“What the Health”- Hoe deze PR propaganda voor veganisme de bocht uit vliegt

What  the health burger

Klik op de foto voor een
vermelding van de copyrights

Taal:Taal
Views:2160
Ingevoerd:
Geplaatst door:
Bron:Mercola

Gekoppelde categorieen
Voeding, Veganisme, Gezondheid

(Dr. Mercola | vertaling voor Earth Matters door Hansjelle Dijkstra) De documentaire “What the Health” negeert de bewijzen die zich opstapelen tegen suiker in een verkeerde inspanning om de veganistische ideologie uit te dragen.

  • De documentaire “What the Health” negeert de bewijzen die zich opstapelen tegen suiker in een verkeerde inspanning om de veganistische ideologie uit te dragen.
  • Door de nadruk die in de film wordt gelegd op suiker als een van de oorzaken van zwaarlijvigheid, diabetes en een slechte gezondheid, worden mensen afkerig gemaakt van vlees en dierlijk vet, zogenaamd de ware boosdoeners
  • Hoewel een dieet met veel groente zeker nuttig is, zijn de aanbevelingen om ongelimiteerd koolhydraten tot je te nemen onjuist. Diëten met weinig koolhydraten en voedsel met een hoog vetgehalte hebben bewezen beter te zijn om insulineresistentie onder controle te houden, wat in verband staat met obesitas en metabolische dysfunctie.

Volgens de suikerindustrie is suiker onschadelijk, en zou suiker een belangrijk onderdeel vormen van een gezond dieet. Aanbevelingen uit de industrie adviseren om 25 procent van je caloriebehoefte uit suiker te halen. Dit ondanks het onderzoek (Engelstalig) dat aantoont dat mensen die 25 procent of meer calorieën uit suiker binnen krijgen drie maal zoveel kans lopen om te overlijden aan een hartaanval, in vergelijking met mensen die 7 procent of minder binnen krijgen door de consumptie van zoetigheid.

De suikerindustrie wil ons doen geloven dat verzadigd vet leidt tot gewichtstoename, en tot een slechte gezondheid. Dat komt volgens deze  belanghebbenden niet door suiker. En dit in combinatie met de grondig ontmaskerde energiebalans theorie. Gelukkig is er een aantal uitstekende boeken geschreven waarin de geschiedenis en de omvang van de misleidingen worden beschreven. Twee voorbeelden zijn het boek van wetenschapjournalist Gary Taub, “The Case Against Sugar”, en het boek van Marian Nestle “Soda Politics:  Taking on Big Soda(and Winning)”.

 Dit brengt ons naar het onderwerp van dit artikel, de documentaire

“What the Health”, die momenteel een van de meest bekeken documentaires is op Netflix. Helaas negeert deze film de stapel bewijzen tegen suiker, in een verkeerde poging om de veganistische ideologie aan te prijzen.

What the Health?
De What the Health campagne wordt gefinancierd door de crowdfunding organisatie Indiegogo. De film pretendeert “samenzweringen en corruptie” aan te tonen door de regering van de VS en door grote bedrijven” die ons ziek willen houden. In werkelijkheid is het een oproep tot veganisme. Maar sommige argumenten zijn dermate gebrekkig dat ze ook kunnen worden uitgelegd als  propaganda voor de suikerindustrie. 

Hoewel ik het in principe eens ben met aanbevelingen om alle bewerkte voedingsmiddelen en vlees dat afkomstig is van vee dat geconcentreerd voer heeft gegeten, (CAFO’s), te vermijden, bestaan er zeker nuances als het gaat over het eten van vlees waarvan ik geloof dat ze belangrijk zijn, als je in optimale gezondheid gelooft.

Volgens de film zou de nadruk op suiker als belangrijke oorzaak van het ontwikkelen van obesitas, diabetes en een slechte gezondheid, de mensen weghouden van de echte boosdoeners, waarvan ze beweren dat dat vlees en  dierlijk vet zouden zijn. Nogmaals, terwijl ik zelf vaak heb gewaarschuwd tegen het  eten van onmatig veel dierlijk eiwit, wordt dat in deze film over het hoofd gezien. Erger nog, de suggestie dat suiker geen probleem is is contraproductief. Het is echter niet mijn bedoeling om deze film af te doen als onbruikbaar en lachwekkend, omdat mensen worden aangespoord om de verantwoordelijkheid te nemen over hun gezondheid en welzijn.

