Kokosolie: gezond of ziekmaker?

Kokosolie

Klik op de foto voor een
vermelding van de copyrights

Taal:Taal
Views:65859
Ingevoerd:
Geplaatst door:
Bron:aHealthylife.nl

Gekoppelde categorieen
Voeding als medicijn, Gezondheid

(Juglen Zwaan) Kokosolie werd jarenlang gezien als de enfant terrible der bakvetten, mede door de wereldwijde, intensieve propaganda tegen verzadigde vetten van onder andere het Voedingscentrum. Een onterechte conclusie, blijkt uit de resultaten van de vele onderzoeken naar deze tropische vetsoort. Zo blijken claims als dat kokosolie slecht zou zijn voor het cholesterolgehalte in het lichaam verre van de waarheid te omvatten. Desondanks blijven bepaalde gezondheidsorganisaties het vet bestempelen als een te vermijden substantie. Hoe zit het nou eigenlijk en wat zijn de voor- en nadelen?

De voor- en nadelen van kokosolie

Voordelen

Vetten zijn onder andere in te delen in verschillende soorten door middel van de lengte van de vetzuurketen. Kokosolie bestaat voor tweederde uit middellange-keten vetzuren, terwijl meeste vetsoorten voornamelijk uit lange-keten vetzuren bestaan. Waar deze lange ketens zich binden aan proteïnen om zo lipoproteïnen te vormen en worden opgeslagen in vetdepots, bieden middellange-keten vetzuren zich aan als directe energie. Dit komt omdat ze vanwege hun structuur in staat zijn om makkelijk bij de energiecentra van de cellen te komen, zelfs zonder “energievervoerder” insuline. Uit onderzoek blijkt dat deze vetsoort het metabolisme tot wel drie keer zoveel kan versnellen vergeleken met inname van lange-keten vetzuren. Hierdoor stijgt de temperatuur van je innerlijke thermostaat, waardoor je automatisch calorieën gaat verbranden en de vetverbranding een boost geeft. Daarnaast werkt deze directe vorm van energie vermoeidheid tegen. Lange-keten vetzuren zijn te groot om in de darmwand door de bloedbaan te worden opgenomen en komen daarom via de lymfestroom in het lichaam terecht. Korte-keten vetzuren zoals bij kokosvet kunnen wel meteen de bloedbaan binnen en hebben geen bewerking nodig van de lever waardoor deze meteen ingezet kunnen worden voor energie, in plaats van vetaanmaak.

    • Omdat middellange-keten vetzuren geen insuline nodig hebben om hun werk te doen en het de vertering vertraagt, heeft kokosolie een positief effect op de gevoeligheid van het lichaam voor insuline. Onze pancreas krijgt het al genoeg te voorduren met onze gemiddelde suikerinname, waardoor kokosolie een waardige toevoeging aan ieders voedingspatroon is, en in dit geval zeker voor diabetici.
    • Wat betreft bakvetten is kokosolie de onbetwiste nummer één vanwege zijn sterke structuur. In tegenstelling tot onverzadigde vetsoorten als zonnebloem-, olijf- en saffloerolie verandert de samenstelling van kokosolie niet wanneer het in aanraking komt met hitte, waardoor er geen vrije radicalen ontstaan en niet oxideert. Bij het oxideren van vetten ontstaan transvetten, welke gelinkt worden aan ziektes als kanker, diabetes en obesitas.
    • Uit onderzoek blijkt dat, ondanks dat kokosolie cholesterol bevat, deze vetsoort een positief effect heeft op de HDL-LDL ratio, met andere woorden: het effect van de inname van kokosolie op de verhouding tussen de “goede” vorm van cholesterol (HDL) en de “gevaarlijke” vorm (LDL) is dat de concentratie HDL stijgt en tegelijkertijd LDL daalt, wat de ratio ten goede komt en dus de kans op hart- en vaatziekten verkleint. Eigenlijk is LDL niet per definitie slecht: we hebben deze nodig om vetzuren van de lever naar de andere lichaamsdelen te verspreiden. HDL haalt de vetzuren weer op om naar de lever te brengen. De balans tussen deze bepaalt of er sprake is van een gezonde of ongezonde situatie.
    • Kokosolie is rijkelijk bedeeld op het gebied van laurinezuur, wat door het lichaam wordt omgezet tot monolaurine. Een belangrijke eigenschap hiervan is zijn antimicrobiële werking en dat het virussen en schimmels te lijf gaat, zoals candida albicans, schimmelinfecties en de griep. Ook bevat kokosolie caprylzuur, dat een soortgelijke werking heeft als laurinezuur.
    • In tegenstelling tot meervoudig onverzadigde oliën, heeft kokosolie een positief effect op de schildklier omdat het de afgifte van schildklierhormonen verhoogt.
    • Kokosolie zorgt, net als andere verzadigde vetzuren, voor een betere opname van omega-3 vetzuren.
    • Verzadigde vetzuren spelen een belangrijke rol bij de gezondheid van onze botten; zij zorgen er namelijk voor dat mineralen als calcium en magnesium beter worden opgenomen, welke belangrijk zijn in de strijd tegen osteoporose.
    • Kokosolie hydrateert, beschermt en herstelt haar en huid, mede door de hoge concentratie vitamine E. Het vermindert wallen onder de ogen, verzacht een verbrande huid en heeft een positieve invloed op littekens en striae.
    • Celmembranen bestaan voor minstens vijftig procent uit verzadigde vetten. We hebben deze vetten, die veelvuldig aanwezig zijn in kokosolie, dus nodig om deze cellen sterk te houden zodat de inhoud hiervan beschermd blijft.
    • Verzadigde vetzuren beschermen de lever tegen alcohol en andere giftige substanties, zodat deze optimaal kan blijven functioneren.
    • Het aantal lipoproteïnen, een stof in het lichaam die in verband wordt gebracht met hartziekten, wordt bij inname van kokosolie verminderd, terwijl plantaardige oliën het tegenovergestelde effect bereiken.
    • Kokosolie brengt de hormonen in het lichaam beter in balans en zorgt er zelfs bij vrouwen in de menopauze voor dat symptomen als opvliegers en vaginale droogheid verminderen.
    • Door het gebruik van deze tropische superfood wordt een gezonde stoelgang gestimuleerd.
    • Last van ontstoken gewrichten of spieren? Kokosolie heeft een positief effect op het herstel van de weefsels die hiermee gemoeid zijn, waardor het genezingsproces sneller verloopt.

