Wetsovertredingen Albert Heijn, Jumbo, e.a. rond marketing babyvoeding | foodwatch in gelijk gesteld bij reclamecommissie in 29 zaken

baby

Klik op de foto voor een
vermelding van de copyrights

Taal:Taal
Views:1524
Ingevoerd:
Geplaatst door:
Bron:foodwatch

Gekoppelde categorieen
Gezondheid, (Verborgen) nieuws, Nederland, Geografisch, Economie, Bedrijven, Voeding, Wetgeving

(foodwatch) Albert Heijn, Jumbo, Kruidvat en 8 andere winkels overtreden de wet rondom marketing voor babyvoeding. Dit stelt de Reclame Code Commissie naar aanleiding van 29 klachtprocedures die foodwatch onlangs startte.
 
Zo verkopen de bedrijven in hun webshops alternatieven voor borstvoeding zonder daarbij de wettig verplichte waarschuwing te vermelden dat borstvoeding beter is. Deze waarschuwing geldt wereldwijd al sinds 1981 om te voorkomen dat ouders door de voedingsindustrie worden verleid tot aankoop van hun producten ten koste van borstvoeding. Borstvoeding wordt gezien als het gezondste voor baby’s.
 
De regels worden door de voedingsindustrie online massaal overtreden. Bij 76 van de 151 (50%) door foodwatch onderzochte online aangeboden producten, ontbreken een of meerdere van de wettelijk verplichte waarschuwingen.foodwatch is verbijsterd: “Een wet die baby’s zou moeten beschermen tegen de commercie, wordt massaal overtreden. Naast de onverschilligheid van Albert Heijn, Nutricia & Co toont het ook het falen aan van de beloofde zelfregulering van de voedingsindustrie én het falen van de handhavende overheidsinstantie NVWA.” 
 
Borstvoeding is de allerbeste voeding voor baby’s. Daar is wetenschappelijke consensus over en dit wordt ook bevestigd door de producenten van kunstvoeding. Er zijn uiteraard veel redenen voor moeders om te stoppen met borstvoeding, maar marketing van voedingsfabrikanten is daarvoor bij uitstek een slechte reden. Om te voorkomen dat ouders door de marketingtrucks van voedselfabrikanten worden verleid om kunstvoeding aan te schaffen en dus geen borstvoeding meer te geven, zijn er wettelijke regels gesteld over welke informatie er in ieder geval vermeld moet worden bij het aanbieden van zuigelingenvoeding. Die regels zijn gebaseerd op de marketingcode die al in 1981 is opgesteld door de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO). 
 
Op de verpakking van babyvoeding en op de websites die deze producten aanbieden, moet bijvoorbeeld heel duidelijk staan dat borstvoeding het beste is voor kinderen en dat je moet overleggen met je arts of consultatiebureau voordat je kunstvoeding gaat gebruiken. Ook moet er staan welke voedingswaarden, mineralen en vitaminen het product bevat, hoe je het moet bereiden en dat er risico’s zijn verbonden aan het onjuist bewaren van de kunstvoeding.
 
Helft aangeboden producten schendt wet
foodwatch heeft bij 12 grote online-aanbieders van zuigelingenvoeding zoals Albert Heijn, Kruidvat en Bol.com gekeken of ouders inderdaad beschikking hebben over de wettelijk verplichte informatie bij aankoop van zuigelingenvoeding (geschikt tot 6 maanden). Bij 76 van de 151 aangeboden babyvoedingsproducten die werden gevonden in 11 van deze online winkels, bleek een of meerdere van deze wettelijk verplichte waarschuwingszinnen te ontbreken. De Reclame Code Commissie is het met foodwatch eens dat dit in strijd is met de wet en heeft alle 11 aangeklaagde webshops en in een aantal gevallen ook de producent van de babyvoeding (de merken Nutrilon en Bonbébé) veroordeeld. In alle 29 ingediende klachten – per winkel en producent gebundeld – heeft de voedselwaakhond gelijk gekregen. De betrokken winkels, namelijk Albert Heijn, Bol,com, Coop, De Online Drogist, Drogisterij.net, Jumbo, Koopjesdrogisterij, Kruidvat, Plus, Quick4Kids en Wehkamp hebben de opdracht gekregen hun website aan te passen zodat de wet niet langer overtreden wordt.
 
Beïnvloeding van ouders door marketing
De Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) en UNICEF benadrukken al decennialang het belang van borstvoeding. Borstvoeding is volgens UNICEF van cruciaal belang voor de gezondheid en ontwikkeling van kinderen. Het bevat alle vitaminen, mineralen, enzymen en antilichamen die kinderen nodig hebben in de eerste zes maanden, en blijft ook daarna een belangrijk element van hun dieet. Al in de jaren zeventig uitten zij hun zorg over het teruglopen van het aantal kinderen dat borstvoeding kreeg, en deden zij de dringende aanbeveling om reclame-uitingen voor kunstvoeding aan banden te leggen.

Zelfregulering faalt
Zelfregulering door de voedingsindustrie blijkt niet te werken. De grootschalige overtredingen van een code die strikte regels stelt aan de marketing van kunstvoeding, bleven kennelijk onopgemerkt door de Keuringsraad KOAG/KAG, een zelfreguleringsorgaan dat zegt proactief toe te zien op de naleving van de regels voor de aanprijzing van gezondheidsproducten, inclusief die van de Gedragscode Reclame Zuigelingenvoeding. In deze Gedragscode zijn de wettelijke etiketteringsvoorschriften voor zuigelingenvoeding nadrukkelijk opgenomen.  Ondanks dit ‘toezicht’ wordt de helft van de via internet verkrijgbare zuigelingenvoeding in strijd met deze code en de wet te koop aangeboden.  

  • Meer informatie over het belang van borstvoeding, de wettelijke vereisten voor het aanbieden van babyvoeding en de gevonden overtredingen vindt u hier.
  • Een voorbeeld van de ingediende klachten vindt u hier.
  • De uitspraken van de Reclame Code Commissie vindt u hier.
Bron: foodwatch

Geplaatst door Redactie Earth Matters




Laatste artikelen in deze categorie


Lees alle artikelen in deze categorie


Dit artikel delen





Print artikelArtikel als PDF

Tip iemand over dit artikel:


Quote

Een kleine groep opmerkzame mensen kan de wereld veranderen. Feitelijk is dat de enige manier waarop dat ooit is gebeurd!

Margret Mead, Amerikaans cultureel antropoloog











Bij de verkeerde Earth Matters belandt? Klik op onderstaand logo om naar Earth Events te gaan.