Voor zover ik het kan begrijpen zijn de meeste, misschien wel alle, medische deskundigen die in de film optreden veganisten, en propageren ze veganisme aan hun patiënten, hoewel ze niet als zodanig worden gepresenteerd. De makers, Kip Andersen en Keegan Kuhn, en de uitvoerend producent Joaquin Phoenix, zijn ook veganisten. Dit heeft tot gevolg dat de film een diepgaand onevenwichtige visie hebben over waar een goed dieet uit moet bestaan. Sommige overtuigingen zijn zo aantoonbaar verkeerd dat ik moeite had om de film uit te kijken.

Suiker versus vet – De duivel zit in de details

 

©  serafinhealth.org

Dr. Neal Barnard, adjunct hoogleraar in de geneeskunde aan de Washington University School of Medicine and Health Sciences, en voorzitter van het Physicians Committee for Responsable Medicine, huldigt het standpunt dat diabetes niet wordt veroorzaakt door voedselinname met een hoog gehalte aan koolhydraten of van veel suiker. Volgens hem wordt diabetes veroorzaakt door het bufferen van vet dat afkomstig is van een op vlees gebaseerd dieet. Barnard adviseert om diabetes aan te pakken met een mager vegetarisch dieet, zonder dierlijke producten, zonder beperkingen van koolhydraten.

Alhoewel een dieet met veel groente zeker gunstig is, is de aanbeveling onbeperkt  koolhydraten te nuttigen de wereld op z’n kop zetten en een grote stap terug. Steeds weer hebben diëten met weinig koolhydraten en veel vet bewezen superieur te zijn bij het streven naar insulineresistentie.  Desondanks negeert de film de weinig koolhydraten aanpak.

Volgens Barnard is het de suiker in koekjes waar je zin in hebt, maar is het de boter in de koekjes die je dik maakt. Daarbij merk ik op dat, tenzij je je eigen koekjes bakt, winkelkoekjes zelden met roomboter worden bereid. De meeste koekjes uit de supermarkt worden gemaakt met plantaardige olie, En dat zijn schadelijke vetten die inderdaad niet goed zijn voor je gezondheid, en die bijdragen aan obesitas, diabetes, hartziekten en een chronisch slechte gezondheid. Maar om alle vetten taboe te verklaren is een domme fout.

Dierlijke vetten, afkomstig van organische “grasgevoerde dieren” behoren tot de categorie gezonde vetten, terwijl bewerkte plantaardige oliën in de categorie schadelijk vallen. (Engelstalige uitleg door Dr. Mercola).

Aangezien de meeste koekjes worden gemaakt met plantaardige olie, in plaats van met echte boter, is het het vet dat in koekjes zit een deel van het probleem. Maar dit schadelijke vet kan niet worden vergeleken met verzadigd vet zoals in roomboter van met grasgevoerde dieren, dat juist belangrijke gezondheidseigenschappen heeft. Als het gaat om verwerkt voedsel in het algemeen, kan de combinatie van suiker met schadelijke vegetarische oliën een dodelijke combinatie zijn.

Waarom is suiker zogenaamd onschuldig?
Dr. Garth Davis, een chirurg die gespecialiseerd is in gewichtsverlies, en schrijver van het boek Proteinaholic, is ook een veganist die het overweldigende bewijs tegen suiker ontkent. “Suiker is niet geweldig” zegt hij maar “suiker veroorzaakt geen ontstekingen … De focus op suiker heeft de focus op vlees, [en] eieren, overbodig gemaakt …” Hij gaat zo ver om te stellen dat “je niet dik wordt van   koolhydraten die ergens in zitten, of van pure koolhydraten”.

Veroorzaakt suiker geen ontsteking? Zijn koolhydraten niet in staat om je dik te maken? Ik weet niet hoe ik het moet zeggen om uit te leggen hoe een rationele onbevooroordeelde gezondheidsmedewerker het daarmee eens kan zijn, laat staan om deze standpunten te prediken, tenzij ze een of andere verborgen   agenda of een achterliggend motief hebben.

