Gezond eten geeft je een mooiere huid

market_vegetables_food_237195

Klik op de foto voor een
vermelding van de copyrights

Taal:Taal
VideoJa
Views:5559
Ingevoerd:
Geplaatst door:
Bron:Mercola

Gekoppelde categorieen
Gezondheid, Voeding, Biologisch, Voeding als medicijn

(dr. Mercola | vertaling voor Earth Matters door Joke Lochmans) Waar het je huid betreft, zit schoonheid niet alleen aan de buitenkant. Wat je eet, heeft veel te maken met je teint en een aantal huidproblemen, zoals acne, kan opgelost worden enkel door je voeding te veranderen.

In het algemeen zal een dieet dat rijk is aan verse groenten, die veel bioflavonoiden bevatten, en aan omega-3 vetzuren de benodigde basis leggen voor een gezonde en jeugdige huid. Bepaalde voedingsstoffen beschermen je huid ook, waardoor je schade kunt tegengaan die ontstaat door blootstelling aan weer en wind.

Maar je moet je er wel van bewust zijn dat je nog zoveel voedingsmiddelen kunt eten die helpen bij het verkrijgen van een gezonde huid, als je daarbij nog steeds de meest schadelijke dingen eet, zal het geen significant effect hebben.

Zo zijn bijvoorbeeld insuline en leptine stoffen die het verouderingsproces flink kunnen versnellen, zowel aan de binnenkant als de buitenkant van je lichaam. Het is dus belangrijk de hoeveelheid van deze hormonen laag te houden als je er jong uit wilt blijven zien en, niet te vergeten, als je een optimale gezondheid wilt behouden.

De beste manier hiervoor is de hoeveelheid bewerkte voedingsmiddelen in je dieet te beperken omdat hier veel bewerkte suiker in zit, veel fructose, transvetten, bewerkt zout en andere schadelijke ingrediënten. Medicijnen en alcohol dragen uiteraard ook niet bij aan een stralende huid, en gepasteuriseerde zuivelproducten zijn soms verantwoordelijk voor huidproblemen.

Gezonde vetten zijn goed voor een mooie huid
Een van de eerste strategieën om een mooie huid te krijgen is ervoor te zorgen dat je genoeg omega-3 vetzuren van goede kwaliteit binnenkrijgt. Dit is zo'n betrouwbare indicator dat ik meestal na een simpele handdruk al weet hoe het staat met iemands omega-3 behoefte. Als hun hand niet zo zacht is als een babyhuidje wijst dat er meestal sterk op dat ze een tekort hebben aan omega-3. Vis is altijd de voornaamste bron geweest van dierlijke omega-3, maar vanwege de sterke milieuvervuiling moet je daar tegenwoordig voorzichtig mee zijn. Zorg ervoor dat je de schoonste vis koopt die je kunt vinden.

Vis die veel omega-3 bevat en tegelijkertijd weinig giftige stoffen zoals kwik zijn onder andere Alaskazalm (geen Atlantische zalm, dat over het algemeen kweekvis is) en kleine, vetrijke vissen zoals sardientjes en ansjovis. Een andere mogelijkheid is een supplement te nemen waar omega-3 vetten in zitten van goede kwaliteit, zoals supplementen met krillolie of olie van wilde Alaskazalm.

Deze hebben allebei nog het bijkomende voordeel dat ze van nature astaxanthine bevatten, dat je huid helpt beschermen tegen schade door UV-stralen. Andere bronnen van gezonde vetten zijn onder andere kokosolie, avocado, olijven en olijfolie en onbewerkte noten. Macadamia- en pecannoten bevatten het hoogste gehalte aan gezonde vetten en bevatten tevens weinig koolhydraten en eiwitten.

Paranoten zijn ook een goede keus. Behalve dat ze behoorlijk veel gezonde vetten bevatten en relatief weinig koolhydraten en eiwitten zijn ze ook een goede bron van selenium, dat helpt om je huid te beschermen tegen ouderdomsvlekken en zonneschade. Via slechts drie of vier paranoten krijg je bijna viermaal de aanbevolen dagdosis aan selenium binnen.

Voor een mooie huid moet je meer groente eten
Ook verse groenten zijn essentieel voor het verkrijgen van een gezonde en mooie huid. Het beste kan je organische groenten eten om geen giftige pesticiden binnen te krijgen. Groente bevat veel vocht en voedingsstoffen, waaronder essentiële mineralen, en versterkt de processen in het lichaam die toxinen verwijderen.

Zo wordt bijvoorbeeld je leverfunctie ondersteund door donkergekleurde bladgroenten zoals boerenkool, spinazie, paardenbloemstekken en broccoli. Streef naar een grote variëteit aan groenten in verschillende kleuren, zodat je veel verschillende voedingsstoffen en anti-oxidanten binnenkrijgt.

