De bewezen gezondheidsvoordelen van rode bieten

rode bieten

Klik op de foto voor een
vermelding van de copyrights

Taal:Taal
VideoJa
Views:2756
Ingevoerd:
Geplaatst door:
Bron:aHealthylife.nl

Gekoppelde categorieen
Voeding als medicijn, Voeding, Gezondheid

(Juglen Zwaan | ahealthylife.nl) Al jaren voeg ik bieten toe aan mijn voedingspatroon. Net zoals vele Nederlanders vond ik bieten vroeger maar saai. Dat veranderde snel toen ik leerde hoe extreem gezond dit knolgewas in werkelijkheid is. Vaak kopen we dure superfoods, die per vliegtuig vanuit de andere kant van de wereld worden ingevlogen. Dit is helemaal niet nodig. In ons land groeien namelijk ook superfoods, zoals bietjes. In deze blog verdiepen we ons in de gezonde eigenschappen van dit superfood.

Bieten bevatten veel foliumzuur, mangaan, kalium, koper, ijzer, vezels en magnesium. Het meest interessant zijn de actieve plantenstoffen. Zo zijn de rode kleurstoffen betanine en betalaïne zeer krachtige antioxidanten. Bieten horen tevens tot de rijkste bronnen van nitraat (stikstofoxide), dat een positieve werking heeft op onze aderen.

De bewezen voordelen van de rode biet:

  • Verbetert de doorbloeding van hersenen (1)
  • Verlaagt de bloeddruk (2, 3)
  • Vermindert de insuline afgifte (4)
  • Verbetert sportprestaties (5, 6)
  • Werkt anti-kanker (7, 8, 9)
  • Gaat ontstekingen tegen (10)
  • Kan oxidatie van LDL-cholesterol voorkomen (11)
  • Beschermt tegen hart- en vaatziekten (12)
  • Verbetert de cognitieve functie (reactietijd), bij mensen met diabetes type 2 (13)

Bieten hebben een belangrijke plek in Het Moermandieet, dat zich specifiek richt op een natuurlijke behandeling van kanker. Het drinken van versgeperste groentesappen met bieten werd door de arts Moerman dus ook sterk aangemoedigd.

Bieten kun je zowel rauw als verhit tot je nemen, het is beide goed voor je gezondheid. Toch zijn rauwe bieten in verhouding gezonder. Dat komt doordat verhitting de betaïne (nog een belangrijke stof in bieten, o.a. voor een gezond homocysteïnegehalte) voor een deel inactiveert (14). Om deze reden voeg ik vaak een biet toe aan mijn slowjuice sap. Dagelijks maak ik een groentesapje. Ik heb dit een tijdje laten liggen, omdat ik het schoonmaken elke keer veel werk vond. Toen heb ik besloten om mijn verticale slowjuicer om te ruilen voor een horizontale slowjuicer. Een horizontale slowjuicer is veel makkelijker schoon te maken. Ik ben binnen 1 minuut klaar. Een ander voordeel van een horizontale slowjuicer is dat je ook bladgroenten en tarwegras kunt juicen.

Er bestaan slowjuicers en sapcentrifuges. Een slowjuicer draait zeer langzaam, waardoor de nutriënten goed behouden blijven. Een sapcentrifuge draait zeer snel, waardoor er warmte door wrijving kan ontstaan. Hierdoor kan de biologische activiteit van de voedingsstoffen afnemen.

De vezeltjes die vrijkomen bij het maken van een groentesap met bijvoorbeeld wortel en biet, gebruik ik weer in de soep. Zo hoef ik niks weg te gooien en heb ik nog een lekkere en volle soep ook. Deze vezeltjes voeden onze darmbacteriën. Een rauwe biet uit het vuistje eten, raad ik niet aan. Het is hard en niet weg te krijgen. Door het te juicen, kun je profiteren van de werkzame betalaïne. Van de vezeltjes kun je niet alleen soep maken, maar ook crackers in de droogoven. Weggooien zou zonde zijn. De vezels kun je ook invriezen voor op een later moment.

Laatst was Wouter de Jong bij mij op bezoek. We hebben uren zitten kletsen over voeding en gezondheid. Ik vertelde hem dat ik zo enthousiast ben over bieten. Hij deelde dit volkomen, dus toen leek het ons wel leuk om hier een filmpje over op te nemen:

https://www.youtube.com/watch?v=Ig9YawlEbdE

Een biet is gemakkelijk toe te voegen aan groentesap. Een klassieke combinatie is bijvoorbeeld een appel, wortel, gember en een biet. Gebruik wel een zure appel, anders kan het sap te veel suiker bevatten.

Bieten zijn bij de meeste supermarkten biologisch en los te koop. Vaak worden er ook voorgekookte bieten aangeboden. Deze zijn niet duur en lang houdbaar. Zo kun je altijd een voorraadje aanleggen om te verwerken in bijvoorbeeld een salade voor tussen de middag. Het leuke van bieten vind ik dat ze niet duur zijn en van eigen bodem komen. Zo belast je het milieu minder.

Nog een laatste opmerking: overdrijf het gebruik van nitraatrijke groenten zoals bieten niet. Alleen de hoeveelheid maakt het vergif (Dosis sola facit venenum) zei Paracelsus eeuwen geleden al.

Bron: aHealthylife.nl.


Geplaatst door Juglen Zwaan

Juglen Zwaan

Juglen Zwaan is afgestudeerd docent. De laatste jaren is hij werkzaam geweest op een middelbare school en verzorgde daar de lessen over voeding. Nu publiceert hij veelal artikelen over gezondheid en welzijn op het internet.

Voeding heeft bij hem al sinds jonge leeftijd zijn belangstelling...


Bekijk alle artikelen en de volledige beschrijving van Juglen Zwaan



Laatste artikelen in deze categorie


Lees alle artikelen in deze categorie


Dit artikel delen





Print artikelArtikel als PDF

Tip iemand over dit artikel:


Quote

Peace comes not from the absence of conflict, but from the ability to cope with it.

-- Unknown Source











Bij de verkeerde Earth Matters belandt? Klik op onderstaand logo om naar Earth Events te gaan.