Overmatig gebruik van suiker bevordert inderdaad insulineresistentie (Engelstalige uitleg door Dr. Mercola). En insulineresistentie is het vuurtje dat kan leiden tot chronische ontstekingen. Insulineresistentie bevordert ook obesitas, en vezelvrije koolhydraten zijn duidelijk de belangrijkste boosdoener van gewichtstoename. Verwerkte fructose, (Engelstalige uitleg door Dr. Mercola), kan gemakkelijk worden omgezet in lichaamsvet.

 

link naar dit interview door Dr. Mercola

Is het eten van vlees een gezonde keuze?
Naar schatting 16 miljoen Amerikanen zijn veganisten. (Vertaler: in Nederland zijn er ongeveer 17.000 veganisten). Veganisme wordt meestal beschouwd als een gezonde en milieuvriendelijke keuze. Er zijn echter ook nadelen verbonden aan streng veganisme die een zorgvuldige overweging verdienen.

Het boek van Marah Kahn “Vegan Betrayal: Love, Lies and Hunger in a Plants-Only World,” onthult veel vaak-genegeerde feiten over dit strikt plantaardige dieet. Een deel van de verwarring komt doordat veel veganisten er in vroegere fasen van hun eetgewoontes nog gezond uitzien. 

Dit is niet zo verrassend als je rekening houdt met het feit velen van hen recent zijn overgestapt van verwerkt voedsel op een voornamelijk plantaardig dieet. De consumptie van levend voedsel zal ongetwijfeld je gezondheid verbeteren. Op lange termijn echter zal de afwezigheid van alle dierlijke voedingsmiddelen zich wreken, omdat bepaalde voedingsstoffen niet uit het plantenrijk kunnen worden verkregen.

Carmosine, carnitine, taurine, vitamine B12 en omega-3 vetten zijn slechts een paar voorbeelden. Zoals opgemerkt door Dr. Steven Grundy, schrijver van “The Plant Paradox”, waarin hij de nadelige gevolgen voor de gezondheid van plantaardige lectinen uitlegt, behoren veganisten meestal tot een ongezonde mensengroep. (Engelstalige uitleg door Dr. Mercola).

(Vertaler: Lectinen zijn eiwitten die door de plant worden gemaakt om zich te beschermen. Ze zijn door de natuur bedoeld als bacterie- en insectdodende stoffen. Lectinen staan tegenwoordig in de belangstelling, omdat zij door middel van genetische manipulatie ook kunnen worden toegevoegd aan planten).

De oorzaak hiervan is dat de meeste veganisten geen plantaardige eters zijn en liever granen en bonen tot zich nemen. Granen en bonen bevatten een hoge dosis ontstekings-lectinen, plantaardige eiwitten die schade veroorzaken door hun moleculaire gelijkenis.

Het is verrassend dat lectinen zoals tarwekiemagglutinine, (Engelse afkorting: WGA), die in tarwe en galactanen worden gevonden -en in bonen- zorgen voor de opslag van vetten, hoewel ze tot het plantenrijk behoren. Nog verrassender: als je de gezondheidsclaims ter voorkoming van hartziekten beschouwt die worden gedaan voor het gebruik van volkorengranen, is WGA een van de meest doeltreffende manieren om hartziekten te veroorzaken in proefdieren . (Engelstalige site).

Als voorzitter van de cardiothoracale chirurgie aan de Loma Linda University School of Medicine, een Zevende Dag Adventisten Instituut, at ook Grundy ongeveer 15 jaar lang vegetarisch, en is hij in zijn leven “nooit zieker geweest dan toen”. Ondanks dat hij per week 45 kilometer hardliep en elke dag een uur doorbracht op de sportschool, had hij zwaar overgewicht, hogebloeddruk en het voorstadium van diabetes.

Betekent dit dat het onmogelijk is om gezond te zijn op een veganistisch dieet? Absoluut niet. Maar het is wel zo dat veganisten beter op de hoogte moeten zijn van de complicaties die verband houden met een geheel plantaardig dieet. Vooral als je dat vergelijkt met het eten van granen en groentes die auto-immuun-stimulerende lectinen bevatten.