Oranje en rode groenten, zoals wortels, zoete aardappelen, pompoen en rode pepers, bevatten vooral veel betacaroteen. Je lichaam zet betacaroteen om  in vitamine A, dat celschade en voortijdige veroudering voorkomt.  Spinazie en andere bladgroenten bevatten ook veel vitamine A. Bladgroenten als spinazie, boerenkool en snijbiet leveren ook luteine en zeaxanthine. Deze antioxidanten staan misschien vooral bekend om het gunstige effect op je ogen, maar ze zijn ook goed voor je huid.

Onderzoek heeft aan getoond dat astaxanthine, net als luteine en zeaxanthine, de bescherming van je huid tegen schade door UV-stralen met een factor vier verbetert. Een eenvoudige manier om te zorgen dat je voldoende verse groenten binnenkrijgt, is om er met een sapcentrifuge een drank van te maken.

Vitamine C geeft je een strakkere, stralender huid
Vitamine C helpt je lichaam collageen aan te maken; het eiwit dat de basisstructuur van je huid vormt. Door de afbraak van collageen kan je huid er slap uit gaan zien, en door vitamine C kan je huid weer strakker worden. Het bevordert ook de genezing van je huid als je te maken hebt met huidproblemen.

Er is ook bewijs dat, naast het wegvangen van vrije radicalen, vitamine C DNA-schade ongedaan van maken wanneer de vrije radicalen toch door de beschermingsmechanismen van de cel heen gekomen zijn. Voedingsmiddelen die rijk zijn aan vitamine C zijn onder andere citrusvruchten, papaya, kiwi, aardbeien, rode paprika, broccoli en spruitjes Citrusvruchten bevatten ook limoneen dat, volgens Reader’s Digest in verband gebracht wordt met een 34% lagere kans op huidkanker.

Andere vitamines die je kans op huidkanker verminderen
Behalve van vitamine C, is ook van vitamines D en B3 aangetoond dat zij een grote rol spelen bij de bescherming tegen huidschade en huidkanker. Van vitamine D, dat aangemaakt wordt wanneer je huid in contact komt met UV-stralen, is zelfs aangetoond dat het de kans op een melanoom verkleint, de dodelijkste vorm van huidkanker. Helaas zeggen de meeste dermatologen dat je beter uit de zon kunt blijven om huidschade te voorkomen. Maar zodra je de zon schuwt, zorg je ervoor dat je lichaam niet meer werkt zoals de natuur het bedoeld heeft, en blootstelling aan de zon is nu eenmaal een onderdeel van de processen die huidkanker voorkomen. 

Vitamine D wordt gevormd in je huid, en zodra het in de lever en de nieren geactiveerd wordt, heeft het invloed op de genen in je huid en helpt het bij het voorkomen van de afwijkingen die door ultraviolet licht veroorzaakt worden.  Als gevolg hiervan is het zo, paradoxaal genoeg, dat het vermijden van de zon huidkanker juist kan veroorzaken. Volgens Australische onderzoekers kan vitamine B3 (nicotinamide) mogelijk ook bescherming bieden voor mensen die gevoelig zijn voor bepaalde typen huidkanker. NBC News meldt:

'Vrijwilligers namen een jaar lang twee pillen per dag met 500 mg vitamine B3 of een placebo. Na een jaar werd bij de mensen die B3 ingenomen hadden 23% minder vaak opnieuw kanker vastgesteld. De pillen verminderden ook het aantal voorstadia van kanker, actinische keratose. Deze verdikte, schilferige plekken op de huid kwamen 20% minder vaak voor bij de vrijwilligers die 9 maanden met nicotinamide behandeld waren.’

Zij die vitamine B3 gebruikten, begonnen na ongeveer drie maanden resultaat te zien.  De bescherming verdween echter zodra de vrijwilligers stopten met het medicijn. Wil je er dus echt voordeel van hebben, moet je het levenslang gebruiken. Vitamine B3 werkt waarschijnlijk doordat het helpt DNA-schade te repareren die ontstaan is door een te grote blootstelling aan UV-stralen en doordat het je immuunsysteem versterkt.

Zonnebrand en huidschade voorkomen met natuurlijke bescherming
Lycopeen en astaxanthine zijn twee andere voedingsstoffen die bescherming bieden tegen UV-straling doordat ze fungeren als een inwendige SPF. Tomaten zijn een belangrijke bron van lycopeen, en Prevention Magazine schrijft:

'Mensen die twaalf weken lang 5 eetlepels tomatenpuree aten en een kleine eetlepel olijfolie, hadden 33% meer bescherming tegen zonnebrand dan mensen in een controlegroep die alleen maar olijfolie aten, volgens een Britse studie uit 2008. De antioxidant lycopeen (waarvan er meer zit in gekookte of anderszins bewerkte tomaten dan in verse) verbetert de natuurlijke bescherming van je huid.’

