paniekaanvallen en depressie.

De symptomenlijst van magnesiumtekort is lang: spierkrampen en -trillingen, nervositeit, vermoeidheid, overspannenheid, uitputting, onrust, prikkelbaarheid, concentratie- en geheugenproblemen, doorbloedingsstoornissen, vaatkramp, hoge bloeddruk, bloedsuikerproblemen, duizeligheid, hoofdpijn, slaapstoornissen, overgevoeligheid voor lawaai en licht, oorsuizen, angsten en fobieën, depressiviteit, hartkloppingen en hartritmestoornissen, constipatie, spastische darm, hyperventilatie, allergie, hyper-reactiviteit, onhandelbaarheid bij kinderen, de hik, verhoogd cholesterol en staar.

De eerste tekenen van een magnesiumtekort zijn ooglidtrillingen, krampen en spasmen. Een ander voorteken is een verhoogde schrikreactie en wakker schrikken omdat je lijkt te vallen.

Magnesium is het antistress mineraal bij uitstek. Het heeft een kalmerende werking en ontspant spieren en bloedvaten, terwijl calcium de spieren aanspant. De calcium/magnesium-balans zorgt voor het belangrijke evenwicht in het lichaam tussen spanning en ontspanning. Een hoge calciumopname zorgt voor een relatief magnesiumtekort en omgekeerd. Dit is dan eigenlijk de nasleep van de campagne: melk de witte motor. Zouden ze daarbij de witte jassen bedoeld hebben?

mentale-aandoeningen-magnesiumtekort blauw

Nog even op een rijtje. Een tekort aan Magnesium veroorzaakt:

  • verstijfde, verharde en verkrampte spieren
  • gespannen zenuwen
  • snel en chronisch vermoeid
  • overspannenheid
  • uitputtingsverschijnselen
  • onrust, verwarring, futloosheid
  • prikkelbaarheid
  • kouwelijkheid ten gevolge van slechte doorbloeding
  • duizeligheid
  • slaapproblemen
  • IQ verlies

Maar ook

  • pijn in het algemeen
  • hoofdpijn (drukkend/bonzend)
  • migraine
  • menstruatieklachten
  • hooggevoelig voor lawaai en licht
  • depressies, angsten en fobieën
  • hartkloppingen en pijnuitstraling rond de hartstreek
  • diverse allergische reacties
  • parkinson
  • darmkrampen
  • hyperactiviteit

Hoe dit tekort aan te vullen?

Ik gebruik zelf elke dag magnesium en ik neem dat in een vloeibare vorm. De reden daarvoor is dat voedingssupplementen, pillen, geclusterde ionen, atomen zijn, en dat zij daardoor te groot zijn om de cel te bereiken. Zij bereiken wel de tussencelvloeistof. Magnesium bestaat dus gelukkig ook in een vloeibare vorm waardoor je het beter in die vorm in kunt nemen. Die vloeibare vorm, dat zijn losse ionen. Ook kun je magnesium op je huid smeren in de vorm van magnesiumolie of aan je (voeten)badwater toedienen in de vorm van Bitterzout of Epsom zout of Magnesiumvlokken. Ik doe het allemaal en het helpt me enorm. Het grondt me, het ontspant me, het maakt me sterker en ik kan makkelijker met stress omgaan. De vloeibare magnesium vind ik lekker smaken (het maakt het water heel zacht) maar andere mensen vinden het vies. Als je het in sap doet dan proef je het niet.

Voeding die rijk is aan magnesium

Cacao, volkoren/meergranenbrood, tarwezemelen, noten (vooral pecan, amandelen en cashewnoten), pinda’s, bonen, granen, zonnebloempitten en sesamzaad, roggebrood, donkere bananen, risotto en zilvervliesrijst, spinazie, ananas, pompoenpitten, makreel, krab, heilbot, pruimen.

magnesium1

Mijn advies:
Gebruik ten minste elke dag vloeibare Magnesium van Vitals. Volgens mij zijn zij nog de enige die dat produceren. Bij voorkeur twee keer daags. Gebruik celzouten nummer 7 van TS products (het merk wat maiszetmeel en lactose als bindmiddel gebruikt en geen onafbreekbaar magnesiumstearaat heeft toegevoegd) en Magnesiumvlokken in je (voeten)bad. Magnesiumolie op je huid voor je gaat slapen en als het heel erg prikt dan betekent dat dat je een enorm tekort hebt. In de loop van de tijd zullen de prikkels minder worden. Je kunt het om die reden alleen op je voetzolen smeren.
Vermijd calcium supplementen, calcium als supplement hebben wij in Nederland echt niet nodig. Het zit al in (te) hoge dosering in het drinkwater) en eet Magnesiumrijke voeding. En daar hoort gelukkig ook Rauwe Cacao bij!

Super als je een vraag achterlaat, ik zal die zo snel mogelijk beantwoorden. En deel vooral dit blog. En voor meer van mij in de toekomst: abonneer je op mijn blog of op mijn youtube kanaal

Judith van Beers

Bron: judithvanbeers.nl


EVEN VOORSTELLEN

Judith van Beers (1968) leert vrouwen goed voor zichzelf te zorgen op Fysiek, Emotioneel en Mentaal gebied. Zij opende in 2012 haar webwinkel JudithsFavorites.com waar zij al haar favorieten met je deelt.

 
Daarnaast is zij Natuurgeneeskundig LifeCoach, Opsteller, NLP-er, TA-er, Enneagram specialist, NEI- en celzoutentherapeut. Zij werkt op meerdere energetische niveaus zodat jij vanuit vrijheid het leven kunt leven wat je werkelijk wilt leven.
 
Sinds 2001 faciliteert zij als trainer groepen tussen de 7 en 200 personen. Haar praktijk houdt zij sinds 2004 in Bodegraven. Zij geeft echter ook regelmatig sessies in Groningen en Haarlem. Je kunt een 1-op-1 of Skype sessie bij haar boeken door haar een bericht te sturen.

Geplaatst door Judith van Beers

Judith van Beers

Judith van Beers (1968) leert vrouwen goed voor zichzelf te zorgen op Fysiek, Emotioneel en Mentaal gebied. Zij is Natuurgeneeskundig LifeCoach, Opsteller, NLP-er, TA-er, Enneagram specialist, Doula, NEI- en celzoutentherapeut en werkte tot 2000 als A-verpleegkundige...


Bekijk alle artikelen en de volledige beschrijving van Judith van Beers



Laatste artikelen in deze categorie


Lees alle artikelen in deze categorie


Dit artikel delen





Print artikelArtikel als PDF

Tip iemand over dit artikel:


Quote

Het is moeilijk bescheiden te zijn als je zo groot bent als ik.

Muhammad Ali, Amerikaans bokser











Bij de verkeerde Earth Matters belandt? Klik op onderstaand logo om naar Earth Events te gaan.