Ethisch eiwit
Er zijn sterke bewijzen dat dierlijke eiwitten bijdragen aan veroudering, en veganisten van de Zevende Dag Adventisten behoren tot de langstlevende mensen op de planeet. Echter, als je uitsluitend op planten leeft, moet je ervoor zorgen dat je daarnaast ook voedingsstoffen op dierlijke basis binnenkrijgt. Volgens mij bestaat er brede steun voor de opvatting om daar kleine hoeveelheden gezond dierlijk eiwit aan toe te voegen.

De meeste Amerikanen eten veel meer eiwitten dan nodig is voor een optimale gezondheid. Deze overmaat kan leiden tot een slechte gezondheid. Te veel eiwit kan een belangrijke rol spelen bij het krijgen van kanker en veroudering. (Engelstalige uitleg door Dr. Mercola).

Het vervangen van koolhydraten door veel eiwitten is een onverstandige keuze, aangezien eiwitten met een hoog eiwitgehalte op lange termijn slechte gezondheidsresultaten opleveren. Netto koolhydraten moeten worden vervangen door gezonde vetten. En eiwitten moeten worden beperkt tot wat je lichaam nodig heeft voor groei en ‘reparatie’, wat in de praktijk veel minder is dan je nu misschien denkt.

Schattingen suggereren dat je slechts een gram eiwit nodig hebt per kilo lichaamsgewicht. Ook de kwaliteit van het eiwit is bepalend voor de voor- of nadelen van een bepaald dierlijk eiwit. Vlees, zuivel en eieren, afkomstig van CAFO’s, kunnen maar beter worden vermeden. Organisch gekweekt vlees van grasgevoerde dieren levert hoogwaardige voeding op.

 

En, zoals ik al zei, heb je er niet veel van nodig.

Bovendien laat marktonderzoek zien dat mensen vooral vanwege ethische redenen voor veganisme kiezen. Maar veganisme is niet het enige ethische dieet. In feite spelen grasgevoerde dieren een zeer belangrijke rol in de regeneratieve landbouw. (Engelstalige uitleg door Dr. Mercola)

Dergelijke dieren dragen niet alleen bij aan milieuregeneratie en ecologisch evenwicht, maar zijn ook een ethische keuze bij de keuze van je voedsel, ook omdat ze niet slecht behandeld zijn.

 

©  fateclick

Ze leven hun leven zoals de natuur dat heeft bedoeld, lopen vrij rond en eten het voedsel dat voor hen is bedoeld en dat bevorderlijk is voor hun gevoel van welbevinden. En tenslotte, op een bij het ras behorend tijdstip, worden de dieren op een dierwaardige manier geslacht.

Wat is er mis met CAFO rundvlees?
Er zijn veel duistere praktijken in de reguliere rundvleesproductie waarin de dieren worden gevoerd met CAFO’s. Om te beginnen: voedseladditieven brengen problemen met zich mee, en kunnen zowel het voedsel als het milieu vervuilen. Antibiotica worden routinematig door “fabrieksboeren” aan hun vee gegeven om ziektes te voorkomen en een snelle groei te bevorderen.

 

©  Farmers Weekly

Dit is de belangrijkste oorzaak van resistentie tegen antibiotica, als die daarna ècht nodig zouden zijn. (Engelstalige uitleg door Dr. Mercola). Zeer zelden worden antibiotica toegediend aan grasgevoerde dieren. 

Bovendien vindt er over de hele wereld onderzoek plaats naar de beste manieren om het milieu te regenereren. Vee speelt daarbij een grote rol. Volgens Richard Teague, Ph.D., die decennia lang de effecten van grazend vee heeft onderzocht, is het zorgvuldig beheer van dierverplaatsingen noodzakelijk. Het is gewenst dat dicht op elkaar gepakte dieren regelmatig worden verplaatst. (Engelstalige uitleg door Dr. Mercola).