Astaxanthine beidt zelfs nog meer bescherming tegen de zon. Als antioxidant werkt het 65 maal beter dan vitamine C, 54 maal sterker dan betacaroteen en 14 maal sterker dan vitamine E. Het is een extreem goede vanger van vrije radicalen en het beschermt je cellen, organen en weefsels tegen oxidatieschade. Astaxanthine wordt geproduceerd door de microalg Haematoccous pluvialis wanneer diens watervoorraad opdroogt, waardoor hij gedwongen wordt zichzelf tegen ultraviolette straling te beschermen. In essentie is het het overlevingsmechanisme van de algen die hen beschermt tegen fel zonlicht.

Dit stralingsschild verklaart hoe astaxanthine je kan beschermen tegen dergelijke straling, waardoor het rimpels en lichtschade helpt voorkomen. Er zijn slechts twee belangrijke bronnen van astaxanthine; de microalgen die het produceren en de zeedieren die de algen eten, zoals zalm, schaaldieren en krill. Veel atleten zeggen dat ze door het gebruik van astaxanthine langer in de zon kunnen blijven zonder dat ze zich ziek voelen of verbranden. Minder zonnebrand betekent ook een kleinere kans op kanker.

Cyanotech Corporation heeft een onderzoek gefinancierd dat gedaan werd door een onafhankelijk consumentenonderzoekslaboratorium om de weerstand van de huid te meten tegen UVA- en UVB-stralen voor en na supplementatie met astaxanthine. Nadat ze elke dag 4 mg astaxanthine hadden geslikt was er bij de proefpersonen een flinke toename van de tijd die nodig was voor UV-straling om hun huid rood te kleuren.

Dierstudies leveren nog meer bewijs dat astaxanthine werkt als inwendige bescherming tegen de zon.  Zo bleek bijvoorbeeld uit een studie bij ratten dat astaxanthine 100 maal beter werkt dan betacaroteen en 1000 maal beter dan lycopeen bij het voorkomen van door UVA-straling veroorzaakte oxidatieve schade.

Groene thee en pure chocolade zijn ook goed voor je huid.
Behalve dat je door het drinken van veel schoon en gefilterd water genoeg vocht binnenkrijgt, is het ook nog goed voor je huid als het drinkt in  de vorm van groen thee.  Groene thee is een zeer goede bron van antioxidanten en alkaloïden en zit vol met vitaminen A, D, E, C, B, B5, H en K, er zit mangaan in en andere gezonde mineralen, zoals chroom, zink en selenium. Met name de laatste twee zijn belangrijk voor een gezonde huid.

Groene thee bevat ook een hoge concentratie van de antioxidant epigallocatechinegallaat (EGCG) dat tussen de 25 en 100 maal effectiever is dan vitamine C en E. Van EGCG is ook aangetoond dat het schade voorkomt aan de genen in huidcellen die blootgesteld zijn aan UV-straling. Als je een beetje citroensap aan je groene thee toevoegt, profiteer je nog meer van de positieve effecten. Uit onderzoek is gebleken dat vitamine C ervoor zorgt dat de hoeveelheid catechinen die beschikbaar zijn om door je lichaam opgenomen te worden sterk toeneemt. Citrussap doet de hoeveelheid catechinen zelfs met meer dan een factor vijf toenemen en zorgt er op deze manier voor dat 80% van de catechinen in de thee beschikbaar zijn om opgenomen te worden.

Pure chocola is een andere bron van waardevolle antioxidanten. Vooral van flavonolen in cacao is aangetoond dat ze de hydratatie van de huid verbeteren en de bloedcirculatie stimuleren. Er is een onderzoek gedaan waarin 22 vrouwen twaalf weken elke dag een drank dronken gemaakt van cacaopoeder met een hoge concentratie flavonolen waarna zij merkten dat hun huid zachter was en minder schilferig in vergelijking met de controlegroep.

Ik adviseer rauwe cacaonibs als je zoveel mogelijk van het effect wilt profiteren. Deze smaken bitter en niet zoet. Als dit te bitter voor je is, eet dan de donkerste chocola die je kan verdragen, liefst met 70% cacao of meer. Melkchocolade heeft geen positief effect omdat het suikergehalte te hoog is en het effect van de weinige polyfenolen die er in zitten weegt daar niet tegenop.  

Zorg goed voor je darmen en je huid wordt gezonder
Een andere groep voedingsmiddelen die het waard is om genoemd te worden zijn gefermenteerde producten. Gefermenteerd voedsel stimuleert de groei van gezonde darmbacteriën en helpt bij een goede spijsvertering. Ze dragen ook bij aan het goed functioneren van het immuunsysteem en zorgen voor een hogere concentratie van de B vitaminen, omega-3, enzymen die betrokken zijn bij de spijsvertering, lactase en lactaatzuur en andere onderdelen van het immuunsysteem die met schadelijke bacterien afrekenen.

