Dyslexie en touwtjespringen

bookcover

Klik op de foto voor een
vermelding van de copyrights

Taal:Taal
Views:12581
Ingevoerd:
Geplaatst door:
Bron:Uitgeverij Akasha

Gekoppelde categorieen
Boeken, Media en agenda, Opvoeden, Kinderen

‘Goed oefenen maar’, hoort een kind vaak als het lezen moeilijk gaat. Maar oefenen met lezen heeft weinig zin als de oorzaak van de achterstand niet bekend is. Een leesachterstand kan verschillende oorzaken hebben.

Met dit praktische boek kun je als ouder zelf met je kind aan de slag. In het tienstappenplan wordt beschreven wat je van dag tot dag kunt doen zodat het lezen van je kind vooruitgaat. De eerste weken ligt de nadruk op tweehandige oefeningen en luister- en geheugenoefeningen. Daarna gaat je kind de letters maken van klei. De speciale leesbladen maken het stappenplan compleet. Samen met je kind ga je ontdekken dat lezen ook leuk kan zijn.

Ook mensen die in het onderwijs werken, zullen veel waardevolle oefeningen vinden in dit boek.

Waarom hebben veel dyslectische kinderen moeite met touwtjespringen? Zowel voor touwtjespringen als voor lezen is een goede samenwerking van meerdere gebieden in de hersenen nodig. Door de oefeningen uit dit boek te doen, worden de verbindingen tussen deze gebieden geactiveerd en verbeterd, waardoor het lezen met sprongen vooruitgaat.

Marijke van Vuure heeft jarenlang ervaring in het begeleiden van kinderen met dyslexie. Als leerkracht in het basisonderwijs ontdekte zij dat er niet genoeg tijd en juiste begeleiding was voor deze kinderen. Zij specialiseerde zich in dyslexie, startte een praktijk en ontwikkelde haar eigen succesvolle manier van werken.

Dyslexie en touwtje springen

Marijke van Vuure

Paperback, 240 pagina's
September 2011
Nederlands
Uitgeverij Akasha
ISBN: 978 94 6015 038 8

Bron: www.uitgeverijakasha.nl

---

Marijke van Vuure staat voor een jarenlange ervaring in het begeleiden van kinderen met dyslexie

Vanaf 1972 heb ik les gegeven in het basisonderwijs. Vooral het leesonderwijs had mijn grote belangstelling. Een kind leren lezen is een boeiend proces!

Het was in dié periode dat de belangstelling voor het onderwerp dyslexie mijn interesse kreeg. Immers ieder jaar zaten er één of twee kinderen in mijn klas waarbij het lezen niet zo vorderde als verwacht. Omdat er in die tijd nog niet veel bekend was over dit onderwerp, ging ik op zoek naar oplossingen om deze kinderen te helpen. Ik begon boeken te lezen over dyslexie en al gauw volgde ik mijn eerste opleiding. Omdat ik ontdekte dat er niet genoeg tijd, aandacht en juiste begeleiding voor dyslectische kinderen was, gaf ik mijn baan in het onderwijs op om me te specialiseren in dit onderwerp.

In 1991 startte ik een praktijk voor ‘Hulp aan kinderen met dyslexie’. Vanaf die tijd ben ik ook veel lezingen/presentaties en open dagen gaan organiseren om dit onderwerp meer onder de aandacht te brengen.

Waar deed ik kennis en ervaring op?

De eerste opleiding die ik deed was de MRT opleiding (Motorisch Remedial Teaching) van Will van Rijn in Den Bosch.

Ook de opleiding waarin ik kennismaakte met de theorieën van Dr. P. Mesker, neuroloog (Nijmegen), heeft mij zeer geïnspireerd. Zijn oefeningen en ideeën gebruik ik nog dagelijks in mijn praktijk. Van hem leerde ik dat een goede ontwikkeling van de motoriek belangrijk is om op een juiste manier leerstof op te nemen.

Ook de opleiding van Ronald Davis (boek: ‘De Gave van dyslexie’) heeft indruk op mij gemaakt. Ik kreeg deze opleiding van Ronald Davis zelf, toen hij vanuit Amerika naar Nederland kwam om zijn methode uit te leggen. Van hem leerde ik o.a. dat dyslectische mensen de wereld om zich heen toch op een heel andere manier waarnemen dan niet-dyslectici.

Van mevr. drs. P.C. Ojemann, hoogleraar universiteit te Groningen, leerde ik dat we kinderen met leesproblemen toch vooral positief zouden moeten benaderen, veel begrip zouden moeten opbrengen en vooral spelenderwijs werken aan een oplossing.

Van al deze mensen kreeg ik veel wijze en inspirerende lessen mee. Ook veel technieken en ‘gereedschap’ om dyslectische kinderen de juiste hulp te kunnen bieden.