Het doel is om milieu invloeden van wilde dieren na te bootsen. Als je dat doet heeft dat dramatisch positieve gevolgen op de gezondheid van de bodem, het water, de productie van water, en zelfs voor klimaatverandering. De meeste mensen geloven dat grazende dieren een slechte zaak zijn, maar dat is niet waar. Grazen is essentieel voor het evenwichtig balanceren van het ecosysteem.

Begrazing stimuleert plantengroei en helpt zaden de grond in te drukken. Vee deponeert ook urine en mest op het land, wat de groeikracht bevordert. Op deze manier versnellen weidende kuddes het ontstaan van vruchtbare bovengrond. Ze hebben ook invloed op de watercyclus, doordat voor elke procent van de organische stof in de bovengrond ruim 50.000 liter water per hectare wordt vastgehouden.

Onderzoekers hebben zelfs vastgesteld dat wanneer sprake is van een perfect ecosysteem, inclusief grazend vee, de grondmicroben grote hoeveelheden methaan verwerken. Volgens Nicolette Hahn Niman, milieuadvocaat, duurzame landbouwer, en schrijver, hebben Australische onderzoekers ontdekt dat de totale hoeveelheid methaan die door vee in een goed beheerd systeem wordt uitgestoten, volledig wordt gecompenseerd door grondmicroben. (Engelstalige uitleg door Dr. Mercola).   

Is het eten van vis, zuivel en eieren veilig en gezond?
Terwijl de film begint met een geldig uitgangspunt – de idee dat verwerkt vlees slecht is voor je gezondheid, verdwijnen naarmate de film vordert, steeds meer voedingsmiddelen in de spreekwoordelijke vuilnisbak van de makers, totdat het hele dierlijke voedselspectrum is benoemd. 

Volgens de film leidt alles wat afkomstig is uit het dierenrijk tot obesitas, diabetes en een chronisch slechte gezondheid. Niet één dierlijke voedselsoort wordt kwalitatief of kwantitatief positief beoordeeld. Persoonlijk geloof ik dat de meeste voedselsoorten vandaagdedag hun problemen hebben. De sleutel is te begrijpen hoe kwaliteit en kwantiteit je gezondheid concreet beïnvloeden.

Het is duidelijk dat de meeste vis tegenwoordig giftige toxinen bevat. Maar als je verstandig kiest kunnen de voordelen van vis nog steeds opwegen tegen de risico’s. Kies in het wild gevangen vis, die laag in de voedselketen staat, om gif afkomstig uit het milieu te vermijden, (gekweekte vis bevat meer toxinen dan in het wild gevangen vis).

Kies om de meest voedzame voordelen te behalen koudwatervissen,  vette vissen, zoals sardines, ansjovis en haring. (Engelstalige uitleg door Dr. Mercola). Deze bevatten veel lange keten omega-3 vetten, die structureel deel uitmaken van je cellen. 

Hetzelfde geldt voor melk en eieren. Kwaliteit en kwantiteit zijn belangrijke overwegingen. CAFO melk en eieren bezitten weinig voedzame kwaliteiten en kunnen beter worden vermeden. Organische “grasgevoede” melk en eieren hebben een aantal voordelen. Cholesterol bijvoorbeeld, is een van de moleculen, en absoluut geen boosdoener. Cholesterol speelt een sleutelrol bij het reguleren van eiwittrajecten die betrokken zijn bij celsignalen die nodig zijn voor je celmembranen. (Engelstalige uitleg door Dr. Mercola).

Je lichaam bestaat uit triljoenen cellen die met elkaar moeten communiceren. Cholesterol is een van de moleculen die deze communicatie mogelijk maakt.  Cholesterol is bijvoorbeeld ook de voorloper van galzuren. Zonder cholesterol kan je spijsvertering nadelig worden beïnvloed.

Cholesterol speelt ook een belangrijke rol in je hersenen, en is goed voor 25 procent van je totale hoeveelheid cholesterol. Het is van eminent belang voor synapsvorming;  dwz de verbinding tussen je neuronen waarmee je denkt, leert en je je herinneringen vormt.