Je huid geeft eigenlijk goed weer hoe het gesteld is met de gezondheid van je darmen. Van emotionele stress is bewezen dat het acne verergert en het is ook bekend dat je darmbacteriën effect hebben op je emoties. Je darmbacteriën hebben ook op een meer directe manier effect op je huid omdat de bacterien signalen door je hele lichaam sturen en een interactie aangaan met organismen op je huid en in het slijmvlies van je darmen. Onderzoekers bestuderen ook hoe deze interacties kunnen helpen bij huidproblemen als een droge huid, het verbeteren van collageen of het stabiliseren van de microflora van je huid om irritatie te verminderen en er zijn al een aantal effectieve probiotica voor de huid op de markt.

Ik beweer al lang dat een slecht dieet een belangrijke oorzaak is van acne en dit houdt ook weer verband met de darmen. Als je koolhydraten eet van niet-plantaardige oorsprong leidt dit tot een insulinepiek in je lichaam en een piek in IGF-1, een aan insuline verwante groeifactor. Dit kan leiden tot een teveel aan mannelijke hormonen die er voor zorgen dat je huid talg gaat produceren, een vettige substantie die bacteriën aantrekt die acne veroorzaken. Verder zorgt IGF-1 er ook voor dat huidcellen die bekend staan als keratinocyten zich vermenigvuldigen, iets wat ook in verband gebracht wordt met acne.

Verder verergeren deze voedingsmiddelen -geraffineerde koolhydraten zoals fructose, tafelsuiker en granen- ontstekingsprocessen in je lichaam, die aanleiding kunnen geven tot acne en tegelijkertijd richten ze schade aan aan de samenstelling van je darmbacterien. Het vermijden van suikers, inclusief fructose, en bewerkte voedingsmiddelen, die vrijwel allemaal toegevoegde suiker en fructose bevatten, is een van mijn belangrijkste adviezen om te zorgen voor een gezonde darmflora. De suikers functioneren namelijk als brandstof voor de groei van ziekteverwekkende anaerobische bacterien, schimmels en gisten en die de werking van de goede bacterien belemmeren en ze van hun plaats verdringen.

Dit is dus nog een manier waarop je darmflora, via je eetpatroon, invloed op je huid kan hebben. Als je een gezond dieet eet dat weinig suiker en bewerkte voedingsmiddelen bevat, helpt dit automatisch bij de groei van gunstige bacteriën in je darmen.

Een gezonde huid komt van binnenuit
Als je het inwendige van je lichaam schoon en gezond houdt kan het niet anders dan dat je huid volgt en de conditie van je inwendige organen zal weerspiegelen. Om dit te bereiken moet je goed opletten op wat je binnenkrijgt. Vermijd de bekende producten die slecht zijn voor je huid en je gezondheid zoals bewerkte producten, suikerrijke dranken en alcohol en eet volop verse groenten en fruit, vooral bessen (het liefst biologisch en lokaal verbouwd). Het maken van groentesap met een juicer is een prima manier om te zorgen dat je meer groenten binnenkrijgt.

Denk er ook aan dat je huid gezonde vetten nodig heeft, vooral dierlijke omega-3- om stevig, soepel en rimpelvrij te blijven. Ik raad je aan om je te beperken tot vis die veel omega-3 bevat en weinig kwik, zoals in het wild gevangen Alaskazalm, of een supplement van goede kwaliteit te gebruiken met krill of zalmolie. Deze bevatten allebei ook een kleine hoeveelheid astaxanthine dat als inwendige bescherming tegen de zon functioneert.

De carotenoïden in fruit en groente kunnen, samen met astaxanthine, ook je huidskleur verbeteren. Onderzoek heeft uitgewezen dat mensen de rode en gele huidtinten prefereren die het gevolg zijn van een dieet dat rijk is aan carotenoïden. Op traditionele wijze gefermenteerde voedingsmiddel en/of een probioticum van goede kwaliteit kan ook veel bijdragen aan een optimale gezondheid van je huid,  Zoals kan behandelt het hoog-middel tegen oxidatie als ruwe cacaobonen, en groene thee.

Bron: Mercola.com


Geplaatst door Redactie Earth Matters




Laatste artikelen in deze categorie


Lees alle artikelen in deze categorie


Dit artikel delen





Print artikelArtikel als PDF

Tip iemand over dit artikel:


Quote

Niet alleen is er geen God, probeer maar eens een loodgieter te krijgen in het weekend.

Woody Allen, Amerikaans acteur











Bij de verkeerde Earth Matters belandt? Klik op onderstaand logo om naar Earth Events te gaan.