Toch miste ik nog een manier om leerlingen op emotioneel gebied goed te kunnen ondersteunen en begeleiden. De handvatten die ik hier voor nodig had, vond ik op de therapeutische tekenopleiding van mevr. Lisa Borstlap te Zutphen. Gedurende drie jaar volgde ik met veel plezier de opleiding tot tekentherapeut en deed de specialisatie ‘kinderjaar’.

Uit al deze kennis en ervaring die ik in de afgelopen achttien jaren opdeed, is dus nu O,zo ontstaan: een instituut dat op een positieve manier de kwaliteiten van een kind weet te vinden en te benadrukken om met behulp hiervan de minder sterke kanten te ontwikkelen.

(foto: Johan W. Koopmans)

Bron: www.ozolezen.nl

Marijke van Vuure staat voor een jarenlange 
ervaring in het begeleiden van kinderen 
met dyslexie
 
Vanaf 1972 heb ik les gegeven in het basisonderwijs. Vooral het leesonderwijs had mijn grote belangstelling. Een kind leren lezen is een boeiend proces!
 
Het was in dié periode dat de belangstelling voor het onderwerp dyslexie mijn interesse kreeg. Immers ieder jaar zaten er één of twee kinderen in mijn klas waarbij het lezen niet zo vorderde als verwacht. Omdat er in die tijd nog niet veel bekend was over dit onderwerp, ging ik op zoek naar oplossingen om deze kinderen te helpen. Ik begon boeken te lezen over dyslexie en al gauw volgde ik mijn eerste opleiding. Omdat ik ontdekte dat er niet genoeg tijd, aandacht en juiste begeleiding voor dyslectische kinderen was, gaf ik mijn baan in het onderwijs op om me te specialiseren in dit onderwerp.
 
In 1991 startte ik een praktijk voor ‘Hulp aan kinderen met dyslexie’. Vanaf die tijd ben ik ook veel lezingen/presentaties en open dagen gaan organiseren om dit onderwerp meer onder de aandacht te brengen.
 
Waar deed ik kennis en ervaring op?
 
De eerste opleiding die ik deed was de MRT opleiding (Motorisch Remedial Teaching) van Will van Rijn in Den Bosch. 
Ook de opleiding waarin ik kennismaakte met de theorieën van Dr. P. Mesker, neuroloog (Nijmegen), heeft mij zeer geïnspireerd. Zijn oefeningen en ideeën gebruik ik nog dagelijks in mijn praktijk. Van hem leerde ik dat een goede ontwikkeling van de motoriek belangrijk is om op een juiste manier leerstof op te nemen.
 
Ook de opleiding van Ronald Davis (boek: ‘De Gave van dyslexie’) heeft indruk op mij gemaakt. Ik kreeg deze opleiding van Ronald Davis zelf, toen hij vanuit Amerika naar Nederland kwam om zijn methode uit te leggen. Van hem leerde ik o.a. dat dyslectische mensen de wereld om zich heen toch op een heel andere manier waarnemen dan niet-dyslectici.
 
Van mevr. drs. P.C. Ojemann, hoogleraar universiteit te Groningen, leerde ik dat we kinderen met leesproblemen toch vooral positief zouden moeten benaderen, veel begrip zouden moeten opbrengen en vooral spelenderwijs werken aan een oplossing.
 
Van al deze mensen kreeg ik veel wijze en inspirerende lessen mee. Ook veel technieken en ‘gereedschap’ om dyslectische kinderen de juiste hulp te kunnen bieden.
 
Toch miste ik nog een manier om leerlingen op emotioneel gebied goed te kunnen ondersteunen en begeleiden. De handvatten die ik hier voor nodig had, vond ik op de therapeutische tekenopleiding van mevr. Lisa Borstlap te Zutphen. Gedurende drie jaar volgde ik met veel plezier de opleiding tot tekentherapeut en deed de specialisatie ‘kinderjaar’.
 
Uit al deze kennis en ervaring die ik in de afgelopen achttien jaren opdeed, is dus nu O,zo ontstaan: een instituut dat op een positieve manier de kwaliteiten van een kind weet te vinden en te benadrukken om met behulp hiervan de minder sterke kanten te ontwikkelen.

Gekoppelde documenten

Geplaatst door Uitgeverij Akasha

Uitgeverij Akasha

Akasha is een spirituele uitgeverij die midden in de maatschappij staat. We zijn vriendelijk, open, bewust en persoonlijk. De uitgeverij is gevestigd in het mooie Drenthe. Geïnspireerd door rust en ruimte wordt er hard gewerkt aan nieuwe boeken...


Bekijk alle artikelen en de volledige beschrijving van Uitgeverij Akasha



Laatste artikelen in deze categorie


Lees alle artikelen in deze categorie


Dit artikel delen





Print artikelArtikel als PDF

Tip iemand over dit artikel:


Quote

De innigste relatie die we ooit zullen hebben is die met onszelf.

Shirley macLaine, Amerikaans actrice











Bij de verkeerde Earth Matters belandt? Klik op onderstaand logo om naar Earth Events te gaan.