“What the Health” verslikt zich in oude misvattingen over gezondheid
“What the Health” is een succes waar het gaat om het promoten van veganisme. Helaas berust alles op achterhaalde mythen bij het brengen van verborgen boodschappen en achterliggende motivaties. Terwijl de filmmakers en gerenommeerde deskundigen allemaal veganist zijn, wordt dat de toeschouwer onthouden. Hierdoor komt de gemiddelde kijker, door eenvoudig het spoor te volgen dat hem wordt aanbevolen, uiteindelijk tot de verkeerde conclusie dat een strikt plantaardig dieet het veiligste en gezondste alternatief zou zijn.

In werkelijkheid werd de film ongetwijfeld gecreëerd met de bedoeling om van begin tot eind een veganistische leefstijl aan te bevelen. Dat mag. In de VS verleent het First Amendement burgers het recht om vrijuit te spreken.

Wat mij echter stoort is dat de makers het gevaarlijke standpunt innemen dat suiker en zuivere koolhydraten niet van invloed zouden zijn op je gezondheid. En dat wel zou gelden voor dierlijke voeding – vlees, verzadigde vetten en cholesterol. In de samenvatting schetst de film een voslagen fout beeld van de oorzaken van obesitas, diabetes en de daaraan verwante ziekten. Dit is de omgekeerde wereld. We hebben decennia nodig gehad om deze dwalingen de wereld uit te helpen. En nu dit …

Je lichaam is ontworpen voor metabolische flexibiliteit, om zowel vet als glucose als brandstof te gebruiken – en niet een van die twee. De oorzaak waardoor dieetadviezen tot nu toe zo betreurenswaardig de mist in gingen is het advies om vooral veel koolhydraten te eten. Daardoor ging metabolische flexibiliteit verloren, en was je niet in staat om vet te verbranden ten behoeve van je brandstof.

Niets hiervan is terug te vinden in de film. In plaats daarvan keren ze terug naar het demoniseren van alle voedende vetten, terwijl ze suiker, nota bene, vrij spel geven. Bovendien worden de gevaren van lectinen, afkomstig van zogenaamd “gezonde” planten volledig genegeerd.

Eet je groenten, maar pas op voor valse suikerclaims
Ik ben niet tegen vegetarisme. Ik eet zeer kleine hoeveelheden dierlijk eiwit; vooral vis. Af en toe eet ik een beetje organisch gecertificeerd Amerikaans grasgevoerd vlees. Maar vlees is geen hoeksteen van mijn dieet. Ik geloof dat het  voor de meeste mensen goed zal zijn om met vlees te minderen. Ik geloof niet dat je vlees volledig zou moeten uitbannen, omdat dierlijke voedingsmiddelen waardevolle bouwstoffen bevatten die je lichaam nodig heeft voor een optimale gezondheid. Organisch gekweekte eieren en roomboter zijn andere bronnen van ongelooflijk gezonde voedingsstoffen.

Als je waarde hecht aan ethiek en dierenwelzijn, moedig ik je aan om op onderzoek uit te gaan en jezelf “op te voeden” door je te richten op een “menselijke manier” voortgebracht dierlijk voedsel. Ja, het dier zal uiteindelijk sterven, maar er is een enorm verschil tussen een dier dat is opgegroeid in  CAFO stijl en een dier dat werd toegestaan om in een weiland te leven, en daardoor een vol, gezond en stressvrij leven mocht leven. En er is ook een groot verschil in de manier waarop dieren worden geslacht.

Al met al is het uiteindelijk jouw verantwoordelijkheid om voor jezelf en je kinderen te kiezen voor wat jullie wel of wel eten. Er moet evenwicht zijn tussen het optimaliseren van je gezondheid op een manier die zo min mogelijk onnodig lijden tot gevolg heeft.

Bron: Mercola


Geplaatst door Redactie Earth Matters




Laatste artikelen in deze categorie


Lees alle artikelen in deze categorie


Dit artikel delen





Print artikelArtikel als PDF

Tip iemand over dit artikel:


Quote

Wie naar buiten kijkt, droomt. Wie naar binnen kijkt, ontwaakt.

Carl Gustav Jung, Zwitsers psychiater











Bij de verkeerde Earth Matters belandt? Klik op onderstaand logo om naar Earth Events te gaan.