The True Cost | Een aangrijpende kijk achter de schermen van de mode-industrie

garment factory bangladesh

Klik op de foto voor een
vermelding van de copyrights

Taal:Taal
VideoJa
Views:7422
Ingevoerd:
Geplaatst door:
Bron:Earth Matters

Gekoppelde categorieen
Aarde en milieu, Media en agenda, Films

(Earth Matters | Yvonne Leenders) Het is heftig en bedroevend; de realiteit van de mode-industrie. De insteek van de documentaire The True Cost is informatief en positief waar mogelijk: niet een typische 'tranentrekker'. Niettemin was het applaus na afloop van de film semi-ongemakkelijk, want dit is helemaal geen vrolijke film.

Kentering van de mode-industrie: Fast Fashion
The True Cost is een verhaal over mode. Het gaat over de kleding die we dragen, diegenen die de kleding maken, waar de materialen vandaan komen en wat voor invloed de mode-industrie op de wereld heeft. Vroeger kocht men een winterjas, omdat die echt nodig was. Daar werd goed over nagedacht, want het was een hele investering. Vandaag de dag koop je een winterjas voor een paar tientjes. Als je daar een paar maanden later zat van bent, koop je gewoon een nieuwe. De kledingprijzen zijn de laatste decennia gekelderd, terwijl de prijs die door het milieu en op humanitair niveau wordt betaald exponentieel is gegroeid. Kleding lijkt een wegwerpartikel te zijn geworden.

Ver-van-onze-bed show
De documentaire laat het hele proces zien dat achter dat blousje à €8.95 of die mooie leren tas voor slechts €24.95 zit. Uiteraard komt de ramp van Rana Plaza ook aan bod. Op de dag zelf werd nota bene nog door werknemers aangegeven dat er zorgwekkende scheuren in de muren zaten. Toch worden de werknemers door het management geforceerd om door te werken. Het management staat op zijn beurt weer onder druk van de grote kledingconcerns. Die order van 1.5 miljoen t-shirts moet binnen korte termijn af tegen zo laag mogelijke kosten. Anders kennen de kledingconcerns de opdracht toe aan een andere textielfabriek of zelfs aan een textielfabriek in een ander land.

Dat laatste zorgt ook nog eens voor dat de overheid er alles aan doet om de kledingconcerns tevreden te houden. Demonstraties door werknemers in bijvoorbeeld Cambodja, waar gevraagd werd om een leefbaar loon, werden bruut uit elkaar geslagen door de politie, met doden tot gevolg. Reacties van veel (westerse) mensen: “Ja oké, de omstandigheden van textielarbeiders daar is niet fantastisch, maar de alternatieven voor die mensen zijn nog veel slechter.” Hoe kan het toch dat ze niet tot de conclusie komen dat het tijd wordt dat die omstandigheden juist verbetering nodig hebben? Dat we het hier over mensenlevens hebben?

De productie van de kleding is inmiddels een 'ver-van-onze-bed-show' geworden. Ongeveer 97% van alle items wordt aan de andere kant van de wereld gemaakt. Van de 40 miljoen textielarbeiders heeft er bijna niemand dezelfde rechten als in het westen. Een zesde van de wereldbevolking werkt in de kledingindustrie. Het menselijke aandeel in de kledingindustrie is te groot om te negeren: we worden continue geconfronteerd met uitbuiting van goedkope werknemers en het schenden van de rechten van de mens in veel ontwikkelingslanden.

Niet alleen de rechten van de mens worden keer op keer geschonden, ook de 'rechten van de natuur'. Fast fashion zorgt voor bergen met niet-afbreekbaar afval wat betekent dat het nog minstens 200 jaar blijft rondzwerven. Na de olieindustrie is de kledingindustrie de meest milieuvervuilende industrie ter wereld. Afvalbergen zijn de zichtbare belichaming van milieu-vervuiling. Daar komt de vervuiling van de aarde, het water en de lucht door alle toxische materie die tijdens het kledingproductieproces worden gebruikt nog bij. Wereldwijd heeft bijna 50% van de afvalwaterproblematiek te maken met de productie van textiel.

Tijd om de ogen te openen
Het kan ook anders. Tijdens de film zijn modelabels zichtbaar die juist bijdragen aan goede werkomstandigheden van de textielarbeiders en respect hebben voor de natuur. Met de opkomst van dit soort 'true fashion'-merken en het vergroten van de bewustwording van de werkelijkheid van onze huidige mode-industrie komen we steeds dichterbij een betere wereld. Met name het openen van de ogen van velen zorgt voor de verandering die nodig is. The True Cost zou in de commerciële bioscopen getoond moeten worden net als op middelbare scholen. Educatie is de toekomst. Mocht je geen idee hebben waar true fashion te koop is: check dan deze kaart voor leuke adressen.

Bron: Earth Matters, The True Cost


Geplaatst door Redactie Earth Matters




Laatste artikelen in deze categorie


Lees alle artikelen in deze categorie


Dit artikel delen





Print artikelArtikel als PDF

Tip iemand over dit artikel:


Quote

Er is niets meer kunstzinnig dan van mensen te houden.

Vincent van Gogh, Nederlands kunstschilder











Bij de verkeerde Earth Matters belandt? Klik op onderstaand logo om naar Earth Events te gaan.