 Nadelen

    • Ondanks dat kokosolie 2,56 procent minder calorieën bevat dan lange-keten vetzuren, blijft de substantie een calorieënbom; één eetlepel hiervan bevat gemiddeld 120 kilocalorieën. Zoals eerder gezegd stimuleert kokosvet juist eerder gewichtsverlies dan dat je er van aankomt, maar dat wil nog niet zeggen dat je het onbeperkt tot je kunt nemen zonder ook maar een gram aan te komen.
    • Vergelijk een fles zonnebloemolie met een gemiddelde pot kokosolie en je zult onmiddellijk het verschil in prijs zien. Kokosolie is zeker niet het goedkoopste bakvet, helaas.
    • De geur en smaak van kokosolie doet over het algemeen denken aan parelwitte stranden met metershoge palmbomen. Ondanks deze mooie associatie is niet iedereen fan van het effect op de smaak van het bakken in kokosolie en kan het voor sommigen onder ons zelfs het complete gerecht verpesten.
    • Niet alle kokosoliën die te koop zijn, zijn even goed voor je. Ontgeurde kokosolie is geraffineerd en mag dan goedkoper zijn, maar het bewerkingsproces verandert de structuur van de vetcellen en gaan belangrijke gezonde eigenschappen van kokosolie verloren. Met deze versie ben je dus niet veel beter af. Enkel de ongeraffineerde, extra vierge versie levert je gezondheidsvoordelen op.

Met kokosolie en kokosvet wordt meestal hetzelfde bedoeld. Omdat deze vetsoort bij een temperatuur van 25 graden of lager stolt, wordt er in de snikhete tropen gesproken over olie omdat het daar vloeibaar is en in ons koude kikkeklandje over vet omdat het hier stolt tot een helder witte massa.

Kokosolie kan in gestolde vorm roomboter vervangen op brood en in de pan. Ook is het te gebruiken als een crème om je huid soepel te houden. Het beste kun je natuurlijk in kokosolie bakken. Frituren met onverzadigd vet zoals zonnebloemolie is in verband met de oxidatie niet gezond te noemen, maar kokosolie is hiervoor wel prima in te zetten omdat het het meest verzadigde vet is van moeder natuur.

Verzadigd versus onverzadigd: the battle continues
De strijd om welke vetsoort nu gezonder is, is nog lang niet gestreden. Het is nou eenmaal niet zwart-wit; zowel kokosolie als andere plantaardige oliën hebben zo hun kwaliteiten en mindere kanten. Voedselproducenten zullen altijd campagne voeren voor hun product door middel van het zwartmaken van de concurrent, wat voor behoorlijk wat verwarring bij de consument kan zorgen. Eén conclusie valt echter wel te trekken uit alle onderzoeken omtrent het uit de kokosnoot afkomstige vet: ongezond is het zeker niet.


Geplaatst door Juglen Zwaan

Juglen Zwaan

Juglen Zwaan is afgestudeerd docent. De laatste jaren is hij werkzaam geweest op een middelbare school en verzorgde daar de lessen over voeding. Nu publiceert hij veelal artikelen over gezondheid en welzijn op het internet.

Voeding heeft bij hem al sinds jonge leeftijd zijn belangstelling...


Bekijk alle artikelen en de volledige beschrijving van Juglen Zwaan



Laatste artikelen in deze categorie


Lees alle artikelen in deze categorie


Dit artikel delen





Print artikelArtikel als PDF

Tip iemand over dit artikel:


Quote

Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both.

Benjamin Franklin











Bij de verkeerde Earth Matters belandt? Klik op onderstaand logo om naar Earth Events te gaan.