Een nieuwe kijk op verdriet

Andrea in grief

Klik op de foto voor een
vermelding van de copyrights

Taal:Taal
Views:15727
Ingevoerd:
Geplaatst door:
Bron:Mercola

Gekoppelde categorieen
Bewustzijn, Afscheid nemen, (Grens)wetenschap

(Mercola | vertaling voor Earth Matters door Karin van den Berg) De zogenaamde 5 stadia van verdriet zijn inmiddels diep verankerd in de huidige cultuur - ontkenning, boosheid, onderhandelen, depressie en acceptatie. Maar sinds kort zijn onderzoekers begonnen deze en andere vooroordelen over verdriet omver te werpen, dankzij geavanceerde methoden van gegevens verzamelen.

In Time Magazine verscheen een lijst met veronderstelde wijsheden die incorrect bleken te zijn:

Mythe 1: we rouwen in stadia

In werkelijkheid accepteren de meeste mensen de dood van een geliefd persoon meteen, en veel mensen verklaren een gevoel van verlangen naar de persoon te ervaren in plaats van boosheid of depressie.

Mythe 2: uit jezelf, stop het niet weg

Het uiten van negatieve emoties kan de rouwperiode zelfs verlengen

Mythe 3: vrouwen hebben meer verdriet

Relatief gezien blijken mannen meer te lijden onder hun verlies

Mythe 4: er komt nooit een eind aan het verdriet

Onderzoekers hebben nu specifieke patronen ontdekt in de intensiteit en duur van het verdriet; het ergste verdriet is meestal na een periode van 6 maanden over.

Mythe 5: therapie helpt

Therapie heeft alleen een gunstig effect indien het gericht is op mensen die moeite hebben zich aan het verlies aan te passen.

Time Magazine: "Een ongelukkig effect van al deze mythes is dat we minder flexibel zijn geworden in onze verwachtingen ten aanzien van het verdriet van anderen - nogal tegenstrijdig als je bedenkt dat onder andere bewustwording en tolerantie de doelstellingen waren van de "death-and-dying" beweging".

In plaats van voor te schrijven hoe iemand moet rouwen, zou het meer helpen om een andere, bevrijdender boodschap te brengen die gebaseerd is op wat de wetenschap nu begint te ontdekken: de meeste mensen zijn veerkrachtig genoeg om op eigen kracht hun verlies te verwerken zonder stadia, fasen of taken.

Bron:  Time Magazine January 29, 2011

Commentaar van Dr. Mercola:

Het boek "On Death and Dying" van Elisabeth Kübler-Ross beschrijft de 5 bekendste stadia van verdriet, die veel rouwende mensen ondergingen tijdens hun rouwproces:

1. Ontkenning

2. Boosheid

3. Onderhandelen

4. Depressie

5. Acceptatie

Deze stadia maken echter niet bij iedereen deel uit van het emotionele proces, en dit is ook niet nodig voor herstel. Sterker nog, bij nadere beschouwing en zoals Time Magazine meldt:

"Kübler-Ross heeft haar bevindingen gebaseerd op eenmalige interviews die ze hield met terminale patiënten, maar ze heeft hen nooit specifieke vragen gesteld over de stadia, omdat zoals zij zelf zei, zij ze pas opvatte toen ze 's avonds laat bezig was nadat ze de opdracht had gekregen "On Death and Dying" te schrijven."

De stadia waren oorspronkelijk bedoeld om de fases te beschrijven waar stervende personen doorheen gaan als ze te horen krijgen dat ze een terminale ziekte hebben, en pas later werd de toepassing uitgebreid naar die gevallen waarin sprake was van verlies of verdriet, in plaats van de eigen dood. Bovendien blijkt dat een deel van de stadia in feite mythes zijn, die je niet alleen misschien niet zult ervaren, maar waarvan het waarschijnlijk zelfs beter is als je dat niet doet.

Belangrijkste mythes die je zou moeten kennen

Time Magazine geeft een lijst van belangrijke mythes over het rouwproces die in feite heel bevrijdend is, en daarom heel belangrijk om te weten. Om te beginnen is er geen bewijs dat je moet rouwen in stadia. Het kan zijn dat je geen ontkenning, boosheid of zelfs depressie ervaart. Bovendien toont een JAMA studie uit 2007 aan dat acceptatie door heel veel rouwenden wordt ervaren, en door de meesten zelfs in de beginperiode. In een JAMA brief over de studie aan de uitgever, zeggen George Bonanno, PhD, en Kathrin Boerner, PhD: "Acceptatie van de dood is het vermeende laatste stadium van rouw. In hun studie was het echter de vaakst genoemde ervaring op elk willekeurig meetpunt. Zelfs in de eerste maanden van verlies, was de gemiddelde frequentie van door de deelnemers ervaren acceptatie tussen dagelijks en verschillende malen per dag, significant meer dan elke andere ervaring van verdriet. Deze gegevens komen overeen met ander bewijs waarin de acceptatie van de dood in verband wordt gebracht met de algemene veerkracht ten opzichte van verlies."

De studie toonde nog een andere afwijking van de gebruikelijke 5 stadia - de deelnemers zeiden eerder dat ze het verlangen hadden de overledene te zien dan dat ze boos of depressief waren. Ook dit geeft aan dat het heel goed mogelijk is dat je niet de vijf stadia voelt die je denkt te zullen voelen, en dat je zelfs emoties kunt hebben die totaal anders zijn.

