Wit fruit bewezen middel tegen beroerte

Apple and Pear

Klik op de foto voor een
vermelding van de copyrights

Taal:Taal
Views:1544
Ingevoerd:05-10-2011
Geplaatst door:Marieke Schoutens
Bron:Natural News

Gekoppelde categorieen
Voeding, Voeding als medicijn, Ziekte

(Natural News | door Michelle Bosmier | vertaling: Marieke Schoutens) Een nieuw Nederlands onderzoek in Stroke: Journal of the American Heart Association wijst uit dat het consumeren van grote hoeveelheden witte groente- en fruitsoorten de kans op een beroerte aanzienlijk kan verkleinen.

Door de jaren heen zijn er talrijke onderzoeken geweest waarin het verband tussen een hoge inname van groente en fruit en een verminderd risico op een beroerte en andere cardiovasculaire ziektes werd gelegd. Dankzij dit nieuwe onderzoek is nu voor het eerst een duidelijke samenhang tussen verschillende kleuren voedsel en de impact daarvan op het voorkomen van beroertes vastgesteld. Dat betekent dat pigmenten een cruciale rol spelen bij het vaststellen van de effecten van een fruitsoort op de gezondheid. De kleur van het vruchtvlees geeft een goede indicatie van de aanwezigheid van carotenoïden en flavonoïden – dat zijn fytochemicaliën met vele voordelen voor de gezondheid, waaronder anti-carcinogene en anti-mutagene effecten.

Het grote bevolkingsonderzoek duurde 10 jaar en keek naar de gezondheidsontwikkeling van meer dan 20.000 volwassenen (gemiddeld 41 jaar). Aan het begin van het onderzoek vulden alle deelnemers (van wie niemand een cardiovasculaire ziekte had) een vragenlijst in van hun 178 meest gegeten producten van het jaar ervoor. Er werden vier kleurengroepen voor groente en fruit opgesteld:

  1. Groen – waaronder donkere bladgroente
  2. Oranje/geel – waaronder citrusvruchten, abrikozen, wortelen
  3. Rood/paars – waaronder rode groente- en fruitsoorten zoals tomaten, watermeloen, pruimen en bosbessen
  4. Wit – waarvan meer dan de helft appels en peren

Samenhang tussen wit fruit en een verminderd risico op een beroerte 

Gedurende de 10 jaar die volgden kwamen er in de onderzoeksgroep 233 beroertes voor. Hoewel er geen duidelijke relatie kon worden gevonden tussen een beroerte en groene, rode en geel/oranje groente- en fruitsoorten was er wel een duidelijke correlatie zichtbaar tussen wit fruit en een verminderd risico op een beroerte. Personen die veel wit fruit aten hadden 52% minder kans op een beroerte. Uit deze gegevens konden de onderzoekers een redelijk accurate berekening opstellen: elke 25 gram wit fruit per dag verlaagt het risico op een beroerte met 9%. De gemiddelde appel of peer weegt gemiddeld 125 gram. Daarom adviseert hoofdonderzoekster Linda M. Oude Griep: “om een beroerte te voorkomen kan het handig zijn om grote hoeveelheden wit fruit en witte groente te eten. Het eten van één appel per dag is een simpele manier om de inname van witte groente- en fruitsoorten te verhogen.”

De flavonoïde in witte groente- en fruitsoorten die verantwoordelijk is voor het verlagen van het risico op een beroerte is quercetine. Deze flavonoïde speelt een grote rol in onze algehele gezondheid: het versnelt de stofwisseling, verlaagt de bloeddruk, is anti-carcinogeen en heeft waarschijnlijk ook anti-virale en anti-ontstekingsremmende eigenschappen. De dieetvoorschriften in de VS vermelden nu ook de kleur van een product als criterium voor het bepalen van de voedingswaarde van voedselproducten.

Onderzoekster Oude Griep zei dat verdere onderzoeken uitgevoerd moeten worden om de bevindingen van haar team volledig te bevestigen. “Andere soorten groente en fruit kunnen tegen andere chronische ziektes beschermen. Daarom blijft het belangrijk om veel groente en fruit te eten”, concludeert zij.


Geplaatst door Marieke Schoutens


Orongo Producten

Laatste artikelen in deze categorie


Lees alle artikelen in deze categorie

Dit artikel delen





Print artikelArtikel als PDF

Tip iemand over dit artikel:


Quote

Maak je los uit geestelijke slavernij. Niemand anders dan jijzelf kan je gedachten bevrijden.

Bob Marley, Jamaicaans zanger





Earth Matters on LinkedIn

  Add to Google



Bij de verkeerde Earth Matters belandt? Klik op onderstaand logo om naar Earth Events te gaan.