Je verdriet is uniek

Voor sommigen zal het verlies van een vastgesteld rouwproces een onwelkome verandering zijn. Het kan zijn dat je het prettig vindt een leidraad te hebben om door een moeilijke periode te komen en uitkijkt naar het afvinken van elk stadium van je rouwproces tot je het laatste stadium van acceptatie bereikt. Je rouwproces zal echter uniek zijn voor jou, of het nu gaat om het verlies van een dierbare, een baan of kans, een relatie of huisdier. Het kan zijn dat je ontkenning of boosheid voelt, het kan ook zijn van niet. Je kunt depressie voelen, of niet. Het is belangrijk dat je open staat voor het idee dat wat het ook is dat je voelt tijdens je rouwproces, dat dat goed is, en waarschijnlijk precies datgene wat je nodig hebt.

Zoals Time Magazine meldt, toont onderzoek aan dat mensen die "repressive coping" (hun aandacht afleiden van hun negatieve emoties) gebruikten na hun verlies, minder depressie of zorg ervoeren en minder gezondheidsproblemen hadden dan degenen die hun negatieve emoties vrij uitten. Dus als je niet wilt praten over je verdriet, is dat ook goed.

Onderzoek toont zelfs aan dat mensen die de confrontatie met hun verlies vermijden evenveel depressie ervaren als zij die actief hun emoties doorwerken. Dit betekent zeker niet dat je de situatie moet negeren, zoals ik hieronder zal bespreken, maar het toont eens te meer aan dat verdriet niet een bepaald standaard verloop heeft, maar een verschillend verloop heeft afhankelijk van het individu.

Als verdriet moeilijk wordt

Over het algemeen zullen de emotionele intensiteit en gevoelens van verdriet met de tijd minder worden. Maar bij ongeveer 10-20% van de mensen duurt het verdriet maanden tot jaren voort en maakt terugkeer naar een normaal leven onmogelijk. Volgens onderzoekers in "Depression and Anxiety": "Verlies is een ernstige stressfactor die pijnlijke en verlammende symptomen van acuut verdriet veroorzaken, wat meestal overgaat in herstel van een bevredigend, alhoewel veranderd, leven. Normaal gesproken behoeft verdriet geen klinische interventie. Soms kan acuut verdriet echter vast voet krijgen en zich ontwikkelen tot een verlammende conditie die gecompliceerd verdriet genoemd wordt. Bovendien kan de stress veroorzaakt door verlies, net als andere vormen van stress, de kans op ontstaan of verergering van andere fysieke of mentale afwijkingen vergroten."

Onderzoek toont aan dat langdurig, gecompliceerd verdriet neuronen activeert in de beloningscentra van de hersenen, waardoor het mogelijk verslavingsachtige proporties krijgt. In een studie vertoonden alleen individuen met gecompliceerd verdriet een significante activering van de nucleus accumbens, een hersengebied dat algemeen wordt geassocieerd met beloning.

Dit betekent dat bij mensen die lijden aan gecompliceerd verdriet, door te denken aan de verloren geliefde een neurale beloningsactiviteit in werking wordt gezet, die de persoon tijdelijk een prettig gevoel geeft maar uiteindelijk hun vermogen om te helen, aan te passen en verder te gaan hindert. Als je verlammende gevoelens van verdriet ervaart die langer aanhouden dan een jaar, dan kan professionele hulp aangewezen zijn, en zou je ook de hieronder beschreven techniek kunnen proberen.

Een essentieel hulpmiddel bij herstel van verdriet

Of je nu normaal of gecompliceerd verdriet ervaart, raad ik aan om de Emotional Freedom Technique (EFT) te gebruiken als onderdeel van je helingsproces. EFT kan worden gebruikt als een doe-het-zelf vorm van emotionele acupunctuur dat het subtiele energiesysteem van het lichaam in balans brengt en aanhoudende emotionele pijn oplost. In plaats van acupunctuurnaalden gebruikt je je vingertoppen om specifieke acupunctuurpunten te stimuleren. Als je energiesysteem in balans is, lost emotionele pijn op, waardoor je je verdriet achter je kunt laten en de volgende fase in je leven kunt omarmen. De basisprincipes van EFT kunnen door iedereen worden geleerd en op zichzelf worden toegepast, maar als je lijdt aan gecompliceerd verdriet of meer begeleiding wilt, dan raad ik aan om naar een ervaren EFT therapeut te gaan.

En onthoud: hoewel verdriet onoverkomelijk en alomvattend kan lijken, je kunt altijd troost putten uit het feit dat vrijwel iedereen in staat is deze donkere gevoelens te boven te komen. Meestal zul je binnen 6 maanden het licht aan het einde van de tunnel kunnen zien.

Gerelateerde links:

  How to Gently Alleviate Grief and Guilt

  Negative Emotions Can be Deadly to Your Health

  Why Being Lonely Makes You Get Sick Faster

Bron: Mercola.com


Geplaatst door Karin van den Berg

Karin van den Berg

Hallo, mijn naam is Karin van den Berg (1963) en Arjan heeft mij overgehaald toe te treden tot het auteursgilde van Earth Matters. Omdat ik het toch niet kon laten zijn aandacht te trekken met zaken die mij aan het hart gaan en waarvan ik denk dat zoveel mogelijk mensen ze zouden moeten weten...


Bekijk alle artikelen en de volledige beschrijving van Karin van den Berg



Laatste artikelen in deze categorie


Lees alle artikelen in deze categorie


Dit artikel delen





Print artikelArtikel als PDF

Tip iemand over dit artikel:


Quote

Je hoeft geen arts te zijn om te voelen wat je nodig hebt, geen onderwijzer om een kind te redden, je hoeft geen wetenschapper te zijn om zaken in vooruitgang te weten. Die kennis behoort ons allen toe.

Moniek van Pelt











Bij de verkeerde Earth Matters belandt? Klik op onderstaand logo om naar Earth